خواص شگفت انگیز ترب سفید برای سلامتی بدن

خواص ترب سفید
خواص ترب سفید

ترب (به انگلیسی : Radish) و (نام علمی : Raphanus sativus) یک سبزی چلیپایی است که منشا آن آسیا و اروپاست.

انواع مختلف ترب وجود دارد که از نظر ظاهر، رنگ و طعم متفاوت هستند. ترب سفید یا دایکون (به انگلیسی : Daikon Radish) معمولا در آشپزی آسیایی و هندی استفاده می شود و به دلیل خواص دارویی قوی شناخته شده است.

در ادامه این مقاله با فواید ترب سفید برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن در رژیم غذایی بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

ترب سفید چیست؟

ترب سفید نوعی ترب بومی چین و ژاپن است.

در سراسر جهان به عنوان غذای مردم و دام ها و همچنین برای روغن دانه آن که در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود کشت می شود. کشاورزان همچنین آن را به عنوان یک محصول پوششی برای بهبود سلامت خاک و افزایش عملکرد محصول می کارند.

ترب سفید از انواع ترب های زمستانی به حساب می آید که رشد آن کندتر و بزرگتر از ترب های بهاره است. ترب زمستانه در اواسط تا اواخر تابستان کاشته می شود و در هوای خنک تر برداشت می شود.

انواع ترب سفید

ترب سفید بافتی ترد داشته و شبیه یک هویج بزرگ است. طعم آن ها نسبت به سایر انواع ترب ملایم تر و کمی شیرین و در عین حال کمی تند توصیف می شود.

اگرچه ترب سفید معمولا سفید با برگ های سبز است اما در رنگ های مختلفی از جمله قرمز، سبز و بنفش وجود دارند. آن ها به سه شکل رشد می کنند – استوانه ای، مستطیلی و کروی.

در اینجا چند گونه جالب از دایکون آورده شده است :

  • میاشیگه سفید : این ترب به رنگ سفید است و ریشه ای استوانه ای دارد و تا 41 تا 46 سانتی متر طول دارد. بافتی ترد و طعم ملایمی دارد
  • کی ان-براوو : یک نوع ترب سفید زیباست که دارای پوست بنفش و گوشت بنفش روشن تا سفید است. ریشه ها می توانند تا 15 سانتی متر رشد کنند و طعم کمی شیرین دارند
  • ترب سفید آلپاین : ریشه های کوتاهی دارد که به طول 13 تا 15 سانتی متر رشد می کند. این رقم یک انتخاب محبوب برای تهیه کیمچی است و طعم شیرین‌ تری نسبت به انواع دیگر ترب سفید دارد
  • ترب هندوانه ای : این نوع ترب سفید دارای پوستی کم رنگ و مایل به سبز است اما با باز کردن گوشت صورتی روشن ظاهر می شود. کروی و کمی شیرین و فلفلی است
  • مینووز ژاپنی : یکی از بزرگترین گونه هاست که ریشه های آن تا 61 سانتی متر رشد می کند. آن ها سفید هستند و طعم شیرین و بافتی ترد دارند
  • شونکیو : این گونه استوانه ای دارای پوست قرمز و گوشت سفید است. طول آن 10 تا 12 سانتی متر است و به خاطر طعم آتشین و در عین حال شیرین و برگ های ساقه صورتی اش معروف است

فواید و مزایای ترب سفید برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

ترب سفید یک سبزی بسیار کم کالری اما دارای خواص مغذی قابل توجهی است.

یک ترب سفید 18 سانتی‌متری با وزن 338 گرم حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 61
  • کربوهیدرات : 14 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • فیبر : 5 گرم
  • ویتامین  C : حدود 124درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات (B9) : 24 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • کلسیم : 9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 14 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 22 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 19 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

ترب سفید منبع عالی از مواد مغذی مختلف از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و مس است. با این حال بالاترین میزان ویتامین C و فولات را دارد.

ویتامین C یک ماده مغذی محلول در آب است که برای سلامتی ضروری است و برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد سیستم ایمنی و رشد و ترمیم بافت مورد نیاز است.

به علاوه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و از سلول های بدن شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

ترب سفید همچنین غنی از فولات است، ویتامین B که در رشد سلولی، تولید گلبول‌های قرمز خون و سنتز DNA نقش دارد.

غذاهای غنی از فولات در دوران بارداری بسیار مهم هستند، زیرا این ماده مغذی نقش مهمی در رشد و نمو کودک دارد.

2. سرشار از ترکیبات گیاهی است

ترب سفید حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی است که ممکن است سلامتی را بهبود بخشد و در برابر بیماری های خاص محافظت کند.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که عصاره ترب سفید حاوی آنتی اکسیدان های فرولیک اسید و کوئرستین است که هر دو دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.

علاوه بر این سبزیجات چلیپایی مانند ترب سفید دارای ترکیبات فعال بیولوژیکی به نام گلوکوزینولات هستند که تجزیه می شوند و ایزوتیوسیانات ها را تشکیل می دهند.

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌ دهد که این ترکیبات ممکن است خواص قدرتمندی برای مبارزه با سرطان ارائه دهند.

به علاوه مطالعات جمعیتی نشان می دهد که خوردن مقدار زیادی سبزیجات چلیپایی مانند ترب ممکن است در برابر برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ و ریه ها محافظت کنند.

3. ممکن است باعث کاهش وزن شود

خوردن غذاهای کم کالری و پر فیبر مانند ترب سفید می تواند به شما کمک کند وزن سالمی داشته باشید یا اگر هدفتان این باشد وزن کم کنید.

ترب سفید یک سبزی غیر نشاسته ای در نظر گرفته می شود به این معنی که کربوهیدرات بسیار کمی دارد. تحقیقات نشان داده است که خوردن سبزیجات غیر نشاسته ای می تواند باعث کاهش وزن بدن شود.

به عنوان مثال مطالعه ای روی 1197 نفر نشان داد افرادی که سبزیجات غیر نشاسته ای بیشتری مصرف می کردند چربی بدن کمتری داشتند و سطح انسولین پایین تری داشتند، هورمونی که در ذخیره سازی چربی نقش دارد.

علاوه بر این ترب سفید سرشار از فیبر است یک ماده مغذی که ممکن است با کند کردن هضم و افزایش سیری، سطح گرسنگی را کاهش دهد که همین ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

4. ممکن است در برابر بیماری مزمن محافظت کند

ترب سفید یک سبزی بسیار مغذی است حاوی ترکیبات گیاهی قوی، ویتامین‌ ها، مواد معدنی و فیبر است که همگی برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌ ها با هم کار می‌ کنند.

اگرچه افزودن سبزی بیشتر به رژیم غذایی می تواند سلامت شما را بهبود بخشد، خوردن سبزیجات چلیپایی مانند ترب سفید می تواند به ویژه در برابر طیف وسیعی از شرایط محافظت کند.

در واقع مصرف سبزیجات چلیپایی با کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان های خاص، دیابت و بیماری های عصبی مرتبط است.

علاوه بر این برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن سبزیجات چلیپایی بیشتر مانند ترب سفید ممکن است به شما کمک کند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشید.

روش های استفاده از ترب سفید در رژیم غذایی

ترب سفید را می توان به صورت خام، ترشی یا پخته میل کرد. این یک عنصر جدایی ناپذیر در آشپزی آسیایی است اگرچه برای بسیاری از غذاها مناسب است.

در اینجا چند راه جالب برای افزودن ترب سفید به رژیم غذایی شما آورده شده است :

  • ترب سفید خام را روی سالاد رنده کنید
  • ترب سفید را به سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود
  • کیمچی ترب سفید درست کنید
  • به جای هویج از ترب سفید در سوپ و خورش استفاده کنید
  • ترب سفید را بخارپز کنید و روی آن کمی روغن زیتون، نمک و فلفل بریزید
  • ترب سفید را با سیب زمینی مکعبی و هویج مخلوط کرده و تفت دهید
  • ترب سفید خام و ورقه شده را در کنار سایر سبزیجات با یک دیپ خوشمزه سرو کنید
  • کیک ترب سفید سنتی چینی درست کنید
  • از یک اسپیرالایزر برای تهیه نودل ترب سفید استفاده کنید و آن ها را در سس بادام زمینی خانگی بریزید
  • برای داشتن بافتی ترد، ترب سفید را به اسپرینگ رول های سبزیجات اضافه کنید
  • ترب سفید را در غذاهای آسیایی مانند کاری و سوپ بگنجانید

توجه داشته باشید که تمام قسمت های ترب سفید را می توان خورد، از جمله برگ های سبز که می توان آن را به سوپ ها اضافه کرد.

همچنین می توانید جوانه ترب سفید را امتحان کنید که اغلب در سالادها و سوشی استفاده می شود. اگرچه کوچک هستند اما دارای خواص دارویی قدرتمندی هستند و اثرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی را در مطالعات لوله آزمایش از خود نشان داده اند.

خلاصه

تربچه دایکون یک سبزی چلیپایی مغذی و کم کالری است که ممکن است به طرق مختلف سلامت شما را تقویت کند.

خوردن آن ممکن است به شما کمک کند وزن بدن سالمی داشته باشید و در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان ها محافظت کنید.

دایکون نه تنها یک سبزی فوق العاده سالم است، بلکه فوق العاده همه کاره است.

سعی کنید این تربچه بی نظیر را به سالاد، سیب زمینی سرخ کرده و کاری اضافه کنید یا به سادگی از آن به عنوان میان وعده به صورت خام لذت ببرید.

همچنین بخوانید : خواص ترب سیاه چیست؟

منبع : healthline