خواص روغن تخمه کدو تنبل برای سلامتی بدن

خواص روغن تخمه کدو
خواص روغن تخمه کدو

روغن تخمه کدو تنبل (به انگلیسی : Pumpkin Seed Oil) یک روغن رایج برای پخت و پز است.

روغن تخمه کدو تنبل علاوه بر اینکه یک ماده فوق العاده همه کاره است، دارای طعمی غنی و رنگ قرمز-نارنجی پر جنب و جوش است.

به علاوه با فهرست طولانی از فواید همراه بوده است و می تواند یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی سالم و کامل باشد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی روغن تخمه کدو تنبل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

روغن تخمه کدو تنبل چیست؟

روغن تخمه کدو تنبل روغنی است که از تخمه کدو تنبل استخراج می‌ شود.

به طور گسترده ای به عنوان روغن پخت و پز استفاده می شود و دارای طعم منحصر به فرد و آجیلی است که با بیشتر غذاها به خوبی ترکیب می شود.

همچنین به عنوان یک مکمل به عنوان کپسول فروخته می شود و حتی می توان آن را در بسیاری از ماسک ها و سرم های مو یافت.

علاوه بر این با مجموعه ای از فواید سلامتی همراه بوده و حاوی مواد مغذی مهمی است.

فواید و مزایای روغن تخمه کدو تنبل برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

روغن تخمه کدو تنبل سرشار از چربی های مفید برای قلب است.

در واقع یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن تخمه کدو تنبل 14 گرم چربی را فراهم می کند که بیشتر آن از اسیدهای چرب چندگانه غیراشباع و تک غیراشباع است.

روغن تخمه کدو تنبل غنی از لینولئیک اسید است – نوعی اسید چرب امگا 6 که ممکن است با بهبود سلامت قلب و مدیریت قند خون مرتبط باشد.

علاوه بر این روغن تخمه کدو حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله پلی فنول ها و کاروتنوئیدها است که ممکن است به محافظت در برابر التهاب و بیماری مزمن کمک کنند.

2. ممکن است از سلامت دستگاه ادراری حمایت کند

مکمل های روغن تخمه کدو تنبل اغلب برای ارتقای سلامت پروستات استفاده می شوند.

به نظر می رسد که مکمل های روغن تخمه کدو تنبل به ویژه برای درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) – وضعیتی که با بزرگ شدن غده پروستات مشخص می شود و می تواند جریان ادرار را مسدود کند – مفید هستند.

طبق یک مطالعه قدیمی روی 47 مرد مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات مصرف روزانه 320 میلی گرم روغن تخمه کدو تنبل به مدت 12 ماه علائم را کاهش داد، کیفیت زندگی را بهبود بخشید و جریان ادرار را افزایش داد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن تخمه کدو تنبل می تواند به درمان سایر مشکلات دستگاه ادراری نیز کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه روی 45 نفر نشان داد که مصرف روزانه 10 گرم روغن تخمه کدو تنبل به مدت 12 هفته علائم مثانه پرکار (بیش فعالی مثانه) را کاهش می دهد.

3. سلامت قلب را بهبود می بخشد

چندین مطالعه نشان داده اند که روغن تخمه کدو تنبل می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

در یک مطالعه کوچک در زنان یائسه، مصرف روزانه 3 گرم روغن تخمه کدو تنبل منجر به بهبودی قابل توجهی در سفتی و عملکرد عروق خونی شد که ممکن است به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند.

مطالعه دیگری در سال 2011 نشان داد که مکمل روغن تخمه کدو تنبل باعث افزایش کلسترول HDL در 35 زن یائسه شد.

برخی از مطالعات حیوانی قدیمی‌ تر یافته‌ های مشابهی را مشاهده کرده‌ اند و گزارش می‌ دهند که روغن تخمه کدو تنبل ممکن است به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند و در عین حال فشار خون بالا را نیز بهبود بخشد.

با این حال برای تعیین اینکه چگونه روغن تخمه کدو تنبل ممکن است بر سلامت قلب در میان جمعیت عمومی تاثیر بگذارد به مطالعات با کیفیت بالا در انسان‌ ها نیاز است.

4. می تواند رشد مو را افزایش دهد

روغن تخمه کدو تنبل گاهی اوقات به عنوان مکمل یا به صورت موضعی برای حمایت از رشد موی سالم استفاده می شود.

در یک مطالعه 76 مرد مبتلا به ریزش مو، روزانه 400 میلی گرم روغن تخمه کدو تنبل یا دارونما را به مدت 24 هفته مصرف کردند.

در پایان مطالعه کسانی که روغن تخمه کدو تنبل مصرف کردند، بهبودهایی در کاهش ریزش مو و رشد موی خود به میزان چهار برابر بیشتر از گروه کنترل داشتند.

مطالعه کوچک دیگری نشان داد که روغن تخمه کدو تنبل می تواند رشد مو را برای زنان مبتلا به ریزش مو در صورت استفاده موضعی در مدت 3 ماه افزایش دهد.

به طور مشابه یک مطالعه حیوانی نشان داد که استفاده موضعی از روغن تخمه کدو تنبل باعث افزایش رشد مو در موش ها پس از 3 هفته می شود.

همچنین بخوانید : خواص روغن تخمه کدو برای ریزش مو

عوارض و مضرات روغن تخمه کدو تنبل

روغن تخمه کدو تنبل به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود و با عوارض جانبی بسیار کمی در صورت استفاده در حد اعتدال همراه است.

اگرچه بسیار نادر است برخی از افراد ممکن است به روغن تخمه کدو آلرژی داشته باشند و پس از مصرف روغن یا استفاده از آن روی پوست علائم نامطلوبی را تجربه کنند.

اگر بعد از استفاده از روغن تخمه کدو تنبل متوجه علائم منفی شدید باید فورا مصرف را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین قبل از استفاده از روغن تخمه کدو تنبل به عنوان مکمل باید با یک پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر بیماری زمینه ای دارید یا دارو مصرف می کنید.

روش های استفاده از روغن تخمه کدو در رژیم غذایی

روغن تخمه کدو تنبل دارای طعم غنی و آجیلی است و اغلب به عنوان روغن پخت و پز استفاده می شود.

روغن تخمه کدو تنبل به عنوان جزئی از سس های سالاد و مارینادها استفاده می شود.

با این حال از آنجا که نقطه دود کمتری نسبت به سایر انواع روغن‌ های پخت و پز دارد ممکن است انتخاب خوبی برای دستورهایی که نیاز به سرخ کردن یا تفت دادن دارند، نباشد.

روغن تخمه کدو تنبل به عنوان مکمل نیز به طور گسترده در دسترس است و می توان آن را از بسیاری از فروشگاه های سلامت خریداری کرد.

اگرچه در حال حاضر هیچ دوز رسمی توصیه شده برای روغن تخمه کدو تنبل وجود ندارد، اکثر محصولات 1000 تا 2000 میلی گرم در هر وعده ارائه می کنند.

همچنین روغن تخمه کدو تنبل در برخی از محصولات مو یافت می‌ شود که معمولا به شما توصیه می‌ کنند آن را چند بار در ماه روی پوست سر خود بمالید.

برای تهیه ماسک موی خود در خانه سعی کنید 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی لیتر) روغن تخمه کدو تنبل را با مقدار مساوی روغن نارگیل مخلوط کرده و روی پوست سر خود ماساژ دهید.

بگذارید حداقل 20 تا 30 دقیقه یا یک شب قبل از شستشو با شامپو و نرم کننده روی پوست بماند.

خلاصه

روغن تخمه کدو تنبل سرشار از چربی های مفید برای قلب و آنتی اکسیدان هاست.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده است که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد، رشد مو را افزایش دهد و از سلامت دستگاه ادراری حمایت کند.

همچنین بسیار تطبیق پذیر است و می توان از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده کرد، آن را به عنوان مکمل مصرف کرد یا با روغن های دیگر ترکیب کرد و روی پوست سر مالید.

همچنین بخوانید : خواص کدو تنبل چیست؟

منبع : healthline