خواص شگفت انگیز زردچوبه برای پوست صورت و بدن

خواص زردچوبه برای پوست صورت و بدن
خواص زردچوبه برای پوست

صدها سال است مردم در سراسر جهان زردچوبه را به دلیل خواص درمانی و فواید آرایشی که دارد استفاده می کنند. زردچوبه ادویه ای به رنگ زرد روشن و هم خانواده ی زنجبیل می باشد.

زردچوبه بیشتر به عنوان یک ادویه آسیاب شده یا به صورت مکمل و محصولات زیبایی و پوستی در دسترس است.

خواص زردچوبه در درجه اول به دلیل کورکومین، ماده فعال موجود در آن است. کورکومین خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.

تحقیقات علمی مدرن تازه شروع به بررسی تاثیرات مثبت زردچوبه کرده است اما بسیاری معتقدند که این ادویه ی شگفت انگیز چندین کاربرد مفید برای پوست دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی همه ی فواید زردچوبه برای پوست صورت و بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای زردچوبه برای پوست

1. مواد خاصی دارد که به درخشش طبیعی پوست کمک می کنند

زردچوبه حاوی آنتی اکسیدان ها و اجزای ضد التهابی است. این مواد مغذی ممکن است باعث درخشندگی طبیعی پوست شوند.

شاید بخواهید ماسک صورت زردچوبه را در خانه امتحان کنید تا ببینید آیا این ادویه اثرات مثبتی روی پوست شما دارد یا نه. می توانید مقادیر کمی ماست، عسل و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و به صورت خود بمالید، بگذارید به مدت 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

2. می تواند زخم ها را درمان کند

کورکومین موجود در زردچوبه می تواند با کاهش التهاب و اکسیداسیون به بهبود زخم ها کمک کند. همچنین پاسخ بدن نسبت به زخم های پوستی را کاهش می دهد و این منجر به ترمیم سریع تر زخم ها می شود.

مطالعات نشان داده است که زردچوبه می تواند بر روی بافت و کلاژن نیز تاثیر مثبت بگذارد. ژورنال لایف ساینس توصیه می کند کورکومین را به عنوان یک فرمول بهینه برای درمان زخم های پوستی استفاده کنید.

3. می تواند به درمان پسوریازیس کمک کند

ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه ممکن است به کنترل علائم بیماری پسوریازیس کمک کند.

بنیاد ملی پسوریازیس اظهار داشت که می توانید از زردچوبه به عنوان مکمل یا با افزودن آن به غذا استفاده کنید. قبل از امتحان کردن، توصیه می شود که در مورد دوز مناسب با یک متخصص صحبت کنید.

4. برای درمان جای جوش مفید است

ممکن است بخواهید ماسک صورت زردچوبه را برای کمک به درمان آکنه و جوش صورت و همچنین جای جوش ها استفاده کنید.

ویژگی های ضد التهابی زردچوبه می تواند منافذ باز پوست را کاهش دهد. زردچوبه همچنین به دلیل خواصی که برای درمان جای زخم دارد می تواند به درمان جای جوش کمک کند.

5. به درمان بیماری گال کمک می کند

در یک مطالعه اولیه که در هند انجام شد، ترکیبی از زردچوبه و چریش (گیاه بومی هند) در درمان بیماری گال موثر بودند. گال نوعی بیماری است که توسط کنه های میکروسکوپی ایجاد می شود و در پوست جوش و خارش ایجاد می کند.

6. برای درمان طیف وسیعی از بیماری های پوستی مفید است

مطالعات کافی برای ارائه شواهد قطعی در مورد چگونگی کمک زردچوبه به درمان بیماری های پوستی وجود ندارد. با این حال، پیشنهاد می شود که زردچوبه می تواند به درمان بیماری اگزما، آلوپسی، لیکن پلان و سایر مشکلات پوستی کمک کند.

عوارض و مضرات زردچوبه برای پوست

ممکن است زردچوبه خطراتی برای سلامتی پوست داشته باشد. هنگام استفاده از زردچوبه باید در مورد دوز مصرفی، نوع محصولی که استفاده می کنید و همچنین نحوه واکنش آن به سایر داروها مراقب باشید.

فراهمی زیستی زردچوبه کم است. این بدان معناست که متابولیسم به سرعت آن را می سوزاند و بدن مقدار زیادی از آن را جذب نمی کند.

از مصرف زیاد زردچوبه در یک زمان خودداری کنید و منتظر بمانید تا ببینید قبل از مصرف بیشتر واکنش بدن شما چگونه است. اگر داروهای دیگری مصرف می کنید، در مورد استفاده از زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.

زردچوبه هنگامی که روی پوست قرار می گیرد می تواند پوست را به طور موقت لکه دار کند و یا پس مانده زرد برجای بگذارد. این طبیعی است اما اگر حساسیت دارید تماس مستقیم می تواند باعث تحریک، قرمزی و تورم شود.

می توانید برای استفاده از زردچوبه ابتدا آزمایش پچ را انجام دهید؛ این آزمایش بدین‌صورت است که باید مقدار بسیار کمی از ماسک تهیه شده را در پشت گوش یا آرنج داخلی امتحان کنید و بعد 24 ساعت ناحیه مورد نظر را بررسی کنید. اگر واکنش‌ هایی مانند التهاب، خارش یا قرمزی روی پوست شما ایجاد نشد، می توانید از ماسک زردچوبه بر روی پوست صورت و بدن خود استفاده کنید.

همچنین بخوانید : خواص ماسک زردچوبه برای پوست

منبع : healthline