تاثیر سرکه سیب بر درمان نقرس چیست؟

خواص سرکه سیب برای نقرس
خواص سرکه سیب برای نقرس

هزاران سال است که در سراسر جهان از سرکه برای طعم دادن و نگهداری مواد غذایی، درمان زخم ها، جلوگیری از عفونت، تمیز کردن سطوح و حتی درمان دیابت استفاده می شود.

در گذشته مردم سرکه را به عنوان دارویی که می تواند پیچک سمی را از بین ببرد و سرطان را درمان کند معرفی می کردند.

امروزه سرکه سیب (ACV) در میان بسیاری از غذاهای معجزه آسایی است که محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اطلاعات زیادی وجود دارد که ادعا می کنند سرکه سیب می تواند فشار خون بالا، رفلاکس معده، دیابت، چاقی، سردرد، اختلال نعوظ، پسوریازیس و نقرس را درمان کند.

در ادامه این مقاله به بررسی همه ی فواید سرکه سیب برای درمان نقرس می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای تهیه می شود.

ابتدا سیب ها را خرد کرده و با مخمر ترکیب می کنند تا قند آن ها به الکل تبدیل شود. در مرحله ی بعد، باکتری ها برای تخمیر الکل به استیک اسید اضافه می شوند.

استیک اسید ماده اصلی فعال سرکه سیب است که با نام اتانوئیک اسید نیز شناخته می شود، این یک ترکیب آلی با طعم ترش و بوی قوی است. اصطلاح استیک از استوم، کلمه لاتین سرکه گرفته شده است.

حدود 5-6٪ سرکه سیب از استیک اسید تشکیل شده است. همچنین حاوی آب و مقدار کمی از اسیدهای دیگر، مانند مالیک اسید است.

این فرآیند طولانی تخمیر امکان تجمع لایه ای متشکل از مخمر و اسید استیک را فراهم می کند. این مجموعه ای از آنزیم ها و مولکول های پروتئین است که به عنوان مادر سرکه شناخته می شود.

در سرکه تولید شده، مادر همیشه فیلتر می شود اما مادر سرکه فواید غذایی ویژه ای دارد. تنها راه خرید سرکه ای که هنوز مادر آن وجود دارد خرید سرکه سیب خام، فیلتر نشده و غیر پاستوریزه است.

نقرس چیست؟

نقرس که نوع پیچیده ای از آرتروز است، می تواند هرکسی را درگیر کند. این بیماری هنگامی اتفاق می افتد که اسید اوریک در بدن جمع شده و سپس در مفاصل متبلور می شود.

نقرس باعث حملات ناگهانی درد شدید، قرمزی و حساسیت به لمس در مفاصل آسیب دیده می شود. نقرس غالبا روی مفصل انگشت شست پای شما تاثیر می گذارد. در هنگام حمله نقرس ممکن است احساس کنید انگشت شست پا در حال سوختن است.

انگشت شست پا می تواند گرم، متورم و به قدری حساس شود که حتی وزن یک ورق نیز غیرقابل تحمل باشد.

خوشبختانه داروهای مختلفی در دسترس است که می توانند به درمان و جلوگیری از حملات نقرس کمک کنند. متاسفانه بسیاری از این داروها عوارض جانبی جدی دارند.

درمان های جایگزین نقرس مانند سرکه سیب می تواند به طور بالقوه به کاهش احتمال حملات در آینده کمک کند بدون اینکه شما را با عوارض جانبی غیر ضروری روبرو کند.

فواید و مزایای سرکه سیب برای سلامتی بدن

  • اجزای تشکیل دهنده سرکه سیب شامل اسید استیک، پتاسیم، ویتامین ها، نمک های معدنی، اسیدهای آمینه و سایر اسیدهای آلی سالم هستند
  • مطالعات متعدد نشان داده که سرکه باعث کاهش فشار خون در موش های مبتلا به فشار خون بالا می شود
  • سرکه یک منبع غذایی از پلی فنول هاست که آنتی اکسیدان های قوی هستند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان در انسان را کاهش دهند
  • تحقیقات منتشر شده نشان می دهد که سرکه به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند تا انسولین خود را به طور موثرتری استفاده کنند و باعث بهبود سطح قند خون بعد از غذا می شود
  • از آنجا که برای افزایش حساسیت به انسولین کار می کند، سرکه می تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 در افراد با خطر بالا کمک کند
  • سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است
  • سرکه سیب حاوی باکتری های خوبی است که کلنی های باکتری را در بیوم روده بهبود می بخشد و عملکرد ایمنی بدن را افزایش می دهد
  • محققان فرانسوی دریافتند که سرکه سیب موش ها را در برابر مشکلات مربوط به چاقی مانند کلسترول خون بالا و گلوکز خون بالا محافظت می کنند

سطح pH و نقرس

یک مطالعه اخیر ژاپنی با بررسی میزان اسیدیته در ادرار به نتایج جالب توجهی رسیده است. محققان دریافتند که اسید در ادرار از دفع صحیح اسید اوریک در بدن جلوگیری می کند.

ادراری که اسید کمتری دارد (قلیایی است) اسید اوریک بیشتری را از بدن خارج می کند.

این خبر خوبی برای مبتلایان به نقرس است. وقتی سطح اسید اوریک در خون شما کاهش می یابد، در مفاصل جمع نشده و متبلور نمی شود.

سطح اسیدیته ادرار تحت تاثیر غذاهایی که می خورید قرار می گیرد. این مطالعه ژاپنی به شرکت کنندگان دو رژیم غذایی متفاوت، یکی اسیدی و دیگری قلیایی داد.

در شرکت کنندگانی که از رژیم قلیایی استفاده کردند ادرار قلیایی می شود. محققان نتیجه گرفتند که یک رژیم قلیایی می تواند به افراد مبتلا به نقرس کمک کند تا سطح اسید اوریک را در بدن کاهش دهند.

محققان دریافتند که اسیدهای آمینه حاوی گوگرد عامل اصلی تعیین کننده اسیدیته ادرار هستند. این اسیدهای آمینه در پروتئین های حیوانی به وفور یافت می شوند بنابراین افرادی که گوشت زیادی مصرف می کنند ادرار اسیدی بیشتری دارند.

این تصور قدیمی را تایید می کند که افرادی که رژیم های غذایی غنی از پروتئین حیوانی می خورند نسبت به افرادی که رژیم های غنی از میوه ها و سبزیجات دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به نقرس هستند.

مشخص نیست که آیا افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی روی اسیدیته ادرار شما تاثیر می گذارد یا خیر. سرکه در رژیم غذایی قلیایی مورد استفاده در مطالعه ژاپنی گنجانده شده بود اما تنها مولفه نبود.

پژوهش های علمی در این مورد چه می گویند؟

هیچ مطالعه علمی در مورد ارزیابی استفاده از سرکه سیب برای درمان نقرس وجود ندارد. با این حال سرکه سیب ممکن است به شما در کاهش وزن و کاهش التهاب کمک کند که باعث کاهش میزان اسید اوریک در خون می شود.

شواهد علمی نشان می دهند که سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند. محققان اثرات سرکه سیب را در موش هایی که رژیم غذایی پرچربی داشتند، مطالعه کردند. آن ها دریافتند که سرکه باعث می شود که آن ها سریع تر احساس سیری کنند و در نتیجه منجر به لاغری و کاهش وزن می شود.

یک تحقیق در سال 2010 بر روی بیش از 12000 مرد 35 تا 57 ساله به مدت هفت سال انجام شد. محققان دریافتند در مقایسه با افرادی که هیچ تغییری در وزن ندارند، افرادی که مقدار قابل توجهی وزن از دست داده اند چهار برابر بیشتر احتمال دارد که سطح اسید اوریک خون را کاهش دهند.

نحوه استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب قبل از نوشیدن باید با آب رقیق شود چون بسیار اسیدی است و در صورت عدم رقیق شدن می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

همچنین می تواند مری را بسوزاند. قبل از خواب 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان پر آب بریزید و بنوشید. اگر طعم آن را خیلی دوست ندارید، سعی کنید کمی عسل یا یک شیرین کننده کم کالری اضافه کنید.

همچنین می توانید سرکه سیب را با روغن مخلوط کرده و از آن روی سالاد خود استفاده کنید.

خلاصه

هزاران سال است که از سرکه های میوه ای برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. طعم سرکه سیب در سالاد بسیار عالی است و ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند. اثرات ضد دیابت آن کاملا اثبات شده است اما احتمالا به طور مستقیم به درمان نقرس کمک نمی کند.

اگر نگران عوارض جانبی بالقوه داروهای نقرس هستید در مورد نگرانی های خود با پزشک صحبت کنید. پزشک ممکن است بخواهد شما یک رژیم قلیایی غنی از میوه و سبزیجات را امتحان کنید.

همچنین بخوانید : مضرات سرکه سیب برای زنان باردار

منبع : healthline