برای درمان کمردرد در دوران بارداری چه کنیم؟

درمان کمردرد در دوران بارداری
درمان کمردرد در دوران بارداری

کمردرد خفیف در دوران بارداری معمولا نیازی به درمان ندارد. اما اگر کمردرد شما شدید است به زودی با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است یک عارضه بارداری یا سایر نگرانی های جدی پزشکی باشد.

کمردرد یک وضعیت ناراحت کننده اما بسیار شایع بارداری است. بیش از 70 درصد از افراد در دوران بارداری کمردرد را تجربه می کنند.

در حالی که بلند کردن پاها یا ماساژ گاه به گاه ممکن است درد جزئی کمر را تسکین دهد، مدیریت کمردرد شدید اغلب به همه اینها و بیشتر نیاز دارد.

در این مقاله به برخی از علل کمردرد در دوران بارداری و راه‌ های درمان آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چرا در دوران بارداری ممکن است کمردرد شدید داشته باشید؟

کمردرد شدید در دوران بارداری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

هنگامی که باردار هستید، کمر شما باید وزن بیشتری را برای ماه ها تحمل کند و همانطور که رحم و جنین شما رشد می کنند، مرکز ثقل شما به جلو فشار می آورد و بر وضعیت بدن شما تاثیر می گذارد و احتمالا باعث ایجاد کمردرد می شود. این علل معمولا مسئول کمردردی هستند که در سه ماهه دوم و سوم بارداری ظاهر می شوند.

کمردرد در سه ماهه اول می تواند ناشی از ترشح هورمون هایی باشد که به نرم شدن غضروف در ناحیه لگن و شل شدن مفاصل کمک می کند تا زایمان راحت تر شود. این تغییرات به این معنی است که کمر شما بخشی از حمایتی را که آن مفاصل و غضروف معمولا فراهم می‌ کنند از دست می‌ دهد. استرس روانی یا عاطفی ناشی از مدیریت این پیشرفت جدید در زندگی شما نیز می تواند باعث سفت شدن عضلات و کمردرد در اوایل بارداری شود.

برخی از عوارض بارداری نیز ممکن است باعث درد شدید کمر شود. شروع ناگهانی کمردرد می تواند نشانه ای از زایمان زودرس یا عفونت دستگاه ادراری (UTI) باشد.

علل کمتر شایع کمردرد شدید در دوران بارداری شامل پوکی استخوان مرتبط با بارداری، استئوآرتریت مهره ای و آرتریت سپتیک هستند.

درمان کمردرد شدید در بارداری چیست؟

تسکین کمردرد شدید در دوران بارداری ممکن است به انواع درمان ها و تغییرات در شیوه انجام فعالیت های روزمره نیاز داشته باشد؛

1. سبک زندگی خود را اصلاح کنید

برای کمک به جلوگیری از تشدید کمردرد یا مقابله با درد در خانه یا محل کار، این نکات را در نظر داشته باشید :

  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. اگر مجبورید چیزی را بلند کنید، از یک حالت عریض استفاده کنید و از زانوها خم شوید نه از ناحیه کمر
  • هنگام نشستن وضعیت بدنی مناسب خود را حفظ کنید. سعی کنید روی صندلی هایی که پشتیبان خوبی دارند صاف بنشینید و در صورت امکان از زیرپایی استفاده کنید
  • به پهلو بخوابید و یک بالش نگهدارنده بین زانوهایتان قرار دهید

2. لباس مناسب بپوشید

انتخاب های خاص لباس نیز ممکن است به تسکین درد کمک کند. کفش‌ های کتانی یا کفش‌ های دیگری بپوشید که به خوبی از کمر پشتیبانی می‌ کنند و کفش‌ های پاشنه بلند را تا بعد از تولد نوزاد کنار بگذارید.

همچنین ممکن است با یک لباس حمایت کننده شکم، که شبیه یک کمربند است و مقداری از وزن شکم را از عضلات پشت شما می گیرد، تسکین پیدا کنید. برخی از شلوارهای بارداری نیز دارای کش پهنی هستند که زیر شکم شما قرار می گیرد تا از شما حمایت بیشتری کند.

3. کمر خود را ماساژ دهید

ماساژ قبل از تولد اغلب می تواند درد کمر را کاهش داده و آرامش را بهبود بخشد. یک بررسی 2021 از 10 مطالعه نشان می دهد که ماساژ قبل از تولد درد کمر و پا را تسکین می دهد، به علاوه علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد و همچنین به فرد باردار کمک می کند تا استرس را کاهش دهد.

ماساژ دوران بارداری معمولا بعد از سه ماهه اول توصیه می شود. برای اطمینان از یک ماساژ ایمن، سعی کنید یک ماساژ درمانگر معتبر با تجربه در ارائه ماساژ قبل از تولد پیدا کنید.

4. ورزش کنید

بارداری می تواند برخی از فعالیت هایی را که معمولا ممکن است از آن لذت ببرید را محدود کند. با این حال، بسیاری از انواع دیگر ورزش می‌ توانند به حفظ سلامت و انرژی شما کمک کنند و در عین حال کمردرد را نیز کاهش دهند.

در واقع یک مطالعه در سال 2023 نشان می دهد که ورزش می تواند تاثیر مثبتی بر کمردرد داشته باشد. محققان خاطرنشان کردند که تمایز بین کمردرد معمولی مربوط به اعصاب تحریک شده در ستون فقرات از کمردرد لگنی که دردی در مفاصل لگن، پشت و باسن احساس می شود، مهم است. این به این دلیل است که توصیه‌ های ورزشی بسته به دلایل کمردرد فرد می‌ تواند متفاوت باشد.

از جمله تمرینات توصیه شده عبارتند از :

  • فیزیوتراپی که بر تمرینات ایمن برای بهبود قدرت و انعطاف پذیری کمر تمرکز دارد
  • شنا و ایروبیک در آب، که به شما امکان می دهد با ضربه کمتری روی کمر و سایر مفاصل خود فعال باشید
  • یوگا، با توجه ویژه به وضعیت ها و حرکاتی که می توانید با خیال راحت انجام دهید

ورزش برای سلامت کلی شما در دوران بارداری مهم است، اما بهتر است فعالیت های خود را به شدت خفیف یا متوسط محدود کنید، نه اینکه تا حد خستگی ورزش کنید. همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

5. حرکات کششی انجام دهید

وزن اضافی همراه با بارداری می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند که از ستون فقرات شما به سمت هر دو پا می رود. برخی از کشش‌ های مربوط به کمر و پاها می‌ توانند به درمان سیاتیک در دوران بارداری کمک کنند. برای انجام برخی حرکات کششی ایمن که ممکن است به شما کمک کند، با یک فیزیوتراپ مشورت کنید.

6. هر گونه عفونتی را درمان کنید

اگر به عفونت ادراری یا سایر عفونت های باکتریایی مبتلا هستید، مهم است قبل از انتشار و ایجاد عوارض جدی مانند سپسیس، آن را به سرعت درمان کنید. بسیاری از آنتی بیوتیک ها مانند آموکسی سیلین و اریترومایسین، معمولا برای مصرف در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند. اما مطمئن شوید که در مورد استفاده از دارو با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید.

چشم انداز کمردرد شدید در دوران بارداری

کمردرد اغلب با بهبودی بدن پس از زایمان از بین می رود. جدول زمانی برای بهبودی می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. مطالعه‌ ای در سال 2023 نشان می‌ دهد که حدود 40 درصد از افرادی که در دوران بارداری کمردرد را تجربه می‌ کنند در چند ماه اول پس از زایمان نیز دچار کمردرد طولانی مدت خواهند شد.

محققان خاطرنشان کردند افرادی که قبل از بارداری دچار مشکلات کمر بودند، احتمال بیشتری دارد که پس از زایمان به کمردرد مبتلا شوند.

سوالات متداول در مورد کمردرد دوران بارداری

چه زمانی باید نگران کمردرد در دوران بارداری باشم؟

کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان توصیه می کند در صورت شدید شدن کمردرد یا اگر درد حداقل 2 هفته طول بکشد، به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید. همچنین اگر علائم دیگری مانند خونریزی واژینال، درد شدید شکم یا تب را تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توانم فشار بر روی ستون فقرات خود را در دوران بارداری کم کنم؟

رفع فشار ستون فقرات یک درمان غیرجراحی پرکاربرد برای کمردرد و مشکلات حرکتی است. اما برای افرادی که باردار هستند توصیه نمی شود. ماساژ و فیزیوتراپی ممکن است گزینه های بهتری باشند.

آیا استفاده از پد گرم کننده روی کمر در دوران بارداری بی خطر است؟

می‌ توانید با خیال راحت از یک پد گرم‌ کننده استفاده کنید، اما باید آن را در پایین‌ ترین حالت قرار دهید و در حوله بپیچید تا از سوختگی یا گرمای بیش از حد در پشت یا پهلوها جلوگیری کنید.

خلاصه

در حالی که برخی از کمردردها در دوران بارداری تقریبا اجتناب ناپذیر است، هنوز چیزی نیست که شما آن را نادیده بگیرید.

با ظهور علائم جدید یا تغییر علائم موجود، توصیه می شود که با متخصص زنان و زایمان خود در ارتباط باشید و اگر کمردرد شدید شد و چندین روز ادامه داشت در به اشتراک گذاشتن آن اطلاعات درنگ نکنید و از پزشک خود در مورد کارهایی که می‌ توان انجام داد بپرسید.

تسکین کمردرد شدید در دوران بارداری اغلب به ترکیبی از درمان ها و اصلاح سبک زندگی نیاز دارد، اما این اقدامات ممکن است کمک زیادی به کاهش ناراحتی شما و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

همچنین بخوانید : راه های کاهش وزن پس از زایمان

منبع : healthline