مصرف میخک در دوران بارداری خوب است یا مضر؟

مصرف میخک در دوران بارداری خوب است یا مضر؟
مصرف میخک در دوران بارداری خوب است یا مضر؟

میخک یک ادویه همه کاره است که برای طعم دادن به غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود. سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و خواص دارویی زیادی دارد.

اما آیا مصرف میخک در دوران بارداری بی خطر است؟ زنان باردار در مورد هر چیزی که می خورند محتاط هستند. با این حال به دلیل اطلاعات غلط زیادی که شنیده می شود ممکن است نگران باشند که آیا مصرف میخک برای آن ها مفید است یا ضرر دارد؟

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی میخک برای زنان باردار می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

میخک چیست؟

میخک گیاهی است که به اشکال مختلف برای مصارف خوراکی و دارویی استفاده می شود. عمدتا از برگ ها، ساقه ها، روغن و شکوفه های گل میخک به صورت خشک شده استفاده می شود.

آیا مصرف میخک در دوران بارداری ایمن است؟

بسیاری از فرهنگ ها از میخک به عنوان ادویه برای غذا استفاده می کنند چون میخک فواید زیادی برای سلامتی دارد.

قبل از تصمیم به مصرف میخک در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که میخک ممکن است مضر نباشد پزشک سلامت شما را ارزیابی می کند و به شما اطلاع می دهد که آیا می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید یا خیر.

استفاده از میخک در دوران بارداری بی خطر است اما فقط به عنوان بخشی از غذای شما. اطلاعات تحقیقاتی کافی در مورد بی خطر بودن یا نبودن آن برای استفاده به عنوان مکمل دارویی وجود ندارد بنابراین بهترین کار این است که مقادیر کمی میخک را در غذای خود بگنجانید و از مصرف آن به صورت دارویی خودداری کنید.

فواید و مزایای میخک در دوران بارداری

به یاد داشته باشید که استفاده از میخک به عنوان یک ماده غذایی در دوران بارداری بی خطر است. از آن به شکل ادویه استفاده کنید و از استفاده از میخک به عنوان روغن میخک یا هر مکمل دارویی دیگر خودداری کنید.

1. میخک منبعی غنی از آنتی اکسیدان هاست. برخی از آنتی اکسیدان های موجود در میخک به فعال شدن آنتی اکسیدان های بدن شما کمک می کنند در نتیجه بدن شما با هر گونه آسیب سلولی مقابله می کند.

مقدار غنی آنتی اکسیدان ها یک راه عالی برای افزایش ایمنی بدن شماست که به ویژه در دوران بارداری مفید است.

2. میخک حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مانند منگنز، سدیم و فسفر است. همه این مواد معدنی به رشد جنین شما کمک می کنند.

3. فیبر غذایی موجود در میخک به بهبود هضم غذا و تنظیم حرکات روده کمک می کند.

هنگامی که باردار هستید یبوست یک مشکل رایج است. استفاده از میخک به عنوان ادویه به رفع یبوست یا مشکلات گوارشی کمک می کند.

4. ویتامین C و K موجود در میخک به سلامت کلی شما می‌ افزاید و همچنین از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا – از بیماری‌ هایی که در دوران بارداری رایج هستند – جلوگیری می‌ کند.

5. میخک حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب به رشد مغز جنین شما کمک می کنند، سیستم عصبی کودک شما را سالم نگه می دارند و اجازه می دهند تا جنین به طور طبیعی رشد کند.

6. پروتئین و کربوهیدرات موجود در میخک در دوران بارداری به شما انرژی می دهد.

7. محتوای کلسیم و فسفر موجود در میخک باعث تقویت استخوان سازی جنین شما می شود.

8. میخک همچنین منبع خوبی از فلاونوئیدهاست که به عنوان عوامل ضد التهابی عمل می کنند. خوردن میخک در دوران بارداری از درد یا تورم مفاصل جلوگیری می کند.

خلاصه

میخک فواید زیادی برای سلامتی دارد و استفاده از آن در دوران بارداری بی خطر است. با این حال ابتدا به تایید پزشک نیاز دارید.

مطمئن شوید که از آن در مقادیر کم استفاده می کنید و در استفاده از آن زیاده روی نکنید.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش میخک چیست؟

منبع : momjunction