4 خاصیت شگفت انگیز روغن بادام برای موی سر

خواص روغن بادام برای موی سر
خواص روغن بادام برای موی سر

روغن بادام از فشرده کردن دانه های درخت بادام (مغز بادام) به دست می آید. بادام در بسیاری از فرهنگ های باستانی به دلیل خواص درمانی و سلامتی از جمله مقادیر بالای پروتئین، اسیدهای چرب امگا 9 و ویتامین E ارزش زیادی دارد.

این خواص نشان می دهد که روغن بادام می تواند باعث درخشش و تقویت موهای شما شود. روغن بادام شیرین بیشتر، در بازار به فروش می رسد و استفاده از آن به عنوان یک محصول مراقبت از مو توصیه می شود.

در این مقاله همه ی فواید و مضرات استفاده از روغن بادام برای موی سر مورد بررسی قرار گرفته است. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن بادام برای مو

1. موها را نرم می کند

روغن بادام یک نرم کننده طبیعی است. به این معنی که می تواند جای خالی موجود در سطح سلول های موهای شما را پر کند، این امر باعث می شود وقتی موهایتان را لمس می کنید حس کنید که نرم تر هستند.

استفاده از روغن بادام بر روی موها با گذشت زمان، بافت نرم تری در موها ایجاد می کند. هنگامی که روغن بادام در برنامه مراقبت از موهای شما گنجانده می شود، کم کم متوجه خواهید شد که موهای شما راحت تر شانه می شوند و حالت می گیرند.

2. باعث تقویت و ترمیم موها می شود

استفاده از روغن های خاص مانند روغن بادام برای مراقبت از مو باعث می شود که موها کمتر در معرض خرد شدگی قرار بگیرند و همچنین موخوره را کاهش می دهند.

خواص روانکاری روغن مغزها، مانند روغن بادام اصطکاک را در هنگام حالت دادن به مو کاهش می دهد و موها را زیباتر می کند.

یک مطالعه روی روغن بادام برزیلی (بسیاری از آن ها حاوی اسید اولئیک و اسید لینولئیک هستند دقیقا مانند روغن بادام شیرین) نشان داد که وقتی مقادیر کمی از آن بر روی موها مالید شود، مقاومت موها بیشتر می شود.

3. می تواند باعث افزایش رشد موها شود

البته هیچ آزمایش بالینی وجود ندارد که ثابت کند روغن بادام در رشد مو موثر است؛ اما آنچه طبق تجربه مشخص شده، این است که روغن بادام می تواند موها را قوی تر کرده و با جلوگیری از ایجاد موخوره باعث تقویت و رویش مجدد موها می شود.

این بدان معناست که با از دست دادن موهای آسیب دیده رشد موهای شما کند نمی شود و موهای قوی تر و بهتری جای آن ها رشد خواهد کرد.

روغن بادام حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان طبیعی می باشد. وقتی آنتی اکسیدان ها با آلودگی های محیطی اطراف موهای شما مقابله می کنند، موهای شما جوان و سالم به نظر می رسند.

4. شرایط پوست سر را بهبود می دهد

روغن بادام همچنین می تواند به عنوان درمانی برای پوسته پوسته شدن پوست سر (درماتیت سبورئیک) و پسوریازیس پوست سر استفاده شود.

با اینکه مطالعاتی وجود ندارد که نشان دهد روغن بادام چگونه این شرایط را درمان می کند، از روغن بادام برای درمان شرایط خشکی پوست سر در طب چینی و طب آیورودا استفاده شده و نتایج نیز موثر بوده است.

مالیدن مقدار کمی روغن بادام به طور مستقیم بر روی پوست سر باعث افزایش جریان خون در این ناحیه شده و آنتی اکسیدان های قدرتمندی را به پوست شما وارد می کند.

نحوه استفاده از روغن بادام برای موی سر

شما می توانید روغن بادام را مستقیما به موهای خود بمالید. بهتر است قبل از استفاده از آن، مقدار کمی از روغن را کف دست خود مالش دهید و سپس به ساقه های مو و کف سر بزنید.

اگر به دنبال افزایش درخشش و لطافت موهایتان هستید، به زدن روغن بادام در انتهای موهای خود توجه ویژه ای داشته باشید. برای این کار روغن را در انتهای ساقه های مو ماساژ دهید.

همچنین می توانید از روغن بادام به عنوان یک ماسک موی نرم کننده استفاده کنید. برای این کار 2 قسمت روغن نارگیل با دمای اتاق را با 1 قسمت روغن بادام شیرین و یک ماده برای حالت دهنده طبیعی موها مانند آووکادو مخلوط کنید. این ماسک موی قوی را روی موهای تمیز و خشک بزنید و بگذارید تا 40 دقیقه بماند و بعد بشویید.

برخی افراد از روغن بادام به صورت کپسول یا مایع به عنوان مکمل خوراکی استفاده می کنند. با اینکه مشخص نیست تاثیر این مکمل ها برای موها چقدر است، اما مقدار زیادی پروتئین، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 9 را برای بدن تامین می کنند که می تواند سلامت کلی شما از جمله موها را بهبود بخشد.

مکمل های روغن بادام را می توانید تقریبا در هر فروشگاه مواد غذایی معتبر پیدا کنید؛ اما توصیه می شود قبل از استفاده از هر نوع مکملی حتما با پزشک مشورت نمایید.

عوارض و مضرات روغن بادام

به طور کلی استفاده از روغن بادام بی خطر است. اما افرادی که حساسیت شدید به آجیل دارند، نباید از روغن بادام برای مو استفاده کنند؛ زیرا دچار واکنش های آلرژیک خواهند شد که می تواند خطرناک باشد.

همچنین قبل از حرارت دادن و حالت دادن به موها، روغن بادام روی آن ها نزنید؛ زیرا روغن در اطراف فولیکول موی شما گرم می شود و می تواند پوست سر یا ساقه موی شما را بسوزاند.

خلاصه

استفاده از روغن بادام بر روی موها برای افزایش قدرت و درخشش آن ها برای اکثر افراد کم خطر است و موثر واقع می شود.

مطالعات محدودی برای اثبات چگونگی عملکرد روغن بادام برای تقویت مو وجود دارد، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است. اما مشخص شده که مواد مغذی و خواص روغن بادام به موها کمک می کند تا قوی تر، نرمتر و براق تر به نظر برسند.

به عنوان یک مزیت دیگر، روغن بادام بوی ملایمی دارد و پس از استفاده از آن بوی خوبی برای موهایتان ایجاد خواهد کرد.

همچنین بخوانید : خواص روغن بادام برای پوست صورت

منبع: healthline