علائم دیابت نوع 2 چیست؟

علائم دیابت نوع 2 چیست؟
علائم دیابت نوع 2 چیست؟

دیابت نوع 2 نوعی بیماری مزمن و بسیار شایع در سطح جهان است که در آن سطح قند خون فرد مبتلا بیش از حد افزایش یافته و علائم گوناگونی را تجربه می کند.

برخی از علائم شایع دیابت نوع 2 شامل گرسنگی یا تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، خستگی شدید، نوروپاتی و تاری دید می باشد. اگرچه این علائم چندان واضح به نظر نمی رسند اما هر چه زودتر به آن ها توجه شود بهتر است زیرا عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های دیابت نوع 2 صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید.

علائم دیابت نوع 2 چیست؟

علائم شایع دیابت

آشنایی با شایع ترین علائم دیابت نوع 2 می تواند در تشخیص سریع تر این بیماری به افراد کمک کند. برخی از این علائم عبارتند از :

1. افزایش بیش از حد ادرار

یکی از علائم شایع دیابت نوع 2 افزایش دفعات ادرار کردن می باشد. زمانی که سطح قند خون به طور غیر طبیعی بالا برود کلیه ها برای رقیق کردن آن، مقداری آب از بافت ها بیرون می کشند تا بدن بتواند قند اضافی را از طریق ادرار دفع کند.

علاوه بر این سلول ها مایعات را به جریان خون پمپاژ کرده تا به دفع بیشتر قند کمک کنند و از آن جا که کلیه ها قادر به جذب مجدد این مایعات در طول فیلتر کردن نیستند ادرار افزایش پیدا می کند.

تعریف پر ادراری از نظر بالینی زمانی است که خروجی ادرار یک فرد بزرگسال از 2.5 لیتر در طول روز تجاوز کند (میزان دفع ادرار طبیعی 1.5 لیتر در روز می باشد).

2. عطش بیش از حد

تشنگی بیش از حد معمولا با افزایش ادرار همراه است زیرا هنگامی که بدن آب را از بافت ها خارج می کند تا خون رقیق شده و قند اضافی از بدن دفع شود میل به نوشیدن افزایش می یابد. بسیاری از افرادی که دچار این نوع عطش می شوند آن را تشنگی غیر قابل رفع توصیف می کنند.

در این شرایط برای رفع کم آبی بدن میل بیش از حد به نوشیدن مایعات ایجاد می شود اما طبیعی است اگر فرد سعی کند تشنگی اش را با مایعات حاوی قندهای ساده مانند نوشابه، لیموناد یا آب میوه برطرف کند سطح قند خون او بالاتر رفته و وضعیتش بدتر می شود.

3. خستگی شدید

بدن مانند یک ماشین است که برای عملکردهای مختلف خود به سوخت نیاز دارد. منبع اصلی سوخت بدن قند می باشد که از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات به دست می آید و انسولین هورمونی است که توسط سلول های بتای لوزالمعده تولید می شود و قند را از خون به داخل سلول ها منتقل می کند تا برای تامین انرژی استفاده شود.

دیابت ممکن است به دو دلیل رخ دهد، یا لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا انسولین تولید شده توسط این اندام به خوبی در بدن استفاده نمی شود که در اغلب موارد علت این است که سلول ها در برابر آن مقاوم شده اند و نتیجه آن محروم شدن سلول ها از قند و کمبود انرژی و خستگی شدید می باشد.

4. پلی فاژی (گرسنگی بیش از حد)

گرسنگی بیش از حد با خستگی و گرسنگی سلولی مرتبط می باشد. از آن جا که سلول ها در برابر انسولین مقاوم می شوند قند در خون باقی می ماند و سلول ها نمی توانند به قند کافی دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل ترشح هورمون های گرسنگی افزایش می یابد.

خوردن بیش از حد می تواند سطح قند خون فرد را به اندازه قابل توجهی افزایش داده و وضعیت او را وخیم تر کند.

5. نوروپاتی (سوزن سوزن شدن عصب)

بی حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس گز گز در دست یا پا که در دیابت نوع 2 رخ می دهد نوروپاتی دیابتی نامیده می شود.

علت این مسئله این است که قند خون بالا به مرور به اعصاب آسیب می زند. طبیعی است حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر و کاهش علائم کمک کند.

لازم به ذکر است افراد مبتلا به نوروپاتی شدید ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشند.

6. بریدگی و کبودی هایی که دیر خوب می شوند

زمانی که غلظت قند در خون افزایش می یابد خون نمی تواند به خوبی در سراسر بدن جریان پیدا کند و از آن جا که برای بهبودی زخم ها نیاز به گردش خون طبیعی است، این مسئله می تواند خون رسانی به نواحی آسیب دیده را دشوار کرده و در نتیجه زخم ها و جراحات دیر خوب شوند.

بنابراین دیر خوب شدن بریدگی ها و کبودی ها می تواند از علائم قند بالا در خون باشد.

7. تاری دید

در برخی موارد قند خون بالا باعث تاری دید می شود زیرا مایعاتی که از سلول ها از جمله عدسی چشم خارج می شوند تا قند خون را رقیق کنند می توانند به خشک شدن بیش از حد و عدم تمرکز عدسی منجر شوند.

بنابراین مهم است بلافاصله بعد از تشخیص دیابت نوع 2 معاینه چشمی انجام شود، اگرچه گاهی حتی قبل از تشخیص دیابت نیز به چشم آسیب وارد شده است.

علائم نادر دیابت

اگرچه علائم کمتر شایع دیابت نوع 2 در همه افراد مشاهده نمی شود اما می تواند نشانه بیماری باشد و لازم است به آن توجه شود. برخی از این علائم عبارتند از :

  • خشکی دهان (نشانه کم آبی بدن است که می تواند در نتیجه افزایش ادرار ایجاد شود)
  • تحریک پذیری
  • خشکی و خارش پوست
  • منگوله پوستی
  • عفونت های مکرر مانند عفونت های قارچی
  • آکانتوزیس نیگریکانس یا لکه های تیره و مخمل مانند در پوست زیر بغل، کشاله ران، چین های گردن و مفاصل انگشتان دست و پا که نشانه بالا بودن سطح انسولین است و اغلب در افراد آمریکایی – آفریقایی دیده می شود
  • کاهش وزن بی دلیل (معمولا با دیابت نوع 1 همراه می باشد اما در صورت کمبود انسولین در دیابت نوع 2 نیز رخ می دهد)
  • اختلال نعوظ (در صورتی که سال ها قند خون فرد بالا باشد)

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

علائم دیابت نوع 2 ممکن است به مرور ظاهر شود اما نباید از آن ها غفلت ورزید. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

زمانی که دیابت در فرد تشخیص داده شود پزشک راهنمایی های لازم را ارائه داده و داروهای لازم را تجویز می کند.

چه زمانی به بیمارستان مراجعه شود؟

هر دو مورد قند خون بالا یا افت شدید قند خون موارد اورژانسی محسوب می شوند و لازم است به سرعت در مورد آن ها اقدام شود.

هایپر گلیسمی یا قند خون بالا

عدم درمان دیابت و افزایش بیش از حد قند خون ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشد که از جمله آن ها می توان به کمای دیابتی یا کتو اسیدوز دیابتی اشاره کرد. در صورت مشاهده علائم مربوط به قند خون بالا یا هایپر گلیسمی (از جمله موارد زیر) لازم است فرد فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد :

  • تشنگی شدید
  • تکرر ادرار
  • پوست داغ و خشک بدون تعریق
  • تب بالا (بالاتر از 38.3 درجه سانتی گراد)
  • خواب آلودگی یا گیجی
  • از دست دادن بینایی
  • توهم
  • ضعف در یک سمت از بدن

هیپو گلیسمی یا افت قند خون

با افت شدید قند خون ممکن است هر یک از علائم زیر یا همه آن ها ظاهر شود :

  • سر گیجه
  • لرزش
  • سردرد
  • تعریق
  • گرسنگی

با رخ دادن این علائم لازم است بلافاصله ماده غذایی یا نوشیدنی قندی مصرف کرده و اقدامات اورژانسی انجام شود.

همچنین بخوانید : میوه‌ های کم قند برای افراد دیابتی

منبع: verywellhealth