7 خاصیت شگفت انگیز ملاس سیاه برای سلامتی بدن

خواص ملاس سیاه
خواص ملاس سیاه

ملاس سیاه (به انگلیسی : Blackstrap Molasses) یکی از محصولات جانبی تولید شکر است.

تولید شکر با جوشاندن آب نیشکر برای متبلور شدن شکر شروع می شود و سپس آن را فیلتر می کنند تا از شیره جدا شود. در این حالت مایعی غلیظ و قهوه ای به نام ملاس باقی می ماند.

ملاس معمولی دو بار دیگر جوشانده می شود تا ملاس سیاه ایجاد شود که حتی غلیظ تر و تیره تر از ملاس معمولی است و طعم تلخی دارد.

از آنجایی که ملاس سیاه سه بار جوشانده شده است، نسبت به سایر انواع ملاس دارای مواد مغذی تری می باشد و همین دلیل محبوبیت آن شده است.

مردم اغلب از ملاس سیاه به عنوان یک شیرین کننده استفاده می کنند. اگرچه استفاده از ملاس سیاه یک درمان خانگی محبوب برای کم خونی، آرتریت، استرس، علائم سندرم پیش از قاعدگی و کاهش قند خون است، اما تعداد کمی از این موارد توسط علم پشتیبانی می شوند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی ملاس سیاه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای ملاس سیاه برای سلامتی بدن

1. مغذی تر از شکر تصفیه شده است

فقط 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) ملاس سیاه حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 60
  • کربوهیدرات : 14 گرم
  • قند : 10 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • چربی : 0 گرم
  • آهن : 20 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • کلسیم : 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 8 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

ملاس سیاه عمدتا از شکر تشکیل شده است.

با این حال، بر خلاف شکر تصفیه شده – که ارزش غذایی ندارد – ملاس سیاه مقدار زیادی آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر دارد.

در واقع گرم به گرم ملاس حاوی آهن بیشتر از تخم مرغ، کلسیم بیشتر از شیر و پتاسیم بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی است. علاوه بر این 18 آمینو اسید را فراهم می کند.

2. ممکن است به جلوگیری از کم خونی کمک کند

ملاس سیاه یک غذای گیاهی است که سرشار از آهن است. به این ترتیب اغلب به عنوان مکملی برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن – وضعیتی که به دلیل سوء جذب یا مصرف ضعیف آهن در رژیم غذایی ایجاد می شود – استفاده می شود.

آهن آن 2 تا 3.5 برابر ملاس قهوه ای است که به ترتیب پس از جوشاندن اول و دوم ملاس تولید می شود.

علاوه بر این اگرچه ملاس سیاه منبع آهن گیاهی است که بدن شما معمولا آن را به خوبی آهن گوشت جذب نمی کند، فراهمی زیستی آهن آن حدود 85 درصد است که بالا در نظر گرفته می شود.

فراهمی زیستی یک ماده مغذی نشان دهنده نسبتی است که می تواند وارد جریان خون شما شود و اثر فعالی داشته باشد.

مصرف ملاس سیاه اغلب در کنار سایر منابع آهن گیاهی مانند سبزیجات برگ سبز، محصولات سویا و حبوبات توصیه می شود.

3. ممکن است به درمان یبوست در کودکان کمک کند

ملاس سیاه ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست دوران کودکی عمل کند.

یبوست زمانی رخ می دهد که در دفع مدفوع مشکل دارید. این یک موضوع مهم در سلامت کودکان است.

شواهد نشان می دهد که مصرف روزانه 1 میلی لیتر ملاس سیاه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت یک ماه ممکن است دفعات دفع مدفوع را بهبود بخشد و درد شکم را در کودکان مبتلا به یبوست کاهش دهد.

محققان بر این باورند که پلی ساکاریدها – نوعی کربوهیدرات موجود در ملاس سیاه – ممکن است به عنوان فیبر رژیمی عمل کنند، بنابراین قوام مدفوع را بهبود می بخشند و حرکات روده را آسان می کنند.

علاوه بر این از آنجایی که سطوح پایین پتاسیم اغلب منجر به یبوست می شود، محتوای بالای پتاسیم ملاس سیاه ممکن است انقباضات عضلانی را برای ترویج تخلیه تنظیم کند.

4. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

ملاس منبع غنی آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، این رادیکال ها مولکول هایی هستند که در صورت وجود مقادیر زیاد ممکن است به سلول های شما آسیب برسانند.

همچنین مقادیر بالای رادیکال‌ های آزاد ممکن است منجر به استرس اکسیداتیو و بیماری‌ های متعدد شود.

ملاس سیاه غنی از آنتی اکسیدان های پلی فنل است و احتمالا نسبت به سایر محصولات نیشکر پلی فنل بیشتری دارد.

تحقیقات مصرف پلی فنول را با پیشگیری، به تاخیر انداختن یا کاهش اثرات بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت، چاقی و سرطان مرتبط می کند.

5. ممکن است باعث بهبود سلامت استخوان ها شود

کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن شماست و بیشتر ساختار استخوانی شما را تشکیل می دهد. استخوان ها به طور مداوم از طریق فرآیندی بازسازی می شوند که نیاز به آزادسازی و بازجذب منظم کلسیم دارد.

با این حال مصرف کم کلسیم در طول زمان ممکن است منجر به از دست دادن توده استخوانی شود و شما را در معرض خطر پوکی استخوان قرار دهد – وضعیتی که منجر به استخوان‌ های شکننده می‌ شود و خطر شکستگی را افزایش می‌ دهد.

تحقیقات نشان می دهد که مکمل های کلسیم ممکن است خطر پوکی استخوان را کاهش دهند. از آنجایی که ملاس سیاه 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه را برای این ماده معدنی در یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) فراهم می کند، مصرف آن ممکن است سلامت استخوان را تقویت کند.

6. ممکن است سلامت مو را تقویت کند

محتوای آهن بالای ملاس سیاه ممکن است باعث سلامت مو شود.

ریزش مو اغلب به دلیل نقش آن ها در رشد و عملکرد سلول های مو با کمبود ویتامین و مواد معدنی همراه است، اگرچه تحقیقات در مورد نقش خود آهن ترکیبی است.

تحقیقات نشان می دهد که کمبود آهن در زنان مبتلا به ریزش مو شایع است. اگر این بیماری را دارید، مصرف مکمل های آهن توصیه می شود.

علاوه بر این کمبود آهن ممکن است در سفید شدن موها در دوران کودکی و اوایل بزرگسالی نقش داشته باشد. بنابراین، مکمل با این ماده معدنی ممکن است علائم سفید شدن زودرس مو را بهبود بخشد.

با این حال تحقیقات خاصی در مورد ملاس سیاه مورد نیاز است.

7. سایر خواص ادعا شده که توسط علم پشتیبانی نمی شوند

  • درمان آرتروز : ملاس سیاه به عنوان یک ضدالتهاب شناخته می شود که به تسکین درد مفاصل کمک می کند
  • تثبیت کننده قند خون : طرفداران ادعا می کنند که ملاس سیاه قند خون شما را افزایش نمی دهد زیرا شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد. در حالی که دیگران ادعا می کنند که به کاهش شاخص گلیسمی غذاهای پر کربوهیدرات کمک می کند. شواهدی برای حمایت از هر دو ادعا وجود ندارد
  • درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) : گفته می شود شاخص گلیسمی پایین ملاس سیاه با جلوگیری از افزایش قند خون که ممکن است منجر به از دست دادن تمرکز شود، به درمان ADHD کمک می کند

عوارض و مضرات ملاس سیاه

ملاس سیاه حاوی سطوح بسیار بالایی از ماده شیمیایی آکریل آمید است که ممکن است سرطان زا باشد.

هنگامی که قندها و آمینو اسید آسپاراژین در معرض برخی از روش‌ های پخت با حرارت بالا مانند سرخ کردن، برشته کردن و کبابی کردن قرار می‌ گیرند، آکریل آمید در غذاها شکل می‌ گیرد.

سایر غذاهای سرشار از آکریل آمید عبارتند از غلات صبحانه، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی و کوکی ها.

در حالی که مطالعات نشان می دهد دوزهای بالای آکریل آمید غذایی باعث ایجاد سرطان در جوندگان می شود، نتایج مطالعات انسانی در مورد اینکه آیا خوردن غذاهای سرشار از آکریل آمید خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد یا خیر متفاوت است.

مطالعات متعدد هیچ ارتباط معنی داری بین مصرف آکریل آمید در غذاها و خطر ابتلا به سرطان های پانکراس، پروستات، سینه، تخمدان یا آندومتر پیدا نکرده اند.

با این حال مطالعات دیگر ارتباط احتمالی بین مصرف آکریل آمید و افزایش خطر ابتلا به ملانوم، سرطان های سیستم لنفاوی و مرگ ناشی از سرطان را پیدا کرده اند.

آژانس حفاظت از محیط زیست در حال حاضر سطوح آکریل آمید را در آب آشامیدنی تنظیم می کند.

در حالی که سازمان غذا و دارو (FDA) کاهش مقدار آکریل آمید در غذاها را توصیه می کند، در حال حاضر هیچ حد بالای تعیین شده ای برای مصرف آکریل آمید وجود ندارد و همچنین دستورالعمل خاصی برای حضور آکریل آمید در غذاها وجود ندارد.

FDA توصیه نمی کند که از خوردن ملاس سیاه یا سایر غذاهای سرشار از آکریل آمید خودداری کنید، اما ممکن است ایده خوبی باشد که مصرف این غذاها را محدود کنید.

خلاصه

ملاس سیاه یکی از محصولات جانبی نیشکر است ولی برخلاف شکر تصفیه شده به طور طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین B6 می باشد.

به این ترتیب ممکن است یبوست را تسکین دهد، به درمان کم خونی کمک کند و از سلامت استخوان و مو حمایت کند.

با این حال، بسیاری از خواص ملاس سیاه توسط علم پشتیبانی نمی شوند و به طور کلی تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اگر علاقه مند به استفاده از ملاس سیاه سیاه برای درمان یک بیماری هستید، بهتر است ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص شربت افرا چیست؟

منبع : healthline