خواص روغن گل مغربی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص روغن گل مغربی چیست؟
خواص روغن گل مغربی چیست؟

روغن گل مغربی چیست؟

روغن گل مغربی (به انگلیسی : Evening Primrose Oil ) از دانه های گل مغربی یک گیاه بومی آمریکای شمالی تهیه می شود. این گیاه به طور سنتی برای درمان موارد زیر استفاده می شود :

  • کبودی
  • هموروئید
  • مشکلات گوارشی
  • گلو درد

فواید درمانی آن ممکن است به دلیل محتوای گاما لینولنیک اسید (GLA) آن باشد. گاما لینولنیک اسید یک اسید چرب امگا 6 است که در روغن های گیاهی یافت می شود.

روغن گل مغربی به طور کلی به عنوان مکمل خوراکی یا به صورت موضعی استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن گل مغربی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن گل مغربی برای سلامتی بدن

1. می تواند به رفع آکنه کمک کند

تصور می شود که گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی با کاهش التهاب پوست و تعداد سلول های پوستی که باعث ایجاد ضایعات می شوند به درمان آکنه کمک می کند. همچنین ممکن است به حفظ رطوبت پوست کمک کند.

طبق یک مطالعه در سال 2014 روغن گل مغربی ممکن است به تسکین ترک خوردگی لب ها کمک کند. این وضعیت باعث التهاب و ترک خوردگی لب ها می شود که توسط داروی ایزوترتینوئین (آکوتان) ایجاد می شود.

یک مطالعه جداگانه نشان داد که مکمل گاما لینولنیک اسید ضایعات آکنه التهابی و غیر التهابی را کاهش می دهد.

نحوه مصرف

شرکت کنندگان در مطالعه شش کپسول 450 میلی گرمی روغن گل مغربی را سه بار در روز به مدت هشت هفته دریافت کردند.

2. ممکن است به کاهش اگزما کمک کند

برخی از کشورها به جز ایالات متحده گاما لینولنیک اسید را برای درمان اگزما – یک بیماری التهابی پوست تایید کرده اند.

طبق یک مطالعه قدیمی تر گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی ممکن است اپیدرم پوست را بهبود بخشد. با این حال یک بررسی سیستماتیک در سال 2013 به این نتیجه رسید که مکمل خوراکی روغن گل مغربی اگزما را بهبود نمی بخشد و یک درمان موثر نیست.

در این مطالعه اثربخشی روغن گل مغربی به صورت موضعی برای اگزما را بررسی نشد.

روش مصرف

در مطالعات انجام شده یک تا چهار کپسول روغن گل مغربی دو بار در روز به مدت 12 هفته مصرف شد. برای استفاده موضعی می توانید 1 میلی لیتر روغن گل مغربی 20 درصد را دو بار در روز به مدت حداکثر چهار ماه روی پوست بمالید.

3. می تواند به سلامت پوست کمک کند

طبق یک مطالعه در سال 2005 مکمل خوراکی روغن گل مغربی به صاف شدن پوست، بهبود قابلیت ارتجاعی، مرطوب بودن آن، استحکام و مقاومت در برابر خستگی کمک می کند.

طبق این مطالعه گاما لینولنیک اسید برای ساختار و عملکرد ایده آل پوست ضروری است. از آنجایی که پوست نمی تواند به تنهایی گاما لینولنیک اسید تولید کند، محققان معتقدند مصرف روغن گل مغربی غنی از گاما لینولنیک اسید به سلامت کلی پوست کمک می کند.

روش مصرف

کپسول های 500 میلی گرمی روغن گل مغربی را سه بار در روز تا 12 هفته مصرف کنید.

4. ممکن است به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند

یک مطالعه قدیمی‌ تر نشان می‌ دهد که روغن گل مغربی در درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) بسیار موثر است. این علائم عبارتند از :

  • افسردگی
  • تحریک پذیری
  • نفخ

محققان معتقدند برخی از زنان سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند زیرا به سطوح طبیعی پرولاکتین در بدن حساس هستند. گاما لینولنیک اسید به ماده ای در بدن تبدیل می شود که تصور می شود به جلوگیری از تحریک پرولاکتین کمک می کند.

طبق یک مطالعه در سال 2010 یک مکمل حاوی ویتامین B6، ویتامین E و روغن گل مغربی در تسکین سندرم پیش از قاعدگی موثر بود. با این حال مشخص نیست که روغن گل مغربی چقدر نقش داشته زیرا یک بررسی سیستماتیک در سال 2009 روغن گل مغربی را برای سندرم پیش از قاعدگی مفید ندانست.

روش مصرف

برای سندرم پیش از قاعدگی 6 تا 12 کپسول (500 میلی گرم تا 6000 میلی گرم) را یک تا چهار بار در روز تا 10 ماه مصرف کنید. با کمترین دوز ممکن شروع کنید و در صورت نیاز برای تسکین علائم مقدار آن را افزایش دهید.

5. می تواند به کاهش درد سینه کمک کند

اگر در طول قاعدگی درد سینه‌تان آنقدر شدید است که در زندگی شما اختلال ایجاد می‌کند مصرف روغن گل مغربی ممکن است کمک کند.

طبق یک مطالعه در سال 2010 تصور می‌شود که گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی التهاب را کاهش می‌ دهد و به مهار پروستاگلاندین‌ هایی که باعث درد سینه‌ ای چرخه‌ ای می‌ شوند کمک می‌کند. این مطالعه نشان داد که مصرف دوزهای روزانه روغن گل مغربی و ویتامین E به مدت شش ماه شدت درد سینه را کاهش می دهد.

روش مصرف

روزانه 1 تا 3 گرم یا 2.4 میلی لیتر روغن گل مغربی را به مدت شش ماه مصرف کنید. همچنین می توانید 1200 میلی گرم ویتامین E را به مدت 6 ماه مصرف کنید.

6. ممکن است به کاهش گرگرفتگی کمک کند

روغن گل مغربی ممکن است شدت گرگرفتگی یکی از ناراحت کننده ترین عوارض جانبی یائسگی را کاهش دهد.

براساس یک بررسی در سال 2010 شواهد کافی وجود ندارد که داروهای بدون نسخه مانند روغن گل مغربی به کاهش گرگرفتگی کمک کند.

اما مطالعه بعدی به نتیجه دیگری رسید. این مطالعه نشان داد زنانی که روزانه 500 میلی گرم روغن گل مغربی به مدت شش هفته مصرف می کردند گرگرفتگی کمتر و کوتاه تری را تجربه کردند.

زنان همچنین در یک پرسشنامه در مورد تاثیر گرگرفتگی بر زندگی روزمره، نمرات بهبود یافته ای برای فعالیت اجتماعی، روابط با دیگران و تمایلات جنسی داشتند.

روش مصرف

500 میلی گرم روغن گل مغربی دو بار در روز به مدت شش هفته مصرف کنید.

7. ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند

شواهد متناقضی در مورد اثر روغن گل مغربی بر کاهش فشار خون وجود دارد.

طبق یک مطالعه در سال 2013 افرادی که روغن گل مغربی مصرف می کردند فشار خون سیستولیک کمی کمتر داشتند.

یک بررسی سیستمیک در سال 2011 به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا روغن گل مغربی به کاهش خطر فشار خون بالا در دوران بارداری یا پره اکلامپسی کمک می کند وجود ندارد وضعیتی که باعث افزایش خطرناک فشار خون در طول و بعد از بارداری می شود.

روش مصرف

دوز استاندارد 500 میلی گرم روغن گل مغربی را دو بار در روز تحت نظارت پزشک مصرف کنید. همراه با سایر مکمل ها یا داروهایی که ممکن است فشار خون شما را کاهش دهند مصرف نکنید.

8. ممکن است به بهبود سلامت قلب کمک کند

بیماری قلبی سالانه بیش از 600000 نفر را در ایالات متحده می کشد. صدها هزار نفر دیگر با این وضعیت زندگی می کنند.

برخی از افراد برای کمک به درمان های طبیعی مانند روغن گل مغربی روی می آورند.

طبق یک مطالعه در سال 2014 بر روی موش ها، روغن گل مغربی ضد التهاب است و به کاهش کلسترول خون کمک می کند. اکثر افراد مبتلا به بیماری قلبی دارای التهاب در بدن هستند اگرچه ثابت نشده است که التهاب باعث بیماری قلبی می شود.

روش مصرف

تحت نظر پزشک 10 تا 30 میلی لیتر روغن گل مغربی را به مدت چهار ماه برای سلامت کلی قلب مصرف کنید. در صورت مصرف سایر داروهایی که بر قلب تاثیر می گذارند با احتیاط مصرف کنید.

9. می تواند به کاهش درد عصبی کمک کند

نوروپاتی محیطی یک عارضه جانبی شایع دیابت و سایر شرایط است. تحقیقات قدیمی‌ تر نشان داده است که مصرف لینولنیک اسید به کاهش علائم نوروپاتی کمک می‌کند که عبارتند از :

  • حساسیت به سرما و گرما
  • بی حسی
  • مور مور
  • ضعف

روش مصرف

کپسول های گل مغربی حاوی 360 تا 480 میلی گرم گاما لینولنیک اسید را روزانه تا یک سال مصرف کنید.

10. ممکن است به کاهش درد استخوان کمک کند

درد استخوان اغلب ناشی از آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی مزمن است. طبق یک بررسی سیستماتیک در سال 2011، گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی پتانسیل کاهش درد آرتریت روماتوئید را بدون ایجاد عوارض جانبی ناخواسته دارد.

روش مصرف

روزانه 560 تا 6000 میلی گرم روغن گل مغربی را به مدت 3 تا 12 ماه مصرف کنید.

عوارض و مضرات روغن گل مغربی

روغن گل مغربی عموما برای اکثر افراد برای استفاده کوتاه مدت بی خطر در نظر گرفته می شود. ایمنی استفاده طولانی مدت مشخص نشده است.

به خاطر داشته باشید مکمل ها از نظر کیفیت توسط سازمان غذا و دارو نظارت نمی شوند. هنگام انتخاب روغن گل مغربی در مورد مکمل و همچنین شرکتی که محصول را می فروشد تحقیق کنید.

عوارض جانبی روغن گل مغربی معمولا خفیف است و ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • ناراحتی معده
  • دل درد
  • سردرد
  • مدفوع نرم

مصرف مقدار کمتر ممکن ممکن است به جلوگیری از عوارض جانبی کمک کند.

در موارد نادر روغن گل مغربی ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود. برخی از علائم واکنش آلرژیک عبارتند از :

  • التهاب دست و پا
  • راش
  • مشکل در تنفس
  • خس خس سینه

اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید روغن گل مغربی ممکن است خونریزی را افزایش دهد.

روغن گل مغربی ممکن است فشار خون را کاهش دهد بنابراین اگر داروهایی مصرف می کنید که فشار خون یا رقیق کننده های خون را کاهش می دهند آن را مصرف نکنید.

روغن گل مغربی موضعی اغلب برای کمک به آماده سازی دهانه رحم برای زایمان استفاده می شود اما طبق گفته کلینیک مایو یک مطالعه گزارش داد که مصرف خوراکی روغن گل مغربی باعث کاهش اتساع و زایمان طولانی‌ تر می‌شود.

تحقیقات کافی در مورد روغن گل مغربی برای تعیین ایمنی آن برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد و نمی توان آن را توصیه کرد.

خلاصه

شواهدی وجود دارد که روغن گل مغربی ممکن است به تنهایی یا به عنوان یک درمان مکمل برای برخی شرایط مفید باشد اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. تا زمانی که مشخص نشود روغن گل مغربی نباید به جای برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک استفاده شود.

هیچ دوز استانداردی برای مصرف روغن گل مغربی وجود ندارد. با پزشک خود صحبت کنید تا خطرات و مزایای مصرف روغن گل مغربی را بسنجید و در مورد دوز مناسب برای شما مشاوره دریافت کنید.

برای کاهش خطر عوارض جانبی همیشه از کمترین دوز ممکن استفاده کنید. اگر متوجه عوارض جانبی غیر معمول یا مداوم شدید مصرف را قطع کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن اسطوخودوس

منبع : healthline