خواص جوش شیرین برای درمان نقرس چیست؟

جوش شیرین برای درمان نقرس
جوش شیرین برای درمان نقرس

نقرس نوعی آرتریت است. مشخصه آن کریستالیزاسیون اوریک اسید است که می تواند باعث تورم و درد در مفاصل به ویژه در انگشت شست پا شود.

نقرس درمان نشده ممکن است کریستال هایی تولید کند که سنگ کلیه یا برجستگی های سخت (توفی) زیر پوست روی مفاصل یا نزدیکی آن ها را تشکیل می دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمان جوش شیرین برای نقرس و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای جوش شیرین برای نقرس

برخی از پزشکان درمان طبیعی پیشنهاد می کنند که جوش شیرین ممکن است علائم نقرس را کاهش دهد. از آنجایی که جوش شیرین (بی کربنات سدیم) می تواند اسید معده را خنثی کند آن ها معتقدند مصرف آن خاصیت قلیایی خون شما را افزایش و میزان اوریک اسید را کاهش می دهد.

دوز توصیه شده برای درمان نقرس 1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین حل شده در آب تا 8 بار در روز می باشد. آن ها همچنین به کسانی که فشار خون بالا دارند یا کسانی که مصرف نمک را کنترل می کنند پیشنهاد می کنند قبل از امتحان این روش با پزشک خود مشورت کنند.

آیا جوش شیرین واقعا یک درمان موثر برای نقرس است؟

اگرچه شواهد حکایتی زیادی در تایید استفاده از جوش شیرین به عنوان یک درمان نقرس وجود دارد تحقیقات بالینی کمی در حال حاضر وجود دارد که نشان می دهد جوش شیرین می تواند سطح اوریک اسید خون را به اندازه ای کاهش دهد که نقرس را تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال به نظر می رسد که جوش شیرین اسیدیته معده را کاهش می دهد.

تحقیقات دانشگاه ایالتی میشیگان نشان می دهد که جوش شیرین ممکن است برای سوء هاضمه گاه به گاه موثر باشد اما به سرعت در معده به دی اکسید کربن و آب تجزیه می شود بنابراین تاثیر کمی بر اسیدیته خون دارد.

عوارض و مضرات خوردن جوش شیرین

اگر چه جوش شیرین در مقادیر کم و هنگام حل شدن در آب بی خطر است اما مصرف بیش از حد جوش شیرین می تواند منجر به موارد زیر شود :

  • استفراغ
  • اسهال
  • تشنج
  • کم آبی بدن
  • نارسایی کلیه
  • پارگی معده (پس از مصرف الکل یا یک وعده غذایی بزرگ)

جایگزین های طبیعی داروهای نقرس

به گفته ی کلینیک مایو تحقیقات انجام شده نشان می دهد که درمان های جایگزین برای نقرس ممکن است راه مناسبی برای کاهش سطح اوریک اسید خون باشند. برخی از این درمان های جایگزین عبارتند از :

  • گیلاس
  • قهوه
  • ویتامین C

نقرس را می توان از طریق رژیم غذایی نیز برطرف کرد :

  • اجتناب از مصرف غذاهای با پورین بالا
  • محدود کردن فروکتوز و اجتناب از مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا

خلاصه

طیف وسیعی از درمان‌ های خانگی برای نقرس را می‌ توان در اینترنت یافت – برخی حکایتی هستند و برخی براساس تحقیقات بالینی.

به خاطر داشته باشید که هر فرد به هر نوع درمان متفاوت پاسخ می دهد. هنگام استفاده از جوش شیرین برای درمان نقرس از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

پزشک شما می تواند در تعیین اینکه آیا درمان مناسب هست یا خیر به شما کمک کند. آن ها شدت بیماری شما و همچنین تداخلات احتمالی با سایر داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید را در نظر خواهند گرفت.

همچنین بخوانید : خواص جوش شیرین برای رفلاکس معده

منبع : healthline