خواص دانه کتان برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

خواص دانه کتان برای لاغری و کاهش وزن
خواص دانه کتان برای لاغری و کاهش وزن

دانه کتان یک محصول غنی از مواد مغذی و فیبر با کاربردهای متعدد است.

برخی از مردم بر این باورند که دانه کتان می تواند در رژیم غذایی شما به عنوان راهی برای تسریع لاغری و کاهش وزن استفاده شود.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی دانه کتان برای لاغری و کاهش وزن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دانه کتان برای لاغری و کاهش وزن

1. سرشار از فیبر است

دانه های کتان سرشار از فیبر هستند. زمانی که غذاهای سرشار از فیبر می خورید برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید. اگر در حال کاهش کالری برای کاهش وزن هستید این می تواند به سرکوب میل شما به خوردن کمک کند.

علاوه بر این دستگاه گوارش شما با غذاهای غنی از فیبر تحریک می شود.

خوردن فیبر برای حرکت غذا از طریق روده ضروری است. همچنین در تثبیت قند خون مفید است و به شما در رسیدن به وزن سالم کمک می کند.

2. منبع اسیدهای چرب امگا 3 است

دانه‌ های کتان مملو از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که فواید سلامتی ثابت شده‌ ای دارند. آن ها می توانند التهاب را کاهش دهند، به مبارزه با بیماری های خودایمنی کمک کرده و ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهند.

چیزی که چندان واضح نیست این است که آیا این اسیدهای چرب ارتباط مستقیمی با کاهش وزن دارند یا خیر.

یک مطالعه در سال 2011 در مورد اینکه چگونه امگا 3 همراه با رژیم غذایی و ورزش بر لاغری تاثیر می گذارد نتایج مشخصی نداشت. به طور حکایتی بسیاری از مردم از این ادعا حمایت می کنند که امگا 3 باعث کاهش وزن می شود. تحقیقات بیشتری برای اثبات یا رد این ادعاها مورد نیاز است.

3. منبع لیگنین است

لیگنین یک پلیمر پیچیده است که در دیواره سلولی بسیاری از گیاهان یافت می شود و به مواد گیاهی بافت چوبی یا سفت می دهد. محققان دریافته‌ اند که لیگنین فواید زیادی دارد.

بر اساس مطالعات اخیر لیگنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند. دانه های کتان سرشار از این ماده گیاهی هستند.

روش های استفاده از دانه کتان برای لاغری

اگر علاقه مند به استفاده از دانه کتان برای لاغری هستید، دو روش رایج برای استفاده از آن وجود دارد. به خاطر داشته باشید که بدن هر فردی نسبت به مکمل‌ های دانه کتان واکنش متفاوتی نشان می‌ دهد و نتایج شما ممکن است از نظر کاهش وزن متفاوت باشد.

به یاد داشته باشید که دانه های کتان معجزه نمی کنند. آن ها بدون یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی به کاهش وزن کمک نمی کنند.

نوشیدنی دانه کتان آسیاب شده

شما می توانید نوشیدنی خود را با آسیاب کردن دانه های کتان تهیه کنید یا می توانید دانه کتان آسیاب شده را خریداری کنید.

این نوشیدنی ممکن است متابولیسم را افزایش دهد، به شما کمک کند برای مدت طولانی‌ تری احساس سیری کنید و هضم را بهبود بخشد.

برای تهیه این نوشیدنی به مواد زیر نیاز دارید :

  • 1 قاشق چای خوری دانه کتان تازه آسیاب شده (می توانید دانه ها را از قبل آسیاب کرده و در یخچال بگذارید)
  • 1 عدد لیمو ترش
  • 177 تا 236 میلی لیتر آب گرم

دانه کتان آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کرده و خوب هم بزنید. لیمو ترش را به لیوان خود اضافه کنید تا طعم و ویتامین C افزایش یابد. می توانید این نوشیدنی را یک بار در روز بنوشید.

مکمل های دانه کتان

مکمل‌ های خوراکی دانه کتان که حاوی روغن دانه کتان هستند نسبت به دانه‌ های کتان خام فیبر کمتری دارند اما می‌ توانند راحت‌ تر استفاده شوند. شما می توانید این مکمل ها را یک بار در روز مصرف کنید.

عوارض و مضرات دانه کتان

دانه های کتان زمانی که در مقادیر متوسط ​​مصرف شوند برای اکثر افراد بی خطر هستند. اما قبل از مصرف دانه کتان برای کاهش وزن باید به نکاتی توجه داشت.

دانه های کتان خام یا نارس مصرف نکنید. آن ها نه تنها باعث سوء هاضمه می شوند بلکه ممکن است حاوی ترکیبات سمی نیز باشند.

در دوران بارداری باید از مصرف مکمل های دانه کتان اجتناب کرد زیرا باعث ایجاد عوارض هورمونی می شوند. ما چیز زیادی در مورد ایمنی مصرف دانه کتان در دوران شیردهی نمی دانیم.

اگر از دانه های کتان به هر شکلی استفاده می کنید مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می نوشید. اگر هنگام استفاده از مکمل‌ های دانه کتان به اندازه کافی هیدراته نشده باشید، بدن شما نمی‌ تواند فیبر اضافی را به درستی هضم کند. این می تواند منجر به گرفتگی معده و یبوست شود.

خواص دانه کتان برای سلامتی بدن

  • کاهش کلسترول خون
  • بهبود هضم غذا
  • بهبود سلامت کلیه ها
  • کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها
  • بهبود عملکرد قلبی عروقی

دانه کتان را از کجا بخریم؟

شما می توانید دانه کتان را از بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی خریداری کنید.

کپسول های روغن دانه کتان و روغن دانه کتان خالص در فروشگاه های مواد غذایی سالم به فروش می رسند.

خلاصه

دانه های کتان به دلیل خواص غذایی منحصر به فردی که دارد برای لاغری و کاهش وزن مفید هستند.

در حالی که آن ها دارای مزایای زیادی هستند اما نمی توانند معجزه کنند. دانه‌ های کتان به‌ عنوان مکمل یک رژیم غذایی سالم بهترین عملکرد را دارند.

همچنین بخوانید : خواص روغن کتان چیست؟

منبع : healthline