مواد غذایی حاوی ویتامین B17 کدامند؟ | فواید و مضرات لاتریل

مواد غذایی حاوی ویتامین B17
مواد غذایی حاوی ویتامین B17

لاتریل (به انگلیسی : Laetrile) اغلب به اشتباه آمیگدالین یا ویتامین B17 نامیده می شود.

لاتریل در واقع دارویی است که حاوی آمیگدالین خالص شده است – ترکیبی که در دانه‌ ها یا هسته‌ های بسیاری از میوه‌ ها، آجیل خام، لوبیا و سایر غذاهای گیاهی یافت می‌ شود.

لاتریل به عنوان یک درمان بحث برانگیز برای سرطان شناخته شده است. با این حال شواهد علمی کمی برای حمایت از این ادعای سنگین وجود دارد.

در این مقاله با فواید و مضرات ویتامین B17 برای سلامتی بدن و همچنین منابع غذایی حاوی این ویتامین آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

لاتریل چیست؟

لاتریل نام دارویی است که در سال 1952 توسط دکتر ارنست تی کربس جونیور تهیه شد. این دارو حاوی آمیگدالین خالص است – ترکیبی که به طور طبیعی در مواد غذایی زیر یافت می شود :

  • آجیل خام : مانند بادام تلخ، بادام خام و آجیل ماکادمیا
  • سبزیجات : هویج، کرفس، جوانه لوبیا، ماش و لوبیا لیما
  • دانه ها : ارزن، دانه کتان و گندم سیاه
  • هسته ها : سیب، آلو، زردآلو، گیلاس و گلابی

شما می توانید لاتریل را به عنوان قرص مصرف کنید یا آن را به صورت تزریق در رگ ها یا ماهیچه ها دریافت کنید.

این یک درمان بحث برانگیز سرطان است که در دهه 1970 رایج بود. با این حال پس از تحقیقاتی که آن را بی اثر و بالقوه سمی تشخیص داد در بسیاری از ایالت های ایالات متحده ممنوع شد.

وقتی لاتریل از بدن عبور می‌ کند به هیدروژن سیانید تبدیل می‌ شود – ترکیبی که می‌ تواند از استفاده سلول‌ ها از اکسیژن جلوگیری کند و در نهایت آن ها را از بین ببرد.

برخی از نظریه ها نشان می دهد که سیانید هیدروژن ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. با این حال این نظریه ها شواهد زیادی برای حمایت از ادعاهای خود ندارند.

جالب توجه است شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد لاتریل ممکن است فواید سلامتی داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که ممکن است به کاهش فشار خون، تسکین درد و تقویت ایمنی کمک کند.

نحوه عملکرد لاتریل بر روی بدن چگونه است؟

بدن لاتریل را به سه ترکیب تجزیه می کند : سیانید هیدروژن، بنزآلدئید و پروناسین.

به نظر می رسد هیدروژن سیانید ترکیب اصلی مسئول مزایای سلامتی آن باشد. همچنین تصور می شود که این ماده اولیه ضد سرطانی در لاتریل است.

آنزیم های خاصی در بدن سیانید هیدروژن را به مولکولی کمتر سمی به نام تیوسیانات تبدیل می کنند. این مولکول قبلا برای درمان فشار خون استفاده می شد زیرا ممکن است رگ های خونی را گشاد کند اما بعد به دلیل اثرات سمی آن متوقف شد.

چهار نظریه احتمالی در مورد چگونگی مبارزه لاتریل با سرطان وجود دارد اگرچه این نظریه ها توسط شواهد علمی پشتیبانی نمی شوند.

دو نظریه بیان می‌ کنند که سلول‌ های سرطانی سرشار از آنزیم‌ هایی هستند که لاتریل را به سیانید تبدیل می‌ کنند. از آنجایی که سیانید سلول ها را از بین می برد این بدان معناست که سلول های سرطانی ممکن است لاتریل را تجزیه کرده و سرطان را از بین ببرند.

با این حال هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سلول‌ های سرطانی حاوی آنزیم‌ هایی هستند که به تبدیل لاتریل به سیانید کمک می‌ کنند وجود ندارد.

نظریه سوم نشان می دهد که سرطان به دلیل کمبود ویتامین B17 (آمیگدالین) ایجاد می شود.

هیچ مدرکی ثابت نمی کند که آمیگدالین در واقع یک ویتامین است. همچنین به طور طبیعی در بدن یافت نمی شود و بدن شما نمی تواند کمبود آمیگدالین داشته باشد.

آخرین تئوری پیشنهاد می‌کند که سیانید هیدروژن که با تجزیه لاتریل ساخته می‌ شود سلول‌ های سرطانی را اسیدی‌ تر کرده و باعث مرگ آن ها می‌شود.

اما سیانید هیدروژن بین سلول ها متمایز قائل نمی شود و ممکن است سلول های سالم و همچنین سلول های سرطانی را از بین ببرد.

فواید و مزایای لاتریل برای سلامتی بدن

در حالی که بیشتر تحقیقات در مورد لاتریل بر روی اثرات آن بر سرطان متمرکز است برخی از مطالعات نشان داده‌اند که آمیگدالین – شکل طبیعی لاتریل – ممکن است فواید سلامتی دیگری نیز داشته باشد.

در اینجا چند مورد از مزایای سلامتی آمیگدالین وجود دارد :

  • ممکن است فشار خون را کاهش دهد : در یک مطالعه آمیگدالین به کاهش فشار خون سیستولیک تا 28.5 درصد و فشار خون دیاستولیک تا 25 درصد کمک کرد. این اثرات در هنگام مصرف با ویتامین C افزایش یافت
  • ممکن است درد را تسکین دهد : چندین مطالعه حیوانی نشان می دهد که آمیگدالین ممکن است به تسکین درد ناشی از شرایط التهابی مانند آرتریت کمک کند. با این حال فقدان شواهد مبتنی بر انسان در این زمینه وجود دارد
  • ممکن است ایمنی را تقویت کند : یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که آمیگدالین توانایی سلول های ایمنی را برای چسبیدن به سلول های سرطانی پروستات بهبود می بخشد

به خاطر داشته باشید که مزایای فوق تنها با شواهد ضعیف پشتیبانی می شود. قبل از ارائه توصیه‌ ها باید مطالعات بیشتری در مورد لاتریل و فواید آن برای سلامتی انجام شود.

چرا لاتریل به عنوان ویتامین شناخته می شود؟

لاتریل اغلب به اشتباه ویتامین B17 نامیده می شود. این در واقع یک داروی ثبت اختراع است که توسط دکتر ارنست تی کربس جونیور در سال 1952 اختراع شد.

در طول دهه 1970 دکتر کربس به دروغ ادعا کرد که همه سرطان ها ناشی از کمبود ویتامین هستند. او همچنین ادعا کرد که لاتریل ویتامین گم شده در سرطان است که سپس آن را ویتامین B17 نامید.

او احتمالا لاتریل را به عنوان ویتامین B17 نامگذاری کرد تا به جای دارو به عنوان مکمل غذایی طبقه بندی شود. این احتمالا به این دلیل است که قوانین سختگیرانه فدرال که در مورد بازاریابی داروها اعمال می شود در مورد مکمل ها اعمال نمی شود.

جالب اینجاست که دکتر کربس و پدرش قبلا ویتامین B15 یا اسید پانگامیک ساخته بودند. این مکمل دیگری بود که ادعا می کرد انواع بیماری ها را درمان می کند.

آیا لاتریل می تواند سرطان را درمان کند؟

در طول دهه 1970 لاتریل یک درمان جایگزین محبوب برای سرطان بود.

با این حال در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در بسیاری از ایالت ها ممنوع شده است. این به این دلیل است که لاتریل می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند. ناگفته نماند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لاتریل می تواند به طور موثر سرطان را درمان کند.

در دو مطالعه روی حیوانات دانشمندان انواع سرطان ها را با لاتریل به تنهایی یا همراه با آنزیمی که به فعال شدن آن کمک می کند درمان کردند. در هر دو مطالعه حیوانات پس از درمان با لاتریل هیچ بهبودی نشان ندادند.

علاوه بر این به نظر می‌ رسد حیوانات با دریافت هر دو آنزیم و لاتریل به جای لاتریل به تنهایی عوارض جانبی بیشتری را تجربه می‌ کنند.

در حال حاضر تنها دو مطالعه اثرات لاتریل را بر سرطان در انسان بررسی کرده‌ اند، اگرچه هیچ‌ کدام آن را با دارونما مقایسه نکرده‌ اند بنابراین مشخص نیست که آیا مصرف لاتریل بهتر از درمان است یا خیر.

در یک مطالعه 178 فرد مبتلا به سرطان با لاتریل درمان شدند. دانشمندان دریافتند که لاتریل تاثیر قابل توجهی بر سرطان ندارد و در واقع برخی افراد مسمومیت با سیانید را تجربه کردند.

در مطالعه دیگر شش نفر مبتلا به سرطان با لاتریل درمان شدند. دانشمندان دریافتند که لاتریل به درمان سرطان کمکی نمی کند زیرا سرطان در هر فرد همچنان گسترش می یابد.

برخی گزارش‌ ها وجود دارد که می‌ گویند لاتریل به درمان سرطان کمک می‌ کند. با این وجود این گزارش‌ ها همچنین نتوانستند ثابت کنند که تنها لاتریل در این زمینه موثر بوده است.

در نهایت چند مطالعه لوله آزمایش نشان داده‌ اند که لاتریل ممکن است با سرکوب ژن‌ هایی که به گسترش تومورها کمک می‌کنند وقوع تومورها را کاهش دهد. با این حال هیچ مدرکی مبنی بر اینکه همین اثر در بدن انسان‌ های زنده رخ خواهد داد وجود ندارد.

به طور کلی شواهد نشان می دهد که لاتریل در درمان سرطان بی اثر است. همچنین بسیار خطرناک است زیرا پتانسیل آن را دارد که بسیار سمی باشد و باعث مرگ شود.

عوارض و مضرات لاتریل

لاتریل دارای عوارض جانبی مختلفی است. بیشتر این عوارض جانبی ناشی از سیانید هیدروژن بیش از حد در بدن است به همین دلیل است که علائم مسمومیت با لاتریل مانند مسمومیت با سیانید است.

عوارض جانبی عبارتند از :

  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • سرگیجه
  • کبودی پوست ناشی از کمبود اکسیژن
  • آسیب کبدی
  • فشار خون پایین غیر طبیعی
  • افتادگی پلک بالا (پتوز)

عوارض جانبی توسط عوامل زیر بدتر می شود :

  • مصرف لاتریل به عنوان قرص به جای تزریق
  • خوردن بادام خام یا هسته میوه خرد شده در حین مصرف لاتریل
  • مصرف بیش از حد ویتامین C هنگام مصرف لاتریل
  • خوردن میوه ها یا سبزیجاتی که ممکن است اثرات لاتریل را تقویت کنند مانند هویج، جوانه لوبیا، کرفس و هلو

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C می تواند با لاتریل تعامل داشته و اثرات سمی آن را افزایش دهد.

ویتامین C تبدیل لاتریل به هیدروژن سیانید را سرعت می بخشد. همچنین ذخایر سیستئین بدن را تخلیه می کند – اسید آمینه ای که به بدن در سم زدایی هیدروژن سیانید کمک می کند.

در برخی موارد مصرف لاتریل (و آمیگدالین) از طریق مسمومیت با سیانید منجر به مرگ شده است.

خلاصه

لاتریل (آمیگدالین) یک درمان جایگزین بسیار بحث برانگیز سرطان است.

در بسیاری از ایالت ها توسط FDA ممنوع است زیرا در درمان سرطان بی اثر است و ممکن است باعث مسمومیت با سیانید شود.

لاتریل با خطرات بسیار جدی برای سلامتی همراه است که ممکن است به طور بالقوه منجر به مرگ شود. بنابراین باید از مصرف آن اجتناب شود.

منبع : healthline