آیا زینک (روی) برای درمان آلرژی و حساسیت مفید است؟

خواص زینک یا روی برای حساسیت
خواص زینک یا روی برای حساسیت

آلرژی یا حساسیت پاسخ سیستم ایمنی بدن به مواد موجود در محیط مانند گرده، هاگ های کپک یا شوره حیوانات است.

از آنجایی که بسیاری از داروهای ضدآلرژی می توانند عوارض جانبی مانند خواب آلودگی یا خشکی غشاهای مخاطی ایجاد کنند، افراد مبتلا به آلرژی گاهی اوقات به فکر استفاده از داروهای جایگزین مانند مکمل روی یا زینک هستند.

روی یک ماده معدنی است که از سیستم ایمنی و متابولیسم شما پشتیبانی می کند. علاوه بر نقش در بهبود زخم برای حواس بویایی و چشایی شما نیز مهم است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی روی یا زینک برای درمان آلرژی و حساسیت آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

نقش روی در درمان آلرژی و حساسیت

تجزیه و تحلیل 62 مطالعه در سال 2011 به این نتیجه رسید که کمبود تعدادی از مواد مغذی از جمله روی با بروز بیشتر آسم و آلرژی مرتبط است. این گزارش سوگیری را نشان داد زیرا هیچ یک از مطالعات تصادفی نبودند.

روی و آسم

مقاله ای در سال 2016 به این نتیجه رسید که مکمل روی علاوه بر درمان استاندارد، شدت حملات آسم را در کودکان کاهش می دهد.

با این حال تاثیری بر مدت زمان حمله آسم نداشت. اگرچه شواهد بالینی وجود ندارد، آسم اغلب با آلرژی مرتبط است بنابراین روی ممکن است یک عامل بالقوه در تسکین آلرژی باشد.

روی و درماتیت آتوپیک

یک مطالعه در سال 2012 روی درماتیت آتوپیک نشان داد که سطح روی در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک در مقایسه با افراد کنترل به طور قابل توجهی کمتر بود.

این نتایج نشان داد که ممکن است بین سطوح روی و این آلرژی ارتباطی وجود داشته باشد که نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

مقدار مورد نیاز روزانه روی یا زینک

نیاز روزانه به روی بر اساس سن و جنس شما متفاوت است.

مقدار توصیه شده روزانه روی برای مردان 14 ساله و بالاتر 11 میلی گرم در روز و برای زنان 19 سال و بالاتر 8 میلی گرم در روز است.

برای زنان باردار 19 سال و بالاتر مقدار مورد نیاز روزانه روی 11 میلی گرم است.

منابع غذایی روی یا زینک کدامند؟

اگرچه گوشت مرغ و گوشت قرمز اکثر روی را برای آمریکایی ها تامین می کنند اما در هر روی موجود در صدف بیش از هر غذای دیگری است.

غذاهای حاوی روی عبارتند از :

  • صدف و خرچنگ
  • گوشت گاو
  • مرغ
  • محصولات لبنی مانند شیر و ماست
  • آجیل ها مانند بادام هندی و بادام
  • غلات صبحانه غنی شده

اگر گیاهخوار هستید، دسترسی زیستی روی در رژیم غذایی شما به طور معمول کمتر از رژیم غذایی افرادی است که گوشت می خورند. در مورد مصرف مکمل روی با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

روی یا زینک یک ماده معدنی مهم در بدن است. جدای از نقش اصلی آن در عملکرد سیستم ایمنی، سنتز پروتئین و بهبود زخم نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد روی می تواند یک عامل بالقوه در تسکین آلرژی و حساسیت باشد.

اگرچه تحقیقات بالینی بیشتری مورد نیاز است ممکن است احساس کنید که روی می تواند به آلرژی شما کمک کند. قبل از افزایش روی در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

خطراتی از روی بیش از حد وجود دارد مانند حالت تهوع، اسهال و سردرد. مکمل‌ های روی همچنین دارای پتانسیل تداخل با برخی داروها از جمله آنتی‌ بیوتیک‌ ها و دیورتیک‌ ها هستند.

همچنین بخوانید : مواد غذایی حاوی زینک یا روی کدامند؟

منبع : healthline