ادرار شفاف و بی رنگ نشانه چیست؟

ادرار شفاف و بی رنگ نشانه چیست؟
ادرار شفاف و بی رنگ نشانه چیست؟

در پزشکی، ادرار شفاف و بی رنگ ادراری را توصیف می کند که فاقد هرگونه رسوب می باشد. اگر ادرار شما بدون اوروکروم یا رنگدانه زرد قابل مشاهده باشد، ادرار بی رنگ و برای شما شفاف به نظر می رسد.

این ادرار بی رنگ گاهی به دلیل نوشیدن بیش از حد آب است در حالی که در برخی مواقع می تواند نشانه بیماری های کلیوی باشد. اگر ادرار شما به طور مداوم شفاف یا بی رنگ است باید به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه این مقاله با علل اصلی شفاف و بی رنگ شدن ادرار و روش های درمان آن ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل ادرار شفاف و بی رنگ

1. دیابت شیرین (دیابت ملیتوس)

ابتلا به دیابت می تواند باعث ایجاد وضعیتی به نام پلی اوری یا ادرار بیش از حد شود. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که فرد دارای قند خون غیر طبیعی باشد. کلیه ها برای دفع قند اضافی همراه با آب بسیار بیشتر از حد معمول کار می کنند.

علائم دیابت شیرین عبارتند از :

  • کاهش وزن
  • خستگی
  • احساس تشنگی شدید
  • بوی میوه ای دهان

اگر علائم درمان نشوند، ممکن است کم آبی بدن یا یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام کتواسیدوز دیابتی را تجربه کنید.

2. دیابت بی مزه

دیابت بی مزه یک وضعیت پزشکی است که باعث می شود بدن شما مقدار زیادی ادرار تولید کند – از 3 تا 20 لیتر در روز. برای درک این موضوع فقط بدانید که اکثر مردم 1 تا 2 لیتر ادرار در روز دفع می کنند.

این وضعیت می‌ تواند باعث شود که مقدار زیادی مایعات به عنوان وسیله‌ ای برای جبران خروجی ادرار بنوشید.

چهار نوع اصلی دیابت بی مزه وجود دارد :

  • مرکزی : زمانی است که فرد سابقه آسیب مغزی دارد و هورمون وازوپرسین به طور طبیعی تولید نمی شود
  • نفروژنیک : دیابت بی مزه نفروژنیک (NDI) زمانی رخ می دهد که کلیه های فرد به خوبی به هورمون وازوپرسین پاسخ نمی دهند
  • دیپسوژنیک : ناشی از نقص در مکانیسم تشنگی است که توسط هیپوتالاموس کنترل می شود
  • بارداری : این نوع دیابت بی مزه در دوران بارداری رخ داده و زمانی ایجاد می شود که آسیب در بخشی از مغز که تشنگی را کنترل می کند، رخ می دهد

3. مصرف دیورتیک ها

گاهی اوقات هنگامی که از دیورتیک ها یا داروهایی که برای تقویت ادرار و کاهش فشار خون بالا استفاده می شود، ممکن است باعث شود ادرار شفاف و بی رنگ به نظر برسد.

نمونه هایی از دیورتیک ها عبارتند از :

  • فوروزماید
  • بومتانید

4. هیدراتاسیون بیش از حد

در حالی که بسیاری از پزشکان مردم را تشویق می کنند که هیدراته بمانند اما گاهی اوقات افراد ممکن است بیش از حد آب بنوشند، در نتیجه ادرار آن ها می تواند بسیار شفاف و بی رنگ باشد.

این وضعیت نیز نگران کننده است زیرا آب بیش از حد می تواند خون را رقیق کند و سدیم فرد را به سطوح خطرناک کاهش دهد. در موارد نادر اثرات سدیم بسیار کم می تواند کشنده باشد.

5. مشکلات کلیوی

شرایطی مانند نفروپاتی دفع کننده نمک یا آسیب کلیوی می تواند باعث شود کلیه ها از شر نمک اضافی خلاص شوند که همچنین می تواند باعث ادرار بی رنگ و شفاف شود.

6. بارداری

زنان می توانند نوعی دیابت بی مزه را در بارداری تجربه کنند که دیابت بی مزه بارداری نامیده می شود. این وضعیت می تواند زمانی اتفاق بیفتد که جفت زنان آنزیمی بسازد که وازوپرسین را تخریب می کند، هورمونی که می تواند بر خروجی ادرار تاثیر بگذارد.

همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که هورمون های خاصی با عملکرد وازوپرسین تداخل کنند. اکثر موارد دیابت بی مزه حاملگی خفیف هستند و زمانی برطرف می شوند که زن دیگر باردار نباشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برون ده ادرار روزانه یک فرد معمولا بین 1 تا 2 لیتر مایع در روز است. با این حال اگر ادرار شما بسیار شفاف یا بی رنگ به نظر می رسد و بیش از 3 لیتر در روز ادرار می کنید، ممکن است بیش از حد ادرار کنید.

در حالی که هر فردی ممکن است زمانی که مقدار زیادی آب یا مایعات دیگر مصرف کرده است ادراری را تجربه کند که گهگاه شفاف به نظر می رسد، اگر ادرار شما به طور مداوم شفاف است و بیش از دو روز بیش از حد معمول ادرار می کنید باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم دیگری که اگر همراه با ادرار شفاف باشند نگران کننده هستند عبارتند از :

  • گیجی
  • کم آبی بدن
  • سردردی که بیش از یک روز طول می کشد
  • استفراغ و اسهال بیش از دو روز در بزرگسالان
  • بیدار شدن برای دفع ادرار بیش از یک بار در شب با اختلال خواب

اگر اخیرا عفونت دستگاه ادراری، سنگ کلیه یا سایر انواع آسیب کلیه را تجربه کرده اید و ادرار شما بسیار شفاف به نظر می رسد باید با پزشک تماس بگیرید.

درمان ادرار شفاف و بی رنگ

درمان ادرار بی رنگ و شفاف به علت اصلی بستگی آن دارد. به عنوان مثال اگر به طور منظم بیش از حد آب می نوشید، کاهش میزان آبی که می نوشید می تواند کمک کننده باشد.

ادرار شفاف مرتبط با دیابت اغلب با تجویز داروهای خوراکی یا انسولین، هورمونی که به بدن شما کمک می کند قند خون را به طور موثرتری استفاده کند درمان می شود.

انسولین به بافت‌ های بدن کمک می‌ کند تا گلوکز را به سلول‌ هایی که در آن‌ ها مورد نیاز است منتقل کنند و قند اضافی را از جریان خون خارج می‌ کند و همین می‌ تواند باعث افزایش ادرار شود.

دیگر علل ادرار بی رنگ نیاز به شناسایی و درمان مناسب دارند تا بتوان از عوارض کلیوی و مشکلات خونی جلوگیری کرد.

چشم انداز ادرار شفاف و بی رنگ

ادرار شفاف و بی رنگ می تواند یک وضعیت موقتی به دلیل نوشیدن بیش از حد آب باشد یا می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

آنچه که بسیار مهم است این است که اگر مشکوک به کم آبی هستید یا اگر ادرار شما بسیار شفاف و رقیق است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

پزشک می‌ تواند آزمایش‌ های مختلفی از جمله آزمایش خون، کلیه و ادرار را برای تعیین علل زمینه‌ای و توصیه‌ های درمانی انجام دهد.

همچنین بخوانید : علل کدر شدن (ابری یا مه آلود شدن) ادرار

منبع : healthline