رژیم غذایی بر اساس گروه خونی چیست؟

رژیم غذایی بر اساس گروه خونی
رژیم غذایی بر اساس گروه خونی

تقریبا دو دهه است که یک رژیم غذایی به نام رژیم غذایی براساس گروه خونی رایج شده است.

طرفداران این رژیم پیشنهاد می کنند که گروه خونی شما تعیین می کند که کدام غذاها برای سلامتی شما بهترین هستند.

افراد زیادی هستند که به این رژیم اعتقاد دارند و ادعا می کنند که زندگی آن ها را نجات داده است.

در ادامه این مقاله با اصول اولیه و فواید رژیم غذایی براساس گروه خونی برای سلامتی بدن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

رژیم غذایی براساس گروه خونی چیست؟

رژیم غذایی براساس گروه خونی که به عنوان رژیم گروه خونی نیز شناخته می شود توسط یک پزشک به نام دکتر پیتر دآدامو در سال 1996 رایج شد.

کتاب او براساس گروه خونی خود تغذیه کنید فوق العاده موفق بود. این کتاب یکی از پرفروش‌ ترین‌ های نیویورک تایمز بود، میلیون‌ ها نسخه فروخت و هنوز هم محبوبیت زیادی دارد.

در این کتاب او ادعا می کند که رژیم غذایی مطلوب برای هر فرد به گروه خونی ABO او بستگی دارد.

او ادعا می کند که هر گروه خونی نشان دهنده ویژگی های ژنتیکی اجداد ما است از جمله رژیم غذایی که آن ها برای رشد از آن پیروی می کردند.

به این ترتیب هر گروه خونی باید مواد غذایی زیر را بخورد :

  • گروه خونی A : افرادی که گروه خونی A دارند باید از رژیم غذایی غنی از سبزیجات و کاملا عاری از گوشت قرمز استفاده کنند. این بسیار شبیه یک رژیم غذایی گیاهخواری است
  • گروه خونی B : این افراد می توانند از سبزیجات و بیشتر گوشت ها (به جز مرغ و گوشت خوک) استفاده کنند و همچنین می توانند مقداری لبنیات بخورند. با این حال آن ها باید از گندم، ذرت، عدس، گوجه فرنگی و چند غذای دیگر اجتناب کنند
  • گروه خونی AB : به عنوان ترکیبی بین انواع A و B توصیف شده است. غذاهایی که باید مصرف کنند شامل غذاهای دریایی، توفو، لبنیات، لوبیاها و غلات است. آن ها باید از لوبیا، ذرت، گوشت گاو و مرغ اجتناب کنند
  • گروه خونی O: این یک رژیم غذایی با پروتئین بالاست که عمدتا بر اساس گوشت، ماهی، مرغ، میوه‌ ها و سبزیجات خاص است اما در غلات، حبوبات و لبنیات محدود است. این رژیم شباهت زیادی به رژیم غذایی پالئو دارد

من فکر می کنم هر یک از این الگوهای رژیم غذایی برای اکثر مردم صرف نظر از گروه خونی آن ها باعث بهبود سلامتی خواهد شد.

هر 4 رژیم غذایی عمدتا بر اساس غذاهای واقعی و سالم هستند و یک گام جلوتر از رژیم غذایی استاندارد غربی که حاوی مقادیر بالای غذاهای فرآوری شده است می باشند.

بنابراین حتی اگر یکی از این رژیم‌ ها را دنبال می‌ کنید و سلامت شما بهبود می‌ یابد لزوما به این معنی نیست که ربطی به گروه خونی شما داشته است. شاید دلیل مزایای سلامتی این باشد که شما نسبت به قبل غذای سالم تری می خورید.

لکتین ها پیوند پیشنهادی بین رژیم غذایی و گروه خونی هستند

یکی از نظریه های اصلی رژیم غذایی براساس گروه خونی مربوط به پروتئین هایی به نام لکتین است. لکتین ها خانواده متنوعی از پروتئین ها هستند که می توانند به مولکول های قند متصل شوند.

این مواد به عنوان مواد ضد مغذی در نظر گرفته می شوند و ممکن است اثرات منفی بر روی پوشش روده داشته باشند.

طبق تئوری رژیم غذایی گروه خونی لکتین های زیادی در رژیم غذایی وجود دارد که به طور خاص گروه های خونی مختلف ABO را هدف قرار می دهند.

ادعا می شود که خوردن انواع نامناسب لکتین ها می تواند منجر به آگلوتینه شدن گلبول های قرمز خون شود.

در واقع شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد درصد کمی از لکتین‌ های موجود در حبوبات خام می‌ توانند فعالیت آگلوتینه شدن مخصوص یک گروه خونی خاص را داشته باشند.

به عنوان مثال لوبیای لیمای خام ممکن است تنها با گلبول های قرمز خون در افراد دارای گروه خونی A تعامل داشته باشد.

با این حال به طور کلی به نظر می رسد که اکثر لکتین های آگلوتینه کننده با تمام گروه های خونی ABO واکنش نشان می دهند.

به عبارت دیگر لکتین های موجود در رژیم غذایی به استثنای چند نوع حبوبات خام مختص گروه خونی نیستند.

این حتی ممکن است هیچ ارتباطی در دنیای واقعی نداشته باشد زیرا اکثر حبوبات قبل از مصرف خیس و یا پخته می شوند که لکتین های مضر را از بین می برد.

آیا شواهد علمی برای تایید رژیم غذایی گروه خونی وجود دارد؟

تحقیقات در مورد گروه های خونی ABO در چند سال و چند دهه گذشته به سرعت پیشرفت کرده است.

در حال حاضر شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌ دهد افرادی با گروه‌ های خونی خاص می‌ توانند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ ها را بیشتر یا کمتر کنند.

به عنوان مثال گروه خونی O خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتری دارد اما خطر ابتلا به زخم معده در آن بیشتر است.

با این حال هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد این ارتباطی با رژیم غذایی دارد.

در یک مطالعه مشاهده‌ ای بزرگ روی 1455 بزرگسال پیروی از رژیم غذایی گروه خونی A (میوه‌ ها و سبزیجات زیاد) با نشانگرهای سلامتی بهتر مرتبط بود. اما این تاثیر در همه افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کردند مشاهده شد نه فقط افراد دارای گروه خونی A.

در یک مطالعه مروری بزرگ در سال 2013 که در آن محققان داده‌ های بیش از هزار مطالعه را مورد بررسی قرار دادند حتی یک مطالعه خوب در مورد اثرات رژیم غذایی براساس گروه خونی بر سلامتی را پیدا نکردند.

آن ها به این نتیجه رسیدند : در حال حاضر هیچ مدرکی برای تایید فواید احتمالی رژیم های غذایی براساس گروه خونی برای سلامتی وجود ندارد.

از 4 مطالعه که تا حدودی مرتبط با رژیم های غذایی گروه خونی ABO هستند مشخص شد که همه آن ها ضعیف طراحی شده بودند.

یکی از مطالعاتی که نشان داد بین گروه‌ های خونی و آلرژی‌ های غذایی رابطه وجود دارد در واقع با توصیه‌ های رژیم غذایی گروه خونی تناقض داشت.

خلاصه

من شک ندارم که بسیاری از افراد با رعایت رژیم غذایی نتایج مثبتی را تجربه کرده اند. با این حال این بدان معنا نیست که این با گروه خونی آن ها مرتبط بوده است.

رژیم های غذایی مختلف برای افراد مختلف موثر است. برخی از افراد با سبزیجات زیاد و گوشت کم (مانند رژیم غذایی گروه خونی A) خوب عمل می کنند در حالی که برخی دیگر با خوردن غذاهای حیوانی با پروتئین زیاد (مانند رژیم غذایی گروه خونی O) به نتیجه می رسند.

اگر با رژیم غذایی براساس گروه خونی نتایج فوق‌ العاده‌ ای کسب کرده‌ اید شاید به سادگی رژیمی پیدا کرده‌ اید که برای متابولیسم شما مناسب است و ممکن است ربطی به گروه خونی شما نداشته باشد.

همچنین این رژیم غذایی اکثر غذاهای فرآوری شده ناسالم را از رژیم غذایی افراد حذف می کند. شاید این تنها دلیلی باشد که بدون توجه به گروه های خونی مختلف کار می کند.

همانطور که گفته شد اگر رژیم غذایی براساس گروه خونی را انتخاب کرده اید و برای شما مفید است به طور کلی این رژیم را ادامه دهید و اجازه ندهید این مقاله شما را ناامید کند.

با این حال از نقطه نظر علمی میزان شواهدی که رژیم غذایی براساس گروه خونی را تایید می‌ کنند بسیار ضعیف هستند.

همچنین بخوانید : رژیم غذایی کاردیاک چیست؟

منبع : healthline