8 آبمیوه و آب سبزیجات مفید برای لاغری و کاهش وزن

آبمیوه و آب سبزیجات برای لاغری و کاهش وزن
آبمیوه و آب سبزیجات برای لاغری و کاهش وزن

آبمیوه ها و آب سبزیجات تازه و طبیعی می توانند یک روش سریع و راحت برای جذب برخی مواد مغذی اضافی در رژیم غذایی شما و کاهش وزن باشند.

برخی از انواع آبمیوه ها دارای مقدار زیادی قند و فیبر کمی هستند که می تواند کالری دریافتی شما را افزایش داده و حتی با گذشت زمان منجر به افزایش وزن شود. این به ویژه در مورد بسیاری از آبمیوه های صنعتی موجود در فروشگاه ها که غالبا مملو از شکر، طعم دهنده های مصنوعی و مواد نگهدارنده هستند، صادق است.

خوشبختانه آب سبزیجات و آبمیوه های سالم و خوشمزه زیادی وجود دارد که می توانید در خانه فقط با استفاده از چند ماده ساده و یک آبمیوه گیری درست کنید.

همچنین شما می توانید از مخلوط کن برای تهیه آن ها استفاده کنید. این روش از این نظر که مقدار بیشتری فیبر را در خود نگه می دارد ترجیح داده می شود و می تواند به تقویت احساس سیری و کنترل گرسنگی کمک کند.

در این مقاله بهترین آبمیوه ها و آب سبزیجات طبیعی برای لاغری و کاهش وزن را به شما معرفی خواهیم کرد. با سومیتا همراه باشید؛

آبمیوه ها و آب سبزیجات لاغر کننده

1. آب کرفس

آب کرفس اخیرا به عنصری محبوب در بین مصرف کنندگان آگاه از سلامتی تبدیل شده است. این سبزی نه تنها کم کالری است، بلکه بیش از 95٪ آن از آب تشکیل شده است.

مطالعات نشان می دهد که انتخاب مواد غذایی و نوشیدنی هایی با کالری کمتر می تواند برای کاهش وزن و کاهش چربی مفید باشد.

آب کرفس همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مفید است که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کرده و با التهاب های احتمالی در بدن مقابله کند.

2. آب چغندر

هنگامی که بدنبال تقویت عملکرد بدن خود هستید، آب چغندر یک انتخاب عالی است که ورزشکاران نیز از آن استفاده می کنند. زیرا این آب سبزیجات خوشرنگ شامل ترکیبات مفیدی مانند نیترات های غذایی است.

نیترات های غذایی می توانند با افزایش اتساع رگ های خونی، به افزایش کارایی و استقامت عضلات و همچنین کاهش فشار خون کمک کنند.

به علاوه چغندر یک سبزی کم کالری و سرشار از فیبر است که می تواند به پشتیبانی از سلامت روده، تخلیه آهسته معده و احساس سیری بیشتر برای بهبود مدیریت وزن کمک کند.

از آنجا که بیشتر محتوای فیبر آن ها در طی فرآیند آب گیری از بین می رود، آب چغندر به طور کلی حاوی مقادیر زیادی از این ماده مغذی نیست. با این اوصاف، هنگامی که بدنبال کاهش وزن هستید این یک گزینه کم کالری و مغذی است.

اگر با مخلوط کن آب چغندر را بگیرید، فیبر بیشتری خواهد داشت.

3. آب انار

آب انار علاوه بر خوشمزه و گوارا بودن، نوشیدنی سالم و کم کالری است که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که انار می تواند از افزایش قند خون و برخی از مواردی که باعث احساس گرسنگی سریع می شوند، جلوگیری کند.

همچنین یک مطالعه بر روی 16 نفر نشان داد که آنتی اکسیدان موجود در آب انار پس از خوردن نان، سطح قند خون را تثبیت می کند.

4. آب سبزیجات سبز

اگرچه ترکیبات دقیق آب سبزیجات سبز می تواند متفاوت باشد، اما در بیشتر آن ها از سبزیجات سبز برگ مانند کلم برگ، اسفناج یا کلم پیچ استفاده می کنند.

این مواد دارای فیبر زیاد، قند کم و طعمی مطلوب هستند و با آنتی اکسیدان های ضد التهاب می توانند به سلامت بدن کمک کنند.

آب سبزیجات سبز طعم خوبی دارد و می تواند مطابق با ذائقه چشایی شما باشد. برای یک آب سبزیجات سبز ساده که در خانه براحتی می توانید درست کنید، اسفناج، خیار، سیب سبز و کرفس را مخلوط کنید و از آن لذت ببرید.

با استفاده از مخلوط کن به جای آبمیوه گیری، از مزایای تمام مواد مغذی و فیبر موجود در سبزیجات برگی بهره مند می شوید که باعث سیر شدن و کاهش وزن نیز می شود.

5. آب هندوانه

آب هندوانه شیرین، گوارا و بسیار مقوی است. هندوانه علاوه بر کم کالری بودن، منبع خوبی از ریز مغذی های مفید برای قلب مانند پتاسیم و آنتی اکسیدان های محافظ سیستم ایمنی مانند ویتامین های A و C است.

همچنین دارای مقدار زیادی آب است که می تواند به شما در لاغری و کاهش وزن و احساس سیری کمک کند.

محققان در یک مطالعه 4 هفته ای بر روی یک گروه 33 نفری، روزانه 2 فنجان (300 گرم) هندوانه تازه به شرکت کنندگان می دادند. آن ها در مقایسه با گروه کنترل کاهش قابل توجهی در وزن بدن، چربی شکم، گرسنگی و ولع مصرف مواد غذایی این افراد مشاهده کردند.

6. آب لیمو ترش و زنجبیل

آب لیمو ترش و زنجبیل می تواند یک افزودنی چربی سوز و خوشمزه برای یک رژیم لاغری سالم باشد. همچنین می توانید برای بهره بردن از آنتی اکسیدان های بیشتر فلفل دلمه ای نیز به آن اضافه کنید.

برخی مطالعات بر روی انسان و حیوانات نیز نشان می دهد که زنجبیل می تواند به تقویت متابولیسم (میزان سوخت و ساز در بدن)، کاهش اشتها و کاهش وزن کمک کند.

در همین حال، سبزیجاتی مانند اسفناج یا کلم برگ، اگر بدون اینکه آبشان گرفته شود مخلوط شوند، می توانند میزان دریافت فیبر شما را افزایش دهند و به عنوان یک میان وعده عالی در بین وعده های غذایی احساس سیری به شما می دهند.

برای شروع و بهره بردن از این آبمیوه، کافی است یک زنجبیل کوچک را پوست کنده، مقداری آب لیمو ترش تازه فشرده شده و 1 فنجان (30 گرم) اسفناج خام را به مخلوط خود اضافه کرده و مخلوط کنید.

7. آب هویج

آب هویج یک نوشیدنی غنی از مواد مغذی است و مقدار زیادی ویتامین A و سایر کاروتنوئیدهای سالم را در هر وعده به بدن شما هدیه می دهد.

اگر هویج را نیز در مخلوط کن میکس کنید از فیبر آن نیز بهره برده و بیشتر احساس سیری خواهید کرد. همچنین اشتهای شما را تنظیم می کند.

به علاوه، هویج سرشار از کاروتنوئیدهاست که نوعی رنگدانه گیاهی مفید برای بدن می باشند و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.

جالب است بدانید، یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 28 مرد مبتلا به چاقی نشان داد کسانی که روزانه یک نوشیدنی غنی از کاروتنوئید می نوشند، کاهش قابل توجهی در چربی شکم دارند.

8. آب سیب و کلم برگ

آب سیب و کلم برگ می تواند یک جایگزین سالم و با فیبر بالا برای آبمیوه های شیرین صنعتی باشد. مطالعات نشان داده است که کلم برگ به تثبیت سطح قند خون بعد از خوردن غذا کمک کرده و همین امر می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

سیب همچنین دارای فیبر زیاد و تعداد زیادی مواد مغذی دیگر است. به همین دلیل نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف آن ها با افزایش کاهش وزن و بهبود کیفیت رژیم غذایی در کودکان و بزرگسالان همراه است.

برای تهیه آب سیب  و کلم برگ در خانه، کافی است یک مشت کلم برگ را با چند سیب خرد شده مخلوط کنید. با افزودن مواد دیگری مانند کرفس، آب لیمو ترش، زنجبیل یا هویج می توانید طعم، مزه و مواد مفید آن را بیشتر کنید.

خلاصه

بسیاری از آب سبزیجات و آب میوه های سالم و خوشمزه می توانند در طولانی مدت به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کنند.

آبمیوه های ایده آل برای کاهش وزن دارای قند کم، فیبر زیاد و سرشار از سایر مواد مغذی مهم از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.

شما می توانید از این لیست به عنوان نقطه شروع برای کاهش وزن استفاده کنید و با استفاده از مواد مورد علاقه خود، با استفاده از آبمیوه گیری یا مخلوط کن، آب سبزیجات و آبمیوه های سالم در خانه درست کنید و از آن ها لذت ببرید.

همچنین بخوانید : مواد غذایی مفید برای لاغری

منبع: healthline