آیا مردان به واژینوز باکتریایی مبتلا می شوند؟ آیا واژینوز باکتریایی را منتقل می کنند؟

واژینوز باکتریایی در مردان
واژینوز باکتریایی در مردان

مردان نمی توانند به واژینوز باکتریایی یا BV (به انگلیسی : Bacterial Vaginosis) مبتلا شوند ولی ممکن است بتوانند آن را به شریک جنسی خود منتقل کنند.

واژینوز باکتریایی عفونتی است که به دلیل وجود بیش از حد نوع خاصی از باکتری در واژن ایجاد می شود.

واژن به طور طبیعی تعادل لاکتوباسیل ها را که باکتری های مفیدی هستند، حفظ می کند. اینها اغلب به عنوان فلور واژن یا میکروبیوتا نامیده می شوند. هنگامی که فلور واژن از تعادل خارج می شود باکتری های بی هوازی مضر رشد می کنند.

مردان نمی توانند به واژینوز باکتریایی مبتلا شوند زیرا آلت تناسلی مرد همان تعادل ظریف باکتری ها را ندارد. علاوه بر این واژینوز باکتریایی مانند یک عفونت مقاربتی (STI) گسترش نمی یابد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا مردان هم به واژینوز باکتریایی مبتلا می شوند؟ و اینکه آیا مردان می توانند این بیماری را منتقل کنند؟ با سومیتا همراه باشید؛

آیا مردان می توانند واژینور باکتریایی را منتقل کنند؟

هیچ راهی وجود ندارد که مردان به واژینور باکتریایی مبتلا شوند. با این حال کارشناسان در مورد اینکه آیا مردان می توانند واژینور باکتریایی را به شریک جنسی خود منتقل کنند یا خیر مطمئن نیستند.

زنان بدون در نظر گرفتن اینکه آیا از نظر جنسی فعال هستند یا نه می توانند به واژینور باکتریایی مبتلا شوند. اما زنان فعال از نظر جنسی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به واژینوز باکتریایی هستند.

با این حال برخی تحقیقات نشان می دهد که مردان می توانند واژینور باکتریایی یا عفونت های باکتریایی مشابه را به همسرشان منتقل کنند.

یک مطالعه در سال 2015 که بر روی 165 مرد ختنه نشده انجام شده بود به این نتیجه رسید که شرکت کنندگانی که یک یا چند شریک جنسی زن داشتند، به غیر از همسرشان، احتمال بیشتری داشت که باکتری های مرتبط با واژینور باکتریایی را روی آلت تناسلی خود حمل کنند. این به نوبه خود خطر ابتلا به واژینور باکتریایی را در همسرشان پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده افزایش داد.

مطالعه دیگری که در سال 2013 انجام شد، نشان داد مردانی که سابقه اورتریت غیرگنوکوکی داشتند بیشتر احتمال دارد که باکتری های عامل واژینور باکتریایی را روی آلت تناسلی خود حمل کنند. اورتریت غیر گونوکوکی بیماری است باعث التهاب مجرای ادرار – لوله ای است که ادرار از طریق آن به خارج از آلت تناسلی می ریزد – می شود.

بیماری هایی که باعث علائم مشابه واژینور باکتریایی در مردان می شوند

1. برفک

برفک زمانی اتفاق می افتد که یک قارچ، معمولا کاندیدا آلبیکنس، خارج از کنترل روی آلت تناسلی شما رشد کند و معمولا به آن عفونت قارچی می گویند. برفک می تواند باعث خارش آلت تناسلی و تجمع یک ماده درشت در زیر پوست ختنه گاه شود.

برفک می تواند ناشی از پوشیدن لباس های تنگ باشد که به ناحیه تناسلی شما اجازه نمی دهد هوای تازه دریافت کند. تعریق زیاد نیز می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. با داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می توانید برفک را گسترش دهید.

2. بیماری های مقاربتی

بسیاری از بیماری های مقاربتی ناشی از باکتری ها می توانند علائمی مشابه علائم واژینوز باکتریایی داشته باشند.

برخی از بیماری های مقاربتی که ممکن است باعث این علائم شوند عبارتند از :

  • سوزاک
  • کلامیدیا
  • تریکومونیازیس
  • تبخال تناسلی
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)

بیماری های مقاربتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می شوند.

3. عفونت مجاری ادراری

مانند واژینوز باکتریایی، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) معمولا در زنان بیشتر دیده می شود اما مردان نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. این معمولا زمانی اتفاق می‌ افتد که رشد بیش از حد باکتری در مثانه یا حالب وجود داشته باشد.

علائم دیگر عفونت مجاری ادراری عبارتند از :

  • التهاب
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار خونی

عفونت ادراری اغلب زمانی ایجاد می شود که باکتری اشریشیا کلی که در بدن شما یافت می شود از مجرای ادرار به مثانه و کلیه ها می رود.

4. بالانیت

بالانیت زمانی اتفاق می افتد که پوست نوک آلت تناسلی شما تحریک و ملتهب می شود.

بالانیت در مردانی که پوست ختنه گاه دارند شایع تر است. در برخی موارد ممکن است نتوانید پوست ختنه گاه خود را عقب بکشید زیرا پوست بیش از حد متورم شده است.

چندین چیز می توانند باعث بالانیت شوند :

  • وقتی آلت تناسلی خود را خیلی کم تمیز کنید
  • استفاده از محصولات معطر روی آلت تناسلی
  • بیماری های مقاربتی
  • آرتریت واکنشی
  • دیابت درمان نشده

چگونه از خودم در برابر واژینوز باکتریایی محافظت کنم؟

با دنبال کردن چند مرحله می توانید خطر ابتلا به باکتری های مرتبط با واژینوز باکتریایی یا سایر بیماری های مقاربتی را کاهش دهید :

  • در هنگام رابطه جنسی مقعدی یا واژینال از کاندوم استفاده کنید. در حین رابطه جنسی دهانی از کاندوم دهانی استفاده کنید تا باکتری ها وارد دهانتان نشوند
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید
  • آلت تناسلی و ناحیه تناسلی خود را تمیز نگه دارید تا از رشد بیش از حد باکتری ها جلوگیری کنید. مطمئن شوید که پوست زیر پوست ختنه گاه خود را نیز به طور مرتب تمیز می کنید
  • لباس زیر نخی گشاد و قابل تنفس بپوشید به خصوص هنگام ورزش یا انجام کارهای دیگری که باعث تعریق شما می شوند

خلاصه

مردان نمی توانند واژینور باکتریایی بگیرند. با این حال می توانند باکتری های مرتبط با واژینور باکتریایی را روی آلت تناسلی خود حمل کنند.

اگر مرد هستید و علائمی مشابه بیماری واژینور باکتریایی دارید، ممکن است به دلیل بیماری دیگری از جمله بیماری های مقاربتی باشد. با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا بفهمید چه چیزی باعث علائم شما می شود تا بتوانید درمان بیماری را شروع کنید و از سرایت آن به دیگران جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید : علل بوی بد دستگاه تناسلی مردان

منبع : healthline