خواص لیموترش برای شوره سر چیست؟

خواص لیموترش برای شوره سر
خواص لیموترش برای شوره سر

شوره سر وضعیتی است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر شما می شود. اگرچه به عنوان یک بیماری جدی در نظر گرفته نمی شود اما آزار دهنده بوده و درمان آن دشوار می باشد.

درمان های توصیه شده برای شوره سر اغلب شامل استفاده از یک شامپوی دارویی یا افزودن ویتامین به رژیم غذایی است. با این حال برخی از انجمن‌ های آنلاین و درمان‌ های خانگی استفاده از لیمو ترش را به عنوان راه‌ حل درمان این وضعیت توصیه می کنند.

مانند بسیاری از مرکبات، لیموترش سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین های ضروری و سیتریک اسید (نوعی ویتامین C) است. این ترکیب از ویتامین ها به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت مو شهرت دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی لیموترش برای درمان شوره سر و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چه چیزی باعث شوره سر می شود؟

قبل از ارزیابی فواید استفاده از لیموترش برای درمان شوره سر بیایید به عوامل ایجاد شوره سر نگاه کنیم.

بسیاری از موارد شوره سر به دلیل وجود مالاسزیا، یک قارچ مخمر مانند است که از روغن های موجود در پوست سر تغذیه می کند ایجاد می شوند. مشابه سایر قارچ‌ های طبیعی مالاسزیا مشکلی ایجاد نمی‌ کند مگر اینکه بیش از حد وجود داشته باشد.

وجود بیش از حد این قارچ می تواند باعث خشکی و تحریک پوست شود. نتیجه شوره سر و سایر اختلالات پوستی است.

حساسیت به محصولات مو یکی دیگر از دلایل شوره سر است. آلرژی ها و محرک های موجود در برخی محصولات می توانند باعث التهاب در پوست سر و در نتیجه درماتیت تماسی شوند. این عارضه می تواند بثورات قرمز، خارش دار و پوسته پوسته را به همراه داشته باشد.

سایر علل شایع شوره سر عبارتند از :

  • پوست چرب
  • سایر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و درماتیت سبوره ای
  • پوست خشک
  • به ندرت شامپو زدن

فواید و مزایای لیموترش برای شوره سر

طرفداران درمان طبیعی شوره سر معتقدند که لیموترش می تواند :

  • به تامین ویتامین C، سیتریک اسید، فلاونوئید و آهن کمک کند که همه مواد مغذی ضروری برای سلامت مو و پوست هستند
  • pH پوست سر را متعادل کند تا شوره سر را از بین ببرد
  • باعث تقویت فولیکول های مو می شود
  • باعث از بین بردن چربی های اضافی در پوست سر می شود که منجر به تجمع و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود

بر اساس یک مطالعه در سال 2015 سیتریک اسید موجود در لیموترش یک تنظیم کننده طبیعی pH برای پوست سر است.

شامپوها اغلب شامل میوه هایی مانند لیموترش هستند به دلیل عطر قوی و توانایی تنظیم pH پوست سر تا 5.5 که به مواد زیر کمک می کند :

  • جلوگیری از هرگونه واکنش نامطلوب و التهاب بر روی پوست
  • کاهش خطر شوره سر

علاوه بر این، لیموترش سرشار از ویتامین های C و B است؛

ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی است که نه تنها به تقویت فولیکول های مو کمک می کند بلکه باعث تولید کلاژن برای کمک به ترمیم سلول های آسیب دیده پوست می شود.

ویتامین B می تواند به بهبود شرایط پوستی حتی روی پوست سر کمک کند. یک مطالعه سال 2017 نشان می دهد که کمبود ویتامین B می تواند باعث عفونت ناخن، بثورات پوستی و درماتیت سبوره ای شود که یکی از دلایل اصلی شوره سر است.

با این حال با وجود این فواید بسیار،تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آب لیموترش برای درمان شوره سر مورد نیاز است.

روش های استفاده از لیموترش برای درمان شوره سر

قبل از اینکه آب لیموترش یا هر محصول جدید دیگری را در روتین پاکسازی موهای خود بگنجانید با پزشک مشورت کنید. باید مطمئن شوید که آلرژی ندارید یا داروهایی مصرف نمی‌ کنید که در صورت قرار گرفتن در معرض لیموترش می‌ توانند باعث واکنش‌ های نامطلوب شوند.

استفاده مستقیم

بسیاری از درمان ها استفاده مستقیم از آب لیموترش را روی پوست پیشنهاد می کنند. به جای استفاده از آن به جای شامپو یا نرم کننده، آب لیموترش را به عنوان درمان قبل از شامپو روی پوست سر بمالید.

بگذارید چند دقیقه بماند تا لیمو به فولیکول های مو و پوست نفوذ کند. سپس آن را با آب گرم بشویید و موها و پوست سر خود را با شامپوی ملایم بشویید.

برای نتایج ثابت می توانید این چرخه را هر روز تکرار کنید.

ترکیب با مواد دیگر

برخی از درمان‌ های خانگی، آب لیموترش را با مواد دیگری مانند روغن نارگیل و شکر ترکیب می‌ کنند تا فواید بیشتری داشته باشند. ترکیب این مواد با هم می تواند به عنوان یک اسکراب لایه بردار قبل از شامپو زدن معمولی عمل کند.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه این درمان‌ ها ممکن است برای برخی مفید باشد، فواید آن‌ ها برای شوره سر حکایتی است. برای حمایت از نتایج دقیق باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

عوارض و مضرات لیموترش برای شوره سر

مانند هر محصول دیگری استفاده از آب لیموترش به طور مستقیم روی پوست ممکن است برخی علائم ناراحت کننده یا عوارض جانبی ایجاد کند. اگر موارد زیر را تجربه کردید فورا مصرف را متوقف کنید :

  • سوزش
  • سرخی
  • خشکی
  • افزایش شوره سر

خلاصه

آب لیموترش در بسیاری از درمان های خانگی به عنوان یک راه حل مفید برای درمان شوره سر ذکر شده است و در حالی که این ممکن است برای برخی صادق باشد تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی این ماده ضروری است.

قبل از استفاده از آب لیموترش بر روی پوست، مو و پوست سر خود با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص لیموترش برای موی سر

منبع : healthline