انواع ترشحات واژن نشانه چیست؟

علل انواع ترشحات واژن
علل انواع ترشحات واژن

مایعی که به تمیز نگه داشتن واژن و درمان عفونت ها کمک می کند، ترشحات واژن (به انگلیسی : Vaginal Discharge) نامیده می شود.

رنگ، بافت و مقدار ترشحات واژن بسته به سن شما و مرحله ی چرخه قاعدگی شما می تواند متفاوت باشد.

با این حال برخی تغییرات می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. اینها می توانند شامل تغییرات قابل توجه رنگ یا بو و همچنین تفاوت در قوام ترشحات باشد.

در ادامه این مقاله با انواع ترشحات واژن و همچنین علل آن ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

انواع ترشحات واژن

1. ترشحات سفید و غلیظ

ترشحات سفید غلیظ واژن به خصوص در آغاز یا پایان چرخه قاعدگی شایع است. به طور معمول این ترشحات غلیظ و چسبنده و بدون بوی قوی هستند.

2. ترشحات آبکی و شفاف

در حوالی تخمک گذاری، ترشحات اغلب آبکی و شفاف می شوند. همچنین ممکن است در هنگام برانگیختگی جنسی یا بارداری متوجه ترشحات بیشتری از این نوع شوید.

3. ترشحات شفاف و کشدار

وقتی ترشحات به جای آبکی، شفاف اما کشدار و مخاطی مانند هستند نشان دهنده این است که احتمالا تخمک گذاری دارید.

4. ترشحات قهوه ای یا خونی

ترشحات قهوه ای واژن یا ترشحات خونی می تواند در طول یا بلافاصله بعد از چرخه قاعدگی شما ایجاد شود. همچنین ممکن است مقدار کمی ترشحات خونی را بین دوره های قاعدگی تجربه کنید که به آن لکه بینی می گویند.

لکه بینی که در زمان معمول قاعدگی شما و بعد از رابطه جنسی اخیر بدون مانع یا محافظ دیگری رخ می دهد ممکن است نشانه بارداری باشد و لکه بینی در اوایل بارداری می تواند نشانه ای از سقط جنین باشد.

5. ترشحات زرد یا سبز

ترشحات مایل به زرد ممکن است نشان دهنده یک بیماری نباشد زیرا به طور طبیعی می تواند رنگ ترشحات را هنگام قرار گرفتن در معرض هوا تغییر دهد.

اما ترشحات زرد یا سبز تیره – به خصوص زمانی که غلیظ، ضخیم یا همراه با بوی نامطبوع باشد – نشانه یک مشکل است و بهتر است که هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

دلیل انواع ترشحات واژن

1. واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی یک عفونت باکتریایی شایع است. این بیماری باعث افزایش ترشحات واژن می شود که بوی قوی، بد و گاهی اوقات مانند ماهی دارند. ترشحات همچنین ممکن است خاکستری، رقیق و آبکی به نظر برسند.

در برخی موارد عفونت هیچ علامتی ایجاد نمی کند.

اگرچه واژینوز باکتریایی از طریق تماس جنسی منتقل نمی‌ شود اما اگر از نظر جنسی فعال باشید یا اخیرا شریک جنسی جدیدی پیدا کرده‌ اید خطر ابتلا به آن بیشتر است. این عفونت همچنین می تواند شما را در معرض خطر بالاتر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STI) قرار دهد.

2. تریکومونیازیس

تریکومونیازیس نوع دیگری از عفونت های ناشی از انگل است. معمولا از طریق تماس جنسی منتقل می‌ شود اما می‌ تواند با استفاده از حوله یا لباس‌ های زیر مشترک نیز منتقل شود.

بیش از نیمی از افراد مبتلا هیچ علامتی ندارند. کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند اغلب متوجه ترشحات زرد، سبز یا کف آلود با بوی نامطبوع می شوند. درد، التهاب و خارش در اطراف واژن و همچنین هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی نیز از علائم شایع هستند.

3. عفونت قارچی

عفونت قارچی زمانی رخ می دهد که رشد مخمرها در واژن افزایش یابند. ترشحات غلیظ و سفید رنگی تولید می کند که شبیه پنیر دلمه است، این ترشحات معمولا بو نمی دهند.

علائم دیگر شامل سوزش، خارش و سایر تحریکات اطراف واژن همراه با درد در حین رابطه جنسی یا هنگام ادرار است.

موارد زیر می توانند احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش دهند :

  • استرس
  • دیابت
  • استفاده از قرص های ضد بارداری
  • بارداری
  • آنتی بیوتیک ها به ویژه استفاده طولانی مدت بیش از 10 روز

4. سوزاک و کلامیدیا

سوزاک و کلامیدیا عفونت‌ های مقاربتی هستند که می‌ توانند ترشحات غیرطبیعی به دلیل عفونت دهانه رحم ایجاد کنند که اغلب به رنگ زرد، سبز یا ابری هستند.

شما همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کنید :

  • درد هنگام ادرار کردن
  • دل درد
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی نفوذی واژینال
  • خونریزی بین قاعدگی

اما برخی از افراد ممکن است علائم صفر داشته باشند.

5. تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است که می تواند منجر به ترشحات غلیظ واژن با بوی قوی، به ویژه پس از رابطه جنسی شود. زخم‌ ها و تاول‌ ها می‌ توانند در اطراف دستگاه تناسلی همراه با خونریزی بین قاعدگی و احساس سوزش هنگام ادرار ظاهر شوند.

با این حال بیماری ممکن است بدون علائم یا خفیف باشد. اگر علائم ظاهر شوند ممکن است در طول زندگی خود شیوع های مکرر را تجربه کنید.

6. بیماری التهابی لگن

ترشحات شدید و بدبو و درد شکم بعد از رابطه جنسی یا هنگام قاعدگی یا ادرار کردن ممکن است نشانه بیماری التهابی لگن باشد.

این زمانی اتفاق می‌ افتد که باکتری‌ ها به داخل واژن و سایر اندام‌ های تولید مثلی حرکت می‌ کنند و می‌ توانند توسط بیماری‌ های مقاربتی که درمان نشده‌ اند مانند کلامیدیا یا سوزاک ایجاد شوند.

7. ویروس پاپیلومای انسانی یا سرطان دهانه رحم

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس جنسی منتقل می شود و می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. در حالی که ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد، این نوع سرطان می تواند منجر به موارد زیر شود :

  • ترشحات خونی، قهوه ای یا آبکی با بوی نامطبوع
  • خونریزی غیرمعمول بین عادت ماهانه یا بعد از رابطه جنسی
  • درد هنگام ادرار کردن یا افزایش میل به ادرار کردن

در موارد نادر ترشحات قهوه‌ ای یا خونی نیز می‌ تواند نشانه سرطان آندومتر، فیبروم یا سایر توده‌ ها باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تا به حال در مورد ترشحات واژن خود نگران هستید در اسرع وقت با یک پزشک صحبت کنید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که ترشحات شما تغییر رنگ، بو یا قوام دهد یا مقدار زیادی ترشحات واژن داشته باشید.

علائم دیگری که باید مراقب آن ها بود عبارتند از :

  • تحریک اطراف واژن
  • خونریزی بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی واژینال نفوذی یا بعد از یائسگی
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تب
  • درد در شکم یا در حین رابطه جنسی نفوذی واژینال
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • خستگی
  • افزایش ادرار

چه چیزی را باید در یک قرار ملاقات با پزشک انتظار داشت؟

هنگامی که به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنید، احتمالا یک معاینه فیزیکی از جمله معاینه لگن را انجام می دهند. پزشک همچنین چندین سؤال در مورد علائم، چرخه قاعدگی و شیوه زندگی کلی شما خواهد پرسید. در بسیاری از موارد عفونت با معاینه فیزیکی یا لگنی قابل تشخیص است.

اگر یک متخصص نتواند بلافاصله مشکل را تشخیص دهد ممکن است واژن شما را سواب بکشد تا نمونه ای از ترشحات را بگیرد و آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند یا برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه بفرستد.

آن ها همچنین ممکن است بخواهند دهانه رحم شما را خراش دهند تا ویروس پاپیلومای انسانی یا سرطان دهانه رحم را بررسی کنند.

هنگامی که پزشک علت ترشح را بداند گزینه های درمانی به شما داده می شود. این موارد می تواند از یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک تا جراحی در موارد نادر متغیر باشد.

مراقبت های خانگی برای ترشحات واژن

از آنجایی که ترشحات واژن طبیعی هستند، نمی توان از آن ها جلوگیری کرد. اما می توانید اقداماتی را برای کاهش احتمال عفونت انجام دهید.

به آرامی اطراف واژن خود را با آب بشویید، از محصولات معطر و دوش هایی که ممکن است باعث تحریک شوند خودداری کنید. خشک کردن کامل ناحیه و پوشیدن لباس زیر نخی قابل تنفس نیز می تواند کمک کننده باشد.

علاوه بر این استفاده از کاندوم یا سایر روش‌ های پیشگیری از بارداری را در طول فعالیت جنسی در نظر بگیرید و اسباب‌ بازی‌ های جنسی را کاملا تمیز کنید تا خطر ابتلا به بیماری‌ های مقاربتی را کاهش دهید و اگر پریود هستید، سعی کنید تامپون ها و پدها را مرتب عوض کنید.

خلاصه

نظارت بر ترشحات واژن می تواند به شما کمک کند تا آنچه را که برای بدن شما معمولی است و تغییرات را در سریع ترین زمان ممکن متوجه شوید.

اگر متوجه ترشحات غیرعادی شدید به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر عفونت ها سریع تر تشخیص داده و درمان شوند، احتمال عوارض طولانی مدت کمتری وجود دارد.

همچنین بخوانید : ترشحات نارنجی رنگ واژن نشانه چیست؟

منبع : healthline