5 خاصیت شگفت انگیز آب پرتقال برای سلامتی بدن

خواص آب پرتقال
خواص آب پرتقال

آب پرتقال (به انگلیسی : Orange Juice) به طور طبیعی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C و پتاسیم است. انواع تجاری آب پرتقال ها اغلب با کلسیم و ویتامین D نیز غنی می‌ شوند.

آب پرتقال در سراسر جهان مصرف می شود. آب پرتقال را هم به صورت دستی و هم با آب مرکبات گیری می توان در خانه تهیه کرد.

در ادامه با خواص دارویی و درمانی آب پرتقال برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب پرتقال برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

آب پرتقال دارای بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین C، فولات و پتاسیم است.

240 میلی لیتر آب پرتقال تقریبا حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 110
  • پروتئین : 2 گرم
  • کربوهیدرات : 26 گرم
  • ویتامین C : حدود 67 درصد مورد نیاز روزانه
  • فولات : 15 درصد مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 10 درصد مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 6 درصد مورد نیاز روزانه

آب پرتقال منبع غلیظی از ویتامین C است یک ویتامین محلول در آب که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و نقش مرکزی در عملکرد سیستم ایمنی را ایفا می کند.

علاوه بر این ویتامین C به تقویت استخوان سازی، بهبود زخم و سلامت لثه کمک می کند.

آب پرتقال همچنین سرشار از فولات است که برای سنتز DNA مورد نیاز است و از رشد و نمو جنین حمایت می کند.

ناگفته نماند این منبع عالی از پتاسیم معدنی است که فشار خون را تنظیم می کند، از تحلیل استخوان جلوگیری می کند و بدن را از بیماری قلبی و سکته محافظت می کند.

2. آنتی اکسیدان بالایی دارد

آنتی اکسیدان های موجود در آب پرتقال با جلوگیری از آسیب اکسیداتیو – عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و مولکول های ناپایدار که به عنوان رادیکال های آزاد شناخته می شوند، سلامت را تقویت می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت کلی بسیار مهم هستند. آن ها حتی ممکن است به محافظت در برابر شرایط مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت کمک کنند.

آب پرتقال منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و اسکوربیک اسید است.

یک مطالعه 8 هفته ای نشان داد که نوشیدن روزانه 750 میلی لیتر آب پرتقال وضعیت آنتی اکسیدانی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

مطالعه دیگری نیز یافته های مشابهی داشت و گزارش داد که نوشیدن 591 میلی لیتر آب پرتقال روزانه به مدت 90 روز باعث افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی کل در 24 بزرگسال با کلسترول و تری گلیسیرید بالا شد.

بعلاوه در یک مطالعه بر روی بیش از 4000 بزرگسال آب پرتقال یکی از منابع اصلی آنتی اکسیدان در رژیم غذایی متوسط ​​آمریکایی در کنار چای، انواع توت ها، مکمل ها و سبزیجات در نظر گرفته شد.

3. ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند

سنگ‌ های کلیه رسوبات معدنی کوچکی هستند که در کلیه‌ های شما جمع می‌ شوند و اغلب باعث ایجاد علائمی مانند درد شدید، حالت تهوع یا خون در ادرار می‌ شوند.

آب پرتقال می تواند pH ادرار را افزایش داده و قلیایی تر کنند. مطالعات نشان می دهد که داشتن pH ادرار قلیایی ممکن است به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند.

یک مطالعه کوچک مشاهده کرد که آب پرتقال در کاهش چندین عامل خطر سنگ کلیه مؤثرتر از لیموناد است.

مطالعه دیگری روی 194095 نفر نشان داد کسانی که حداقل یک بار در روز آب پرتقال مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که کمتر از یک بار در هفته آب پرتقال می‌نوشند 12 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

4. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

بیماری قلبی یک مشکل جدی است که هر سال عامل بیش از 17 میلیون مرگ در سراسر جهان است.

برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که نوشیدن آب پرتقال ممکن است چندین عامل خطر برای بیماری‌ های قلبی را کاهش دهد – مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا – و به حفظ سلامت قلب شما کمک می‌ کند.

به عنوان مثال یک مطالعه روی 129 نفر نشان داد که مصرف طولانی مدت آب پرتقال سطح کلسترول کل و LDL را کاهش می دهد.

علاوه بر این مروری بر 19 مطالعه نشان داد که نوشیدن آبمیوه در کاهش فشار خون دیاستولیک (کمترین تعداد) در بزرگسالان موثر است.

همچنین نشان داده شده است که آب پرتقال سطح کلسترول HDL را در افراد با سطوح بالا افزایش می دهد – که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

5. ممکن است التهاب را کاهش دهد

التهاب حاد بخشی طبیعی از پاسخ ایمنی است که برای محافظت در برابر بیماری و عفونت طراحی شده است.

با این حال تصور می‌ شود که حفظ سطوح بالای التهاب در طولانی مدت به ایجاد بیماری مزمن کنجر می شود.

افزایش نشانگرهای التهاب مانند پروتئین واکنشی C و فاکتور نکروز توموری آلفا و اینترلوکین-6 همگی در شرایطی مانند سندرم متابولیک، بیماری قلبی و برخی سرطان ها دیده شده اند.

برخی مطالعات نشان می دهد که آب پرتقال می تواند التهاب و مشکلات مرتبط با آن را کاهش دهد.

یک بررسی نشان داد که آب پرتقال دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است سطح نشانگرهای التهابی خاص مرتبط با بیماری مزمن را کاهش دهد.

علاوه بر این یک مطالعه 8 هفته ای روی 22 نفر نشان داد که نوشیدن آب پرتقال تازه و تجاری نشانگرهای التهاب مانند پروتئین واکنشی C و اینترلوکین-6 را کاهش می دهد – که به طور بالقوه می تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند.

عوارض و مضرات آب پرتقال

اگرچه آب پرتقال با چندین فواید سلامتی مرتبط است، اما کالری و قند بالایی نیز دارد.

علاوه بر این برخلاف میوه های کامل فاقد فیبر است به این معنی که کمتر سیرکننده است و به طور بالقوه می تواند منجر به افزایش وزن شود.

در واقع مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف منظم آبمیوه می تواند منجر به افزایش وزن در طول زمان شود.

بسیاری از انواع آب پرتقال همچنین دارای قند افزوده بالایی هستند که می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

چندین مطالعه نشان داده اند که نوشیدن منظم نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند آبمیوه ممکن است با خطر بالاتر دیابت نوع 2 مرتبط باشند.

انتخاب آب پرتقال تازه یا 100٪ طبیعی می تواند در به حداکثر رساندن فواید سلامتی کمک کند و در عین حال خطر عوارض جانبی را کاهش دهد.

همچنین می توانید برای کاهش کالری و جلوگیری از افزایش وزن، آب پرتقال را با آب رقیق کنید.

برای کودکان توصیه می شود مصرف آبمیوه را به بیش از 118 میلی لیتر در روز برای کودکان نوپای 3-1 ساله، 177 میلی لیتر برای کودکان 4-6 ساله و 240 میلی لیتر برای افراد 7 تا 18 ساله محدود کنید.

خلاصه

آب پرتقال یک نوشیدنی محبوب سرشار از آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی هایی مانند ویتامین C، فولات و پتاسیم است.

مصرف منظم آن با چندین فواید سلامتی از جمله بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است.

با این حال کالری و قند بالایی نیز دارد بنابراین بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید و در صورت امکان آب پرتقال تازه یا 100 درصد طبیعی را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید : جدول ارزش غذایی پرتقال

منبع : healthline