آیا کولیت اولسراتیو می تواند باعث کمردرد شود؟

آیا کولیت اولسراتیو باعث کمردرد می شود؟
آیا کولیت اولسراتیو باعث کمردرد می شود؟

کولیت اولسراتیو (کولیت زخمی) نوعی بیماری التهابی روده است که به طور معمول باعث مشکلات گوارشی می شود. با این حال می تواند باعث کمردرد هم بشود. این درد ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که التهاب مربوط به کولیت اولسراتیو می تواند به مفاصل از جمله ستون فقرات گسترش یابد.

اگرچه کمردرد می تواند ناشی از کولیت اولسراتیو باشد، اما مهم است به خاطر داشته باشید که کمردرد می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اگر کمردردی دارید که از بین نمی‌ رود یا با اقدامات خود مراقبتی بهبود نمی‌ یابد حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند علت را تشخیص دهد و یک برنامه درمانی مناسب برای شما پیشنهاد کند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا بیماری کولیت اولسراتیو می تواند باعث کمردرد شود یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

آیا کولیت اولسراتیو باعث کمردرد می شود؟

اگرچه کولیت اولسراتیو اغلب با درد شکم و رکتوم همراه است اما می تواند باعث درد خارج از سیستم گوارشی هم بشود. اگر مبتلا به کولیت اولسراتیو هستید، قسمت پایین کمر ناحیه ای است که ممکن است در آن احساس درد کنید.

چرا کولیت اولسراتیو کمر شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

کولیت اولسراتیو زمانی اتفاق می افتد که پوشش روده بزرگ، راست روده یا هر دو ملتهب شوند. اما در برخی موارد این التهاب می تواند به جز دستگاه گوارش سایر قسمت های بدن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال التهاب ناشی از کولیت اولسراتیو می تواند مفاصل شما را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به آرتریت شود.

یکی از انواع آرتریت که در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو رایج است، اسپوندیلوآرتریت محوری است. این بیماری و نوع شدیدتر آن به نام اسپوندیلیت آنکیلوزان شامل التهاب ستون فقرات هستند. هر دوی این شرایط اغلب می توانند باعث کمردرد شوند.

علاوه بر این اگر مبتلا به کولیت اولسراتیو هستید، ممکن است به احتمال زیاد به ساکروایلئیت، یک عنصر کلیدی در اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا شوید. ساکروایلئیت التهاب مفصل ساکرو ایلیاک است.

مفصل ساکروایلیاک که یکی از بزرگترین مفاصل بدن است، ایلیوم (بزرگترین قسمت استخوان لگن) را به ساکروم (استخوان مثلثی شکل در پایه ستون فقرات) متصل می کند. هنگامی که مفصل ساکروایلیاک ملتهب می شود می تواند باعث کمردرد شود.

سایر علل کمردرد

اگرچه کولیت اولسراتیو می‌ تواند باعث کمردرد شود اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث کمردرد شما شوند. به عنوان مثال کمردرد ممکن است ناشی از موارد زیر باشد :

کشیدگی عضلات به دلیل بلند کردن وزنه زیاد، بلند نکردن یک جسم به درستی یا تمرین بیش از حد سخت

  • خوابیدن در موقعیت های ناراحت کننده یا روی تشکی که مناسب نیست
  • نشستن برای مدت طولانی به خصوص روی صندلی که مناسب نیست
  • ایستادن یا نشستن با وضعیت نامناسب
  • فتق دیسک
  • شکستگی ستون فقرات
  • سیاتیک
  • اضافه وزن
  • آندومتریوز
  • تنگی کانال نخاعی
  • آسیبی مانند افتادن، چرخش بیش از حد بدن یا ضربه به کمر

احتمال ابتلا به کمردرد در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو چقدر است؟

بر اساس نتایج ارائه شده در نشست سالانه کالج روماتولوژی آمریکا در سال 2019، کمر درد مزمن محوری تقریبا در 25 درصد موارد کولیت اولسراتیو دیده می شود. درد محوری بیشتر در افراد مسن و بعد از خواب یا استراحت رخ می دهد.

محققان تخمین زدند که حدود 10 درصد از بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روده به اسپوندیلوآرتریت محوری مبتلا بودند اما خاطر نشان کردند که برای دقت بیشتر به نمونه های بیشتری نیاز دارند.

یکی از مشخصه های اسپوندیلیت آنکیلوزان، ساکروایلئیک است. در یک مطالعه منبع معتبر 16.9 درصد از بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو به ساکروایلئیت مبتلا بودند که به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود، اما مشابه بیماران مبتلا به بیماری کرون یکی دیگر از بیماری های التهابی روده بود.

درمان کمردرد ناشی از کولیت اولسراتیو

درمان کمردرد ناشی از کولیت اولسراتیو ممکن است به عوامل مختلفی مانند سن، سطح درد و شدت التهاب ستون فقرات بستگی داشته باشد.

برخی از گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشند :

  • داروهای ضد التهاب
  • سایر داروهایی که می توانند محرک های التهاب را هدف قرار دهند
  • فیزیوتراپی برای بهبود حرکت
  • حرکات کششی ملایم
  • تغییرات رژیم غذایی
  • استفاده از کیسه آبگرم در نواحی دردناک
  • جراحی در شدیدترین موارد و اگر هیچ درمان دیگری باعث تسکین درد نشود

اگر کمردردی دارید که ناشی از کولیت اولسراتیو است، ممکن است لازم باشد هم با یک روماتولوژیست و هم با یک متخصص گوارش مشورت کنید. درمان مشکلات گوارشی مرتبط با کولیت اولسراتیو ممکن است به کاهش التهاب و کاهش کمردرد کمک کند.

خلاصه

اگرچه کولیت اولسراتیو در درجه اول باعث مشکلات گوارشی می شود، حدود 25 درصد از افراد مبتلا به این بیماری کمردرد را هم به دلیل التهاب در دستگاه گوارش تجربه می کنند که می تواند به ستون فقرات گسترش یابد. کمردرد مربوط به کولیت اولسراتیو اغلب با اسپوندیلوآرتریت محوری یا اسپوندیلیت آنکیلوزان مرتبط است.

اگر کولیت اولسراتیو دارید و دچار کمردرد شده اید حتما با پزشک خود در مورد درد خود صحبت کنید. پزشک می تواند یک برنامه درمانی برای کمک به کاهش یا مدیریت کمردرد شما پیشنهاد کند.

همچنین بخوانید : رژیم غذایی برای بیماری کولیت اولسراتیو

منبع : healthline