پروبیوتیک ها چگونه به کاهش وزن و لاغری کمک می کنند؟

پروبیوتیک ها و لاغری
پروبیوتیک ها و لاغری

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که هنگام خوردن فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. آن ها هم در مکمل ها و هم در غذاهای تخمیر شده یافت می شوند.

پروبیوتیک ها ممکن است عملکرد ایمنی بدن و سلامت دستگاه گوارش و قلب را بهبود بخشند. چندین مطالعه همچنین نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند به شما در کاهش وزن و لاغری شکم کمک کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی تاثیر پروبیوتیک ها در کاهش وزن و لاغری شکم می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

باکتری های روده ممکن است بر تنظیم وزن بدن تاثیر بگذارند

صدها میکروارگانیسم در دستگاه گوارش زندگی می کنند. اکثر این باکتری های مفید هستند که چندین ماده مغذی مهم از جمله ویتامین K و برخی ویتامین های B را تولید می کنند.

آن ها همچنین به شکستن فیبر کمک می کنند، بدن شما قادر به هضم آن نیست و آن را به اسیدهای چرب مفید با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات تبدیل می کند.

دو خانواده اصلی باکتری های خوب در روده وجود دارد : باکتریوئیدها و فیرمیکوت ها. به نظر می رسد وزن بدن به تعادل این دو خانواده باکتری مربوط می شود.

مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده که افراد با وزن متوسط ​​دارای باکتری های روده ای متفاوت از افراد دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

در اکثر این مطالعات در افراد چاق چربی بیشتری وجود دارد و در مقایسه با افراد با وزن متوسط باکتریوئیدهای کمتری دارند. با این حال چندین مطالعه نتوانسته اند ارتباطی بین نسبت فیرمیکوت ها به باکتریوئید ها و چاقی پیدا کنند.

افراد مبتلا به چاقی تمایل دارند که باکتری های روده متنوع کمتری نسبت به افراد لاغر داشته باشند. علاوه بر این کسانی که چاق هستند و باکتری های روده متنوع کمتری دارند بیشتر از افراد چاق که باکتری های روده متنوع تری دارند وزن می گیرند.

برخی از مطالعات حیوانی همچنین نشان می دهد که وقتی باکتری های روده از موش های چاق به روده موش های لاغر پیوند شدند موش های لاغر چاق شدند.

چگونه پروبیوتیک ها بر وزن بدن تاثیر می گذارند؟

روش هایی که پروبیوتیک ها بر روی وزن بدن و چربی شکم تاثیر می گذارند هنوز به درستی شناخته نشده اند.

به نظر می رسد پروبیوتیک ها از طریق تولید استات، پروپیونات و بوتیرات که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه هستند بر اشتها و مصرف انرژی تاثیر می گذارند.

تصور می شود که برخی از پروبیوتیک ها ممکن است جذب چربی در رژیم غذایی را مهار کرده و مقدار چربی دفع شده با مدفوع را افزایش دهند.

به عبارت دیگر آن ها باعث می شوند که بدن شما کالری کمتری از غذاهایی که می خورید، برداشت کند.

مشخص شده است که باکتری های خاصی مانند آن هایی که از خانواده لاکتوباسیلوس هستند به این ترتیب عمل می کنند.

پروبیوتیک ها همچنین ممکن است از راه های دیگر با چاقی مقابله کنند از جمله :

  • ترشح هورمون های تنظیم کننده اشتها : پروبیوتیک ها ممکن است به آزاد سازی هورمون های کاهش دهنده اشتها مانند پپتید -1 (GLP-1) و پپتید YY یا (PYY) شبیه گلوکاگون کمک کنند. افزایش سطح این هورمون ها ممکن است به شما در سوزاندن کالری و چربی کمک کند.
  • افزایش سطح پروتئین های تنظیم کننده چربی : پروبیوتیک ها ممکن است سطح پروتئین ANGPTL4 را افزایش دهند که می تواند منجر به کاهش ذخیره چربی شود.

شواهد قوی چاقی و التهاب را در سراسر بدن پیوند می دهد. با بهبود سلامت پوشش روده، پروبیوتیک ها ممکن است التهاب سیستمیک و خطر چاقی و سایر بیماری ها را کاهش دهند.

برای درک کامل این مکانیسم ها تحقیقات بیشتری لازم است.

پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش وزن و چربی شکم کمک کنند

یک بررسی اخیر بر روی مطالعات انجام شده در مورد پروبیوتیک ها و کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن و چاقی نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند به شما در کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن کمک کنند.

به طور خاص مطالعات نشان داده است که گونه های خاصی از خانواده لاکتوباسیلوس می توانند به کاهش وزن و کاهش چربی شکم کمک کنند.

در یک مطالعه خوردن ماست حاوی لاکتوباسیلوس فرمنتوم یا لاکتوباسیلوس آمیلووروس در طی 6 هفته چربی بدن را 3-4٪ کاهش داده است.

مطالعه دیگری بر روی 125 فرد دارای اضافه وزن، اثرات مکمل های لاکتوباسیلوس رامنوسوس را بر کاهش وزن و حفظ وزن بررسی کرد.

زنانی که از پروبیوتیک ها استفاده می کنند در مقایسه با کسانی که از قرص دارونما استفاده می کنند طی 3 ماه 50٪ وزن کم کردند. آن ها همچنین در مرحله تثبیت وزن هم به کاهش وزن ادامه دادند.

در یک مطالعه خوب طراحی شده به 114 بزرگسال مبتلا به چاقی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس ساکی یا دارونما به مدت 12 هفته داده شد. کسانی که پروبیوتیک مصرف می کنند هم در توده چربی بدن و هم در دور کمر کاهش قابل توجهی دارند.

لاکتوباسیلوس گاسری

از بین باکتری های پروبیوتیک بررسی شده تا به امروز، لاکتوباسیلوس گاسری امیدوار کننده ترین اثرات را در کاهش وزن نشان می دهد. مطالعات متعدد در مورد جوندگان نشان داده است که این باکتری دارای اثرات ضد چاقی است.

علاوه بر این مطالعات در مورد بزرگسالان نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده است.

یک مطالعه که بر روی 210 نفر با مقادیر قابل توجهی چاقی شکمی انجام شد، نشان داد که مصرف لاکتوباسیلوس گاسری به مدت 12 هفته باعث کاهش وزن بدن، چربی اطراف اندام ها، شاخص توده بدن (BMI)، اندازه دور کمر و دور مفصل ران می شود.

علاوه بر این چربی های شکم 8.5 درصد کاهش یافت. با این حال هنگامی که شرکت کنندگان از مصرف پروبیوتیک جلوگیری کردند در طی 1 ماه تمام چربی شکم را به دست آوردند.

سویه های دیگر

سویه های دیگر پروبیوتیک ها نیز ممکن است به کاهش وزن و چربی شکم کمک کنند.

در یک مطالعه 8 هفته ای، زنان دارای اضافه وزن یا چاقی از یک پروبیوتیک استفاده کردند که شامل سویه های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم یا دارونما همراه با یک رژیم غذایی بود.

کسانی که پروبیوتیک مصرف می کنند به طور قابل توجهی چربی شکم خود را نسبت به افرادی که دارونما مصرف می کنند از دست می دهند.

مطالعه دیگر بر روی 135 نفر با مقادیر قابل توجه چربی شکم، کسانی را که از زیرگونه بیفیدوباکتریوم انیمالیس استفاده می کردند، پیدا کرد. مصرف روزانه این پروبیوتیک ها به مدت 3 ماه به طور قابل توجهی چربی شکم، شاخص توده بدنی و دور کمر را در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف می کردند، کاهش داد.

این نتایج به ویژه در زنان برجسته است.

برخی پروبیوتیک ها ممکن است از افزایش وزن جلوگیری کنند

کاهش وزن تنها راه مبارزه با چاقی نیست. جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته در وهله اول ممکن است در جلوگیری از چاقی حتی از ارزش بیشتری برخوردار باشد.

در یک مطالعه 4 هفته ای مصرف پروبیوتیکی به نام VSL # 3 باعث کاهش وزن و کاهش چربی در افرادی شده که یک رژیم غذایی با کاهش 1000 کالری از کالری روزانه آن ها همراه بود.

کسانی که در گروه پروبیوتیک بودند چربی کمتری پیدا کردند اگرچه هیچ تغییر قابل توجهی در حساسیت انسولین یا متابولیسم مشاهده نکردند.

این نشان می دهد که برخی از سویه های پروبیوتیک ممکن است از افزایش وزن در رژیم غذایی با کالری بالا جلوگیری کنند. با این حال این نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

برخی پروبیوتیک ها ممکن است احتمال چاقی را افزایش دهند

همه مطالعات نشان نداده اند که پروبیوتیک ها به لاغری و کاهش وزن کمک می کنند. برخی مطالعات نشان داده اند که برخی از سویه های پروبیوتیک ممکن است منجر به چاقی و افزایش وزن شوند نه کاهش وزن.

در یک بررسی اخیر مشخص شد که تاثیر پروبیوتیک ها بر وزن بدن به نوع و گونه های مختلف بستگی دارد. به عنوان مثال در حالی که یک سویه لاکتوباسیلوس گاسری باعث کاهش وزن در مقایسه با گروه شاهد شد، سویه دیگری باعث افزایش وزن شد.

خلاصه

پروبیوتیک ها طیف گسترده ای از فواید سلامتی را ارائه می دهند. با این حال تاثیرات آن ها بر وزن متفاوت است و به نظر می رسد به نوع پروبیوتیک بستگی دارد.

شواهد نشان می دهد که لاکتوباسیلوس گاسری ممکن است به افراد مبتلا به چاقی کمک کند وزن و چربی شکم خود را کاهش دهند.

در پایان روز انواع خاصی از پروبیوتیک ها ممکن است تاثیرات ناچیزی بر وزن شما داشته باشند به ویژه هنگامی که با یک رژیم غذایی سالم و کامل همراه باشند.

با این وجود دلایل بسیاری دیگر برای مصرف مکمل پروبیوتیک وجود دارد.

آن ها می توانند سلامت گوارشی و عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را بهبود بخشند، التهاب را کاهش دهند و حتی به مبارزه با افسردگی و اضطراب کمک کنند.

همچنین بخوانید : مواد غذایی مناسب برای کاهش وزن

منبع : healthline