ویتامین ها و مکمل های مفید برای درمان خشکی پوست کدامند؟

ویتامین ها و مکمل های مفید برای درمان خشکی پوست
ویتامین ها و مکمل های مفید برای درمان خشکی پوست

خشکی پوست می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله کم آبی بدن، پیری، تغییرات فصلی، آلرژی ها و کمبود ریزمغذی ها باشد.

بسته به علت خشکی پوست ممکن است از روش های درمانی مختلف از جمله پمادهای دارویی و مرطوب کننده ها برای افزایش رطوبت پوست استفاده شود.

علاوه بر این اصلاح شیوه زندگی مانند نوشیدن آب بیشتر و مصرف برخی مکمل‌ ها ممکن است خشکی پوست را بهبود بخشد.

در ادامه این مقاله با ویتامین ها و مکمل های مفید و مناسب برای درمان خشکی پوست صورت و بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای رفع خشکی پوست بدن

1. ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای بسیاری از جنبه های سلامت از جمله سلامت پوست شما حیاتی است.

کراتینوسیت ها سلول های پوستی هستند که اکثر لایه بیرونی پوست شما را تشکیل می دهند که به نام اپیدرم شناخته می شود.

کراتینوسیت ها تنها سلول هایی در بدن شما هستند که می توانند ویتامین D را از پیش ساز 7-دهیدروکلسترول (7-DHC) تشکیل دهند و آن را به شکلی تبدیل کنند که بدن شما بتواند از آن استفاده کند.

ویتامین D نقش مهمی در عملکرد مانع پوست و رشد سلول های پوست و همچنین حفظ سیستم ایمنی پوست دارد که به عنوان اولین خط دفاعی در برابر پاتوژن های مضر عمل می کند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D خون با بیماری های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس مرتبط است – که هر دو می توانند باعث خشکی پوست شوند.

علاوه بر این مکمل های ویتامین D به طور قابل توجهی علائم اختلالات پوستی را که باعث خشکی و خارش پوست از جمله اگزما می شوند، بهبود می بخشد.

علاوه بر این تحقیقات ارتباط بین ویتامین D و رطوبت پوست را نشان داده است.

مطالعه ای بر روی 83 زن نشان داد افرادی که سطح ویتامین D پایینی داشتند نسبت به شرکت کنندگانی که سطح ویتامین D معمولی داشتند رطوبت پوست شان کمتر بود و با افزایش سطح ویتامین D خون رطوبت پوست نیز افزایش یافت.

یک مطالعه کوچک 12 هفته ای دیگر روی 50 زن مشاهده کرد که درمان روزانه با یک مکمل غذایی حاوی 600 IU ویتامین D منجر به بهبود قابل توجهی در آبرسانی پوست می شود.

با این حال این مکمل حاوی ترکیبی از مواد مغذی بود بنابراین مشخص نیست که آیا درمان با ویتامین D به تنهایی می‌تواند به همان نتیجه مثبت منجر شود یا نه.

درصد زیادی از مردم دچار کمبود ویتامین D هستند و با توجه به اینکه این ماده مغذی برای آبرسانی پوست ضروری است، مکمل آن ممکن است به مبارزه با خشکی پوست کمک کند.

با این حال حتما در مورد استفاده از مکمل های ویتامین D با پزشک صحبت کنید و به دنبال محصولاتی باشید که توسط شخص ثالث آزمایش شده اند تا از بالاترین کیفیت اطمینان حاصل کنید.

2. کلاژن

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شماست و 75 درصد وزن خشک پوست شما را تشکیل می دهد.

برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل های مبتنی بر کلاژن ممکن است طیف وسیعی از فواید را برای پوست شما داشته باشد از جمله کاهش عمق چین و چروک و افزایش رطوبت پوست.

مطالعه ای بر روی 69 زن نشان داد شرکت کنندگانی که روزانه 2.5 تا 5 گرم کلاژن به مدت 8 هفته مصرف می کردند در مقایسه با گروه دارونما بهبود قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی پوست داشتند و همچنین هیدراتاسیون پوست را افزایش دادند.

مطالعه 12 هفته ای دیگر روی 72 زن نشان داد که مصرف مکملی که حاوی 2.5 گرم پپتیدهای کلاژن به همراه ترکیبی از مواد دیگر مانند ویتامین C و روی است در مقایسه با گروه دارونما به طور قابل توجهی آبرسانی و زبری پوست را بهبود می بخشد.

با این حال این مکمل حاوی مواد مغذی دیگری بود بنابراین مشخص نیست که آیا کلاژن به تنهایی می‌ تواند همین اثرات را داشته باشد یا خیر.

به علاوه این مطالعه توسط سازنده مکمل تامین مالی شد که ممکن است نتایج مطالعه را تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی 11 مطالعه در سال 2019 به این نتیجه رسید که مصرف 2.5 تا 10 گرم مکمل های کلاژن خوراکی در روز به مدت 4 تا 24 هفته باعث افزایش هیدراتاسیون پوست و درمان خشکی پوست می شود.

اگر می خواهید مکمل کلاژن را برای کمک به خشکی پوست خود امتحان کنید قبل از خرید یک محصول با پزشک صحبت کنید.

3. ویتامین C

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و محافظ پوست عمل می کند و برای تولید کلاژن ضروری است و همین آن را به یک ماده مغذی مهم برای سلامت پوست تبدیل می کند.

در واقع پوست حاوی سطوح بسیار بالایی از ویتامین C است در برخی از تحقیقات غلظتی تا 64 میلی گرم ویتامین C در هر 100 گرم از لایه اپیدرمی پوست یافت می شود.

جای تعجب نیست که مطالعات نشان داده اند افزایش ویتامین C رژیم غذایی از طریق مکمل های ویتامین C ممکن است بسیاری از عوامل سلامت پوست را بهبود بخشد.

برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که ویتامین C ممکن است عملکرد مانع پوست را بهبود بخشد و به کاهش از دست دادن آب کمک کند و همین ممکن است به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند.

به علاوه برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که در ترکیب با سایر مواد مغذی ویتامین C ممکن است به افزایش رطوبت پوست کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه 6 ماهه روی 47 مرد نشان داد که مصرف مکملی که حاوی 54 میلی گرم ویتامین C و همچنین پروتئین دریایی و ترکیبی از سایر مواد مغذی است در مقایسه با گروه دارونما به طور قابل توجهی آبرسانی پوست را بهبود می بخشد.

مطالعات دیگر در زنان نیز نتایج مشابهی را نشان داده است.

مطالعه ای بر روی 152 زن نشان داد شرکت کنندگانی که مکملی حاوی 54 میلی گرم ویتامین C و همچنین روی و پروتئین دریایی مصرف کردند در مقایسه با گروه دارونما زبری پوست را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

با این حال در بیشتر تحقیقات موجود در مورد تاثیر ویتامین C بر روی پوست خشک ویتامین C با سایر مواد مغذی ترکیب می‌شود و تشخیص اینکه آیا این ماده مغذی در صورت استفاده به تنهایی اثر مشابهی خواهد داشت یا خیر، غیرممکن است.

به علاوه بسیاری از مطالعات توسط شرکت‌ های دارویی تولید کننده محصول مورد ارزیابی حمایت می‌ شوند که ممکن است بر نتایج مطالعه تاثیر گذاشته باشد.

صرف نظر از این بر اساس جدیدترین تحقیقات مکمل ویتامین C ممکن است سلامت کلی پوست را بهبود بخشد و به مبارزه با خشکی پوست کمک کند.

مانند هر مکمل جدید قبل از افزودن مکمل ویتامین C به رژیم غذایی خود باید با یک متخصص صحبت کنید.

4. روغن ماهی

روغن ماهی به دلیل خواص تقویت کننده سلامت پوست شناخته شده است.

این مکمل حاوی دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است، دو اسید چرب ضروری که دارای خواص ضد التهابی و شفابخش قوی هستند و نشان داده شده است که از طرق مختلف برای پوست مفید هستند.

مکمل های غذایی حاوی روغن ماهی ممکن است به افزایش هیدراتاسیون پوست و بهبود سد اسیدهای چرب پوست کمک کند که به حفظ هیدراتاسیون کمک می کند.

یک مطالعه 90 روزه بر روی موش‌ هایی با پوست خشک ناشی از استون نشان داد که مکمل‌ های روغن ماهی خوراکی با دوز بالا به طور قابل‌ توجهی آبرسانی پوست را افزایش داده، از دست دادن آب را کاهش داده و خارش پوست مرتبط با خشکی را برطرف می‌ کند.

در واقع این مطالعه اشاره کرد که گروه روغن ماهی پس از 60 روز درمان 30 درصد افزایش رطوبت پوست داشتند.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که درمان روزانه با دوزهای روغن ماهی از 1 تا 14 گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید و 0 تا 9 گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید به مدت 6 هفته تا 6 ماه باعث بهبود علائم پسوریازیس – یک بیماری مزمن و التهابی پوست – از جمله پوسته پوسته شدن یا خشکی و ترک خوردگی پوست می شود.

روغن ماهی همچنین التهاب پوست را کاهش می دهد و در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند و آن را به یک مکمل دوستدار پوست تبدیل می کند.

بسیاری از محصولات روغن ماهی عالی و دارای گواهی شخص ثالث در دسترس هستند. ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین انتخاب و دوز را برای نیازهای خود تعیین کنید.

5. پروبیوتیک ها

یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم در موش ها و انسان ها باعث بهبود عملکرد سد پوست و آبرسانی پوست بعد از 8 هفته می شود.

با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

6. هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید اغلب به صورت موضعی برای بهبود آبرسانی پوست استفاده می شود اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف این ترکیب در ترکیب با سایر مواد مغذی ممکن است به طور قابل توجهی آبرسانی پوست را افزایش دهد.

7. آلوئه ورا

مطالعه ای روی 64 زن نشان داد که مکمل اسیدهای چرب مشتق شده از آلوئه ورا به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی رطوبت پوست و خاصیت ارتجاعی پوست را در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد.

8. سرامیدها

سرامیدها مولکول های چربی هستند که اجزای مهم پوست سالم می باشند. برخی تحقیقات نشان داده‌ اند که مکمل‌ های سرامید ممکن است هیدراتاسیون پوست را افزایش دهد و همین ممکن است به درمان خشکی پوست کمک کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ذکر شده در بالا ممکن است به افزایش رطوبت پوست و درمان خشکی پوست کمک کنند.

با این حال قبل از اینکه بتوان این ترکیبات را به عنوان روش‌ های موثر برای از بین بردن خشکی پوست به طور طبیعی توصیه کرد تحقیقات بیشتری لازم است.

توصیه های نهایی

اگرچه مصرف برخی مکمل ها ممکن است به بهبود خشکی پوست کمک کند چندین واقعیت دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

به عنوان مثال کم آبی یکی از دلایل رایج خشکی پوست است بنابراین افزایش مصرف آب می تواند یک راه سالم و آسان برای بهبود هیدراتاسیون پوست باشد.

پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم، کمبود ریزمغذی ها و نخوردن کافی غذا نیز ممکن است باعث خشکی پوست شود یا آن را بدتر کند.

علاوه بر این برخی بیماری‌ها از جمله بیماری کلیوی، بی‌ اشتهایی، پسوریازیس و کم‌ کاری تیروئید و همچنین آلرژی‌ های محیطی می‌ توانند باعث خشکی پوست شوند.

بنابراین اگر پوست شما به طور قابل توجهی خشک و تحریک شده است مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا شرایط بهداشتی جدی تری را رد کنید.

خلاصه

خشکی پوست یک بیماری شایع است که می تواند ناشی از تعدادی از عوامل مانند کم آبی، واکنش های آلرژیک و بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید باشد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف برخی ویتامین‌ ها و مکمل‌ های غذایی از جمله ویتامین D، روغن ماهی، کلاژن و ویتامین C ممکن است به بهبود آبرسانی و سلامت و تغذیه پوست شما کمک کند.

با این حال اگرچه مکمل های موجود در این لیست ممکن است به عنوان ابزار مفیدی برای افرادی که پوست خشک دارند عمل کنند اما اگر با خشکی پوست مزمن و غیرقابل توضیحی مواجه هستید مهم است که با پزشک صحبت کنید زیرا این می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

همچنین بخوانید : بهترین ویتامین ها برای پوست

منبع : healthline