خواص شگفت انگیز دمنوش نعناع برای سلامتی بدن

خواص دمنوش نعناع
خواص دمنوش نعناع

دمنوش نعناع (به انگلیسی : Mint Tea) یک چای سنتی است که از ​​برگ‌ های گیاه نعناع و آب تهیه می شود و در تمام ساعات روز می توان آن را میل کرد.

در قاره آمریکای شمالی، بومیان اولیه آمریکا این دمنوش را از برگ های نعناع وحشی درست می کردند تا ناراحتی معده را تسکین دهند.

دمنوش نعناع را می توان با استفاده از برگ های نعناع، ​​نعناع فلفلی یا نعناع پرتقالی تهیه کرد. نباید بیش از 10 دقیقه دم بکشد در غیر این صورت ممکن است طعم تلخی پیدا کند.

دمنوش نعناع به خودی خود حاوی کافئین نیست. دمنوش نعناع سرد در ماه‌ های گرم تابستان طراوت را به ارمغان می‌ آورد و دمنوش نعناع داغ می‌تواند در ماه‌ های سرد زمستان به شما آرامش دهد.

در ادامه این مقاله با فواید دمنوش نعناع برای سلامتی بدن و همچنین طرز تهیه آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش نعناع برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

برگ نعناع حاوی ویتامین C، آنتی اکسیدان، مواد ضد التهاب و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است.

با این حال مقدار این مواد در یک فنجان دمنوش بسیار کم است زیرا بسیاری از آن ها زمانی که این برگ ها به صورت چای آماده می شوند حذف می شوند.

2. مشکلات معده را درمان می کند

نعناع می تواند ناراحتی معده را تسکین دهد و در برخی موارد دیده شده است که علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تسکین می دهد.

نعناع این کار را با شل شدن عضلات معده و با بهبود جریان صفرا، کمک به هضم غذا و عبور سریعتر از معده انجام می دهد.

با این حال نعناع نیز می تواند محرک باشد بنابراین در صورت ابتلا به بیماری رفلاکس معده که به نام GERD نیز شناخته می شود نباید از آن استفاده کرد.

3. علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کند

دمنوش نعناع یک داروی رایج برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. عطر دمنوش نعناع دارای توانایی منحصر به فردی در باز کردن مجرای بینی است.

منتول دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است به تسکین این علائم کمک کند.

برخی از مطالعات مشاهده کرده‌اند که منتول دارای خواص ضد ویروسی است اما پیشنهاد نمی‌ شود که منتول بتواند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان کند.

4. سایر مزایای احتمالی دمنوش نعناع

دمنوش نعناع ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد اما این باور بر اساس فواید روغن نعناع است و به طور کامل مطالعه نشده است.

در بیشتر موارد این فواید با استفاده موضعی از روغن نعناع حاصل می شوند. مطالعات مشخص نکرده اند که آیا نوشیدن دمنوش نعناع همان نتایج را به همراه دارد یا خیر.

برخی از این مزایای احتمالی عبارتند از :

  • خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی
  • تسکین سردردهای تنشی
  • تسکین دردهای عضلانی و دردهای قاعدگی

طرز تهیه دمنوش نعناع

دمنوش نعناع را می توان به صورت چای کیسه ای یا با استفاده از برگ های تازه و خشک شده نعناع تهیه کرد.

برای تهیه دمنوش نعناع :

  • 2 فنجان آب را بجوشانید
  • از روی حرارت بردارید و یک مشت برگ نعناع خرد شده را به آن اضافه کنید
  • روی آن را بپوشانید و به مدت پنج دقیقه دم کنید
  • صاف کنید و بنوشید

همچنین بخوانید : خواص دمنوش نعناع فلفلی

منبع : webmd