آیا آب کرنبری برای درمان سنگ کلیه مفید است؟

خواص آب کرنبری برای درمان سنگ کلیه
خواص آب کرنبری برای درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه یک اختلال شایع است که از هر 11 بزرگسال در ایالات متحده 1 نفر را مبتلا می کند.

در حالی که دلایل زیادی برای ایجاد سنگ کلیه وجود دارد اما رژیم غذایی نقش اصلی را ایفا می کند. تصور می‌ شود که آب کرنبری به خلاص شدن از شر سنگ کلیه کمک می‌ کند همانطور که عفونت ادراری را درمان می کند.

با این حال برخی از کارشناسان استدلال می کنند که نوشیدن آب کرنبری ممکن است در واقع سنگ کلیه را بدتر کند.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی آب کرنبری برای درمان سنگ کلیه می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه کریستال های جامدی هستند که از مواد شیمیایی موجود در ادرار ساخته می شوند. تخمین زده می شود که حدود 600000 آمریکایی هر سال سنگ کلیه را تجربه می کنند.

انواع اصلی سنگ های کلیه عبارتند از اگزالات کلسیم، فسفات کلسیم (بروشیت)، اوریک اسید، استروویت (آمونیوم منیزیم) و سیستئین. اندازه آن ها متفاوت است از یک دانه کوچک تا حتی اندازه یک توپ گلف – اما این موارد نادر هستند.

شایع ترین شکل سنگ کلیه اگزالات کلسیم است که حدود 32 تا 46 درصد موارد را تشکیل می دهد.

در حالی که هیچ دلیل خاصی برای سنگ کلیه وجود ندارد، عوامل خاصی وجود دارد که خطر شما را افزایش می دهد مانند :

  • کم آبی مزمن (مانند مصرف کم مایعات یا تعریق بیش از حد)
  • داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین، اگزالات، فسفریک اسید، فروکتوز، نمک و شکر
  • چاقی
  • برخی داروها (مانند آنتی بیوتیک ها، دیورتیک ها، ملین ها، سولفونیل اوره ها و مسدود کننده های کانال پتاسیم)
  • استفاده بیش از حد از برخی مکمل ها مانند ویتامین C
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی سنگ کلیه
  • عفونت های مکرر دستگاه ادراری
  • بیماری هایی مانند فشار خون بالا، نقرس، بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری گوارشی، هایپر پاراتیروئیدیسم، نفروکلسینوز، سارکوئیدوز
  • برخی از روش های جراحی مانند بای پس معده

فرد مبتلا به سنگ کلیه ممکن است با حرکت سنگ کلیه از کلیه ها به مثانه دچار درد شکم یا کمر شود. آن ها همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ، بی حالی، تب، لرز و خون در ادرار را تجربه کنند.

فواید دارویی و درمانی آب کرنبری برای سنگ کلیه

استفاده از آب کرنبری برای درمان سنگ کلیه یک موضوع بحث برانگیز با تحقیقات متفاوت است. به علاوه بسیاری از مطالعات در مورد روابط بالقوه بین آب کرنبری و سنگ کلیه قدیمی هستند بنابراین برای اطمینان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

آب کرنبری سرشار از اگزالات است که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه اگزالات کلسیم را افزایش دهد. این به این دلیل است که اگزالات ها با مصرف زیاد کلسیم به آن متصل می شوند به خصوص اگر در حال حاضر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید.

علاوه بر این یک مطالعه قدیمی نشان داد که آب کرنبری باعث کاهش دفع سیتریک اسید در ادرار می شود که می تواند به ایجاد سنگ کلیه کمک کند. با این حال یک مطالعه قدیمی دیگر نشان داد که آب کرنبری بر سطح سیتریک اسید تاثیر نمی گذارد.

علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می دهد که آب کرنبری pH ادرار را کاهش می دهد و آن را اسیدی تر می کند. افزایش اسیدیته می تواند خطر ابتلا به سنگ های اگزالات کلسیم و اوریک اسید را افزایش دهد.

یک بررسی اخیر همچنین نشان داد که آب کرنبری خطر نسبی (RSR) ابتلا به سنگ های اگزالات کلسیم و اوریک اسید را افزایش می دهد. خطر نسبی احتمال ابتلا به سنگ کلیه را اندازه گیری می کند و مقدار بالاتر خطر را افزایش می دهد.

جالب اینجاست که آب کرنبری احتمال ابتلا به سنگ های بروشیت و استروویت را کاهش می دهد زیرا این سنگ ها کمتر در محیط های اسیدی ایجاد می شوند.

همانطور که گفته شد یک مطالعه قدیمی دیگر نشان داد که آب کرنبری خطر نسبی را برای سنگ های اگزالات کلسیم کاهش می دهد و pH ادرار را افزایش می دهد که در تناقض با سایر مطالعات است.

در حال حاضر بیشتر تحقیقات نشان می دهد که اثرات آب کرنبری ممکن است به نوع سنگی که شما تمایل به ایجاد آن دارید بستگی دارد. اگر مستعد ابتلا به سنگ‌ های اگزالات کلسیم و اوریک اسید هستید بهتر است آب کرنبری را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید.

علاوه بر این هیچ داده ای وجود ندارد که اثرات 100 درصدی آب کرنبری یا نوشیدنی های کرنبری فرآوری شده و تشکیل سنگ کلیه را مقایسه کند. احتمالا بهتر است آبمیوه 100 درصد طبیعی را انتخاب کنید زیرا حاوی شکر اضافه شده یا سایر مواد ناخواسته نیست.

در حالی که مصرف آب کرنبری ممکن است در تشکیل سنگ کلیه نقش داشته باشد، انواع مختلفی از سنگ کلیه با دلایل مختلف وجود دارد. بنابراین بهتر است برای درمان و توصیه های شخصی با یک متخصص مشورت کنید.

جایگزین های آب کرنبری برای درمان سنگ کلیه

اگر به دنبال جایگزینی برای آب کرنبری هستید، گزینه های سالم دیگری نیز وجود دارد.

در حال حاضر تحقیقات نشان می دهد که آبمیوه های حاوی سیتریک اسید ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه از نوع اگزالات کلسیم را کاهش دهد، زیرا سیتریک اسید ممکن است تشکیل سنگ را مهار کند. همچنین ممکن است PH ادرار را افزایش دهد و ادرار را قلیایی‌ تر کند.

به طور خاص به نظر می رسد آب پرتقال از نظر سیتریک اسید و خواص قلیایی آن بهترین انتخاب باشد. آب لیموترش نیز ممکن است گزینه های خوبی برای افرادی باشد که مستعد ابتلا به سنگ اگزالات کلسیم یا اوریک اسید هستند.

علاوه بر این آب سیب نیز ممکن است جایگزین خوبی باشد زیرا حاوی مالیک اسید بالایی است – پیش ساز سیترات – اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

به یاد داشته باشید : آبمیوه ها نسبت به میوه‌ ها و سبزیجات کامل قند زیاد و فیبر کمتری دارد و به همین دلیل آن را به گزینه‌ ای کم‌ تر مغذی تبدیل می‌ کند. اگر تصمیم به نوشیدن آبمیوه دارید، بهتر است مصرف خود را به حدود یک فنجان (236 میلی لیتر) در روز محدود کنید.

خلاصه

سنگ های کلیه بلورهای سختی هستند که از مواد شیمیایی موجود در ادرار تشکیل می شوند. آن ها اغلب به دلیل کم آبی مزمن، رژیم غذایی، ژنتیک، داروها و سایر عوامل سبک زندگی ایجاد می شوند.

تصور می‌ شود که آب کرنبری به درمان سنگ‌ های کلیه کمک می‌ کند اما تحقیقات نشان می‌ دهد که در واقع ممکن است تشکیل سنگ‌ های کلیه را افزایش دهد – به‌ ویژه سنگ‌ های اگزالات کلسیم که شایع‌ ترین سنگ‌ های کلیه هستند.

در حالت ایده آل باید سعی کنید مصرف آبمیوه خود را به حدود یک فنجان (236 میلی لیتر) یا کمتر در روز محدود کنید. ممکن است بهتر باشد آب مرکبات (مانند پرتقال و لیموترش) یا آب سیب را انتخاب کنید که با خطر کمتر سنگ کلیه مرتبط هستند.

اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه به ویژه سنگ های اگزالات کلسیمی هستید ممکن است بهتر باشد از آب کرنبری اجتناب کنید یا قبل از مصرف با یک متخصص صحبت کنید.

همچنین بخوانید : آیا آب کرن بری برای دیابت خوب است؟

منبع : healthline