دمنوش های گیاهی مناسب برای سندروم روده تحریک پذیر

دمنوش های گیاهی برای سندروم روده تحریک پذیر
دمنوش های گیاهی برای سندروم روده تحریک پذیر

اگر به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مبتلا هستید، نوشیدن دمنوش های گیاهی می تواند به کاهش برخی از علائم شما کمک کند.

دمنوش ها اغلب با رفع استرس و اضطراب و همچنین شل شدن عضلات شکم و رفع گرفتگی عضلات می توانند به درمان علائم بیماری کمک کنند.

همچنین نوشیدن دمنوش میزان مایعات مصرفی شما را افزایش می دهد که می تواند به هضم غذا کمک کند. تصور می شود که نوشیدنی های گرم نیز می توانند به هضم غذا کمک کنند.

در ادامه این مقاله به معرفی دمنوش های گیاهی برای درمان سندروم روده تحریک پذیر می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

بهترین دمنوش ها برای سندروم روده تحریک پذیر

1. دمنوش نعناع فلفلی

نعناع فلفلی گیاهی است که اغلب برای تسکین مشکلات گوارشی از جمله IBS استفاده می شود. نوشیدن دمنوش نعناع فلفلی گرفتگی روده را تسکین می دهد، درد شکم را بهبود بخشیده و نفخ شکم را کاهش می دهد.

برخی تحقیقات تاثیر روغن نعناع فلفلی در درمان IBS را نشان داده است. یک مطالعه نشان داد که نعناع فلفلی بافت دستگاه گوارش در مدل های حیوانی را نیز شل می کند. با این حال مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

روش استفاده از نعناع فلفلی در چای :

می توانید یک قطره روغن ضروری نعناع فلفلی به یک فنجان چای گیاهی یا یک فنجان آب داغ اضافه کنید. همچنین می توانید دمنوش را با استفاده از چای کیسه ای نعناع فلفلی تهیه کنید.

2. دمنوش آنیسون

از آنیسون در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف استفاده شده است. دمنوش آنیسون به بهبود مشکلات گوارشی کمک می کند.

تحیقات حیوانی در سال 2012 نشان داده است که عصاره های روغن ضروری آنیسون شل کننده های عضلانی موثری هستند. همین بررسی ها پتانسیل آنیسون در درمان یبوست را نشان داده که می تواند از علائم IBS باشد.

محققان آنیسون را با گیاهان دیگر ترکیب کرده و اثر ملین ایجاد می کنند. با این حال این مطالعه کوچک فقط بر روی 20 شرکت کننده بوده است.

آنیسون همچنین دارای خواص ضد درد و ضد التهاب است. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد افرادی که از کپسول های روغن آنیسون استفاده می کنند پس از چهار هفته به طور قابل توجهی علائم IBS خود را بهبود می بخشند. برای یافتن دقیق نحوه کار روغن آنیسون در معالجه سندروم روده تحریک پذیر به مطالعات بیشتری نیاز است.

طرز تهیه دمنوش آنسیون :

1 قاشق غذاخوری دانه های آنیسون را به 2 فنجان آب جوش اضافه کنید. بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس بنوشید.

3. دمنوش رازیانه

از رازیانه می توان برای تسکین گاز، نفخ و اسپاسم روده استفاده کرد. تصور می شود که رازیانه ماهیچه های روده را شل کرده و یبوست را برطرف می کند.

یک مطالعه در سال 2016 به بررسی ترکیب روغن های اساسی رازیانه و کورکومین برای درمان سندروم روده تحریک پذیر پرداخت. بعد از 30 روز بیشتر افراد تسکین علائم را تجربه کردند، درد شکمی کمتری داشتند و به طور کلی کیفیت زندگی در آن ها افزایش یافت.

مطالعه دیگری گزارش داد که رازیانه همراه با زیره سیاه، نعناع فلفلی و خاراگوش یک درمان موثر برای سندروم روده تحریک پذیر است. این ترکیب به رفع مشکلات در قسمت بالای شکم کمک می کند.

متاسفانه، دمنوش رازیانه در لیست غذایی FODMAP هاست (کربوهیدرات هایی با مولکول های کوچک که باعث تحریک روده می شوند) است بنابراین قبل از افزودن آن به رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید.

طرز تهیه دمنوش رازیانه :

2 قاشق غذاخوری دانه های رازیانه را درون یک لیوان آب داغ بریزید. بگذارید 10 قیقه بماند تا دم بکشد و سپس بنوشید.

4. دمنوش بابونه

اثرات درمانی بابونه آن را به یک داروی گیاهی محبوب برای درمان بسیاری از بیماری ها تبدیل می کند. یک بررسی پزشکی از سال 2010 گزارش داد که خواص ضد التهابی بابونه می تواند به رفع اسپاسم عضلانی مرتبط با اختلالات روده کمک کرده و عضلات معده را شل کند.

همچنین نشان داده شد که بابونه باعث تسکین معده درد، دفع گاز و تسکین تحریک روده می شود. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که بابونه علائم سندروم روده تحریک پذیر را به طور قابل توجهی کاهش داده و اثرات آن برای چند هفته پس از قطع بابونه ادامه داشته است.

با این حال، قبل از افزودن دمنوش بابونه به رژیم خود با پزشک صحبت کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه :

برای تهیه دمنوش بابونه، مقداری از گل های خشک شده بابونه را در آب داغ بریزید و بگذارید 10 بماند تا دم بکشد.

5. دمنوش زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواص درمانی که دارد بسیار معروف می باشد. مطالعه ای در سال 2004 نشان داد افرادی که زردچوبه را به شکل کپسول مصرف می کردند علائم IBS را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

آن ها تا هشت هفته بعد از مصرف عصاره زردچوبه درد شکم و ناراحتی کمتری داشتند و بهبودهایی در وضعیت روده ی خود گزارش کرده اند.

طرز تهیه دمنوش زردچوبه :

برای تهیه دمنوش زردچوبه می توانید از زردچوبه تازه یا پودر شده استفاده کنید. استفاده از زردچوبه در پخت و پز به عنوان ادویه نیز موثر است.

6. دمنوش های دیگر

شواهد علمی در مورد دمنوش های گیاهی خاصی که اغلب توسط متخصصان سلامتی توصیه می شوند، وجود ندارد. فقط شواهد عینی از استفاده آن ها برای سندروم روده تحریک پذیر پشتیبانی می کند.

این دمنوش ها عبارتند از :

خلاصه

برای درمان سندروم روده تحریک پذیر این دمنوش ها را امتحان کنید شاید علائم شما تسکین پیدا کنند.

برای نوشیدن وقت گذاشته و تمرکز خود را بر روی آرامش و درمان بگذارید. دمنوش ها را به آرامی بنوشید، به نحوه واکنش بدن و علائم خود توجه داشته باشید.

اگر علائم بدتر شد، مصرف دمنوش را متوقف کنید و قبل از استفاده از یک چای جدید به مدت یک هفته به بدن خود استراحت بدهید.

ممکن است بخواهید قبل از استفاده از این دمنوش ها برای سندروم روده تحریک پذیر با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی باید از مصرف آن ها خودداری کنید.

همچنین بخوانید : دمنوش های گیاهی برای درمان نفخ شکم

منبع : healthline