10 خاصیت شگفت انگیز پودر کاکائو برای سلامتی بدن

خواص پودر کاکائو
خواص پودر کاکائو

پودر کاکائو (به انگلیسی : Cocoa Powder) از خرد کردن دانه های کاکائو و حذف چربی یا کره کاکائو به دست می آید.

تصور می شود که کاکائو برای اولین بار توسط تمدن مایا در آمریکای مرکزی استفاده شده است.

کاکائو توسط فاتحان اسپانیایی در قرن شانزدهم به اروپا معرفی شد و به سرعت به عنوان یک داروی ارتقا دهنده سلامت محبوب شد.

امروزه کاکائو بیشتر به خاطر نقشی که در تولید شکلات دارد مشهور است. با این حال تحقیقات مدرن نشان داده است که در واقع حاوی ترکیبات مهمی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی پودر کاکائو برای سلامتی بدن و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای پودر کاکائو برای سلامتی بدن

1. سرشار از پلی فنول هاست

پلی فنول ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که در غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، چای و شکلات یافت می شوند.

آن ها با فواید سلامتی متعددی از جمله کاهش التهاب، جریان خون بهتر، کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول و قند خون مرتبط هستند.

کاکائو یکی از غنی ترین منابع پلی فنول است. به خصوص در فلاوانول ها فراوان است که اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارند.

با این حال فرآوری و حرارت دادن کاکائو می تواند باعث از دست دادن خواص مفید آن شود. همچنین اغلب برای کاهش تلخی آن با قلیایی کردن درمان می شود که منجر به کاهش 60 درصدی محتوای فلاوانول می شود.

بنابراین در حالی که کاکائو یک منبع عالی از پلی فنول هاست همه محصولات حاوی کاکائو فواید یکسانی ندارند.

2. ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد

کاکائو هم به شکل پودری و هم به شکل شکلات تلخ ممکن است بتواند به کاهش فشار خون کمک کند.

این تاثیر برای اولین بار در مردم جزیره کاکائو نوش آمریکای مرکزی مشاهده شد که فشار خون بسیار پایین تری نسبت به اقوام خود در سرزمین اصلی داشتند که کاکائو نمی نوشیدند.

تصور می شود که فلاوانول های موجود در کاکائو سطح نیتریک اکسید خون را بهبود می بخشد که می تواند عملکرد رگ های خونی شما را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد.

یک مرور 35 آزمایش را تجزیه و تحلیل کرد که به بیماران 1.4-105 گرم محصولات کاکائو یا تقریبا 30-1218 میلی گرم فلاوانول ارائه می کرد. این نشان داد که کاکائو باعث کاهش اندک اما قابل توجه 2 میلی متر جیوه در فشار خون می شود.

علاوه بر این این تاثیر در افرادی که قبلا فشار خون بالا داشتند نسبت به افراد بدون فشار خون و در افراد مسن در مقایسه با افراد جوان بیشتر بود.

با این حال مهم است که به یاد داشته باشید فرآوری به طور قابل توجهی تعداد فلاوانول ها را کاهش می دهد بنابراین اثرات آن به احتمال زیاد در شکلات تخته ای معمولی دیده نمی شود.

3. ممکن است خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد

علاوه بر کاهش فشار خون به نظر می رسد که کاکائو دارای خواص دیگری است که ممکن است خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

کاکائو غنی از فلاوانول سطح نیتریک اکسید را در خون شما بهبود می بخشد که شریان ها و رگ های خونی شما را شل و گشاد می کند و جریان خون را بهبود می بخشد.

علاوه بر این مشخص شده است که کاکائو کلسترول LDL را کاهش می‌ دهد، اثر رقیق‌ کننده خون مشابه آسپرین دارد، قند خون را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

این خواص با خطر کمتر حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

مروری بر 9 مطالعه روی 157809 نفر نشان داد که مصرف بیشتر شکلات با کاهش قابل توجهی خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ مرتبط است.

دو مطالعه سوئدی نشان دادند که مصرف شکلات با میزان کمتر نارسایی قلبی در دوزهای حداکثر یک وعده 19 تا 30 گرم شکلات در روز مرتبط است اما این اثر در هنگام مصرف مقادیر بیشتر مشاهده نشد.

این نتایج نشان می دهد که مصرف مکرر مقادیر کمی شکلات غنی از کاکائو ممکن است مزایای محافظتی برای قلب شما داشته باشد.

4. پلی فنول ها جریان خون به مغز و عملکرد مغز را بهبود می بخشند

چندین مطالعه نشان داده اند که پلی فنول ها مانند پلی فنول های موجود در کاکائو ممکن است خطر ابتلا به بیماری های عصبی را با بهبود عملکرد مغز و جریان خون کاهش دهند.

فلاوانول‌ ها می‌ توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و در مسیرهای بیوشیمیایی که نورون‌ ها و مولکول‌ های مهمی را برای عملکرد مغز تولید می‌کنند دخالت دارند.

علاوه بر این فلاوانول‌ ها بر تولید نیتریک اکسید تاثیر می‌ گذارند که ماهیچه‌ های رگ‌ های خونی شما را شل می‌ کند، جریان خون و خونرسانی به مغز را بهبود می‌ بخشد.

یک مطالعه دو هفته‌ای بر روی 34 فرد مسن‌ تر که کاکائو با فلاوانول بالا دریافت کردند نشان داد که جریان خون در مغز پس از یک هفته 8 درصد و پس از دو هفته 10 درصد افزایش می‌ یابد.

مطالعات بیشتر نشان می‌ دهد که مصرف روزانه فلاوانول‌ های کاکائو می‌ تواند عملکرد ذهنی را در افراد با و بدون اختلالات ذهنی بهبود بخشد.

این مطالعات نشان دهنده نقش مثبت کاکائو بر سلامت مغز و اثرات مثبت احتمالی بر بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون است. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. ممکن است خلق و خوی و علائم افسردگی را بهبود بخشد

علاوه بر تاثیر مثبت کاکائو بر انحطاط ذهنی مرتبط با افزایش سن، تاثیر آن بر مغز نیز ممکن است خلق و خو و علائم افسردگی را بهبود بخشد.

اثرات مثبت بر خلق و خو ممکن است به دلیل فلاوانول های کاکائو، تبدیل تریپتوفان به سروتونین تثبیت کننده خلق و خوی طبیعی، محتوای کافئین موجود در آن یا صرفا لذت حسی خوردن شکلات باشد.

یک مطالعه بر روی مصرف شکلات و سطوح استرس در زنان باردار نشان داد که مصرف بیشتر شکلات با کاهش استرس و بهبود خلق و خو در نوزادان مرتبط است.

علاوه بر این مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن کاکائو با پلی فنل بالا باعث بهبود آرامش و رضایت می شود.

علاوه بر این یک مطالعه در مردان مسن نشان داد که خوردن شکلات با بهبود سلامت کلی و رفاه روانی بهتر مرتبط است.

در حالی که نتایج این مطالعات اولیه امیدوار کننده است تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر کاکائو بر خلق و خو و افسردگی قبل از نتیجه گیری قطعی تر مورد نیاز است.

6. فلاوانول ها ممکن است علائم دیابت نوع 2 را بهبود بخشند

اگرچه مصرف بیش از حد شکلات مطمئنا برای کنترل قند خون خوب نیست کاکائو در واقع اثرات ضد دیابتی دارد.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که فلاوانول های کاکائو می توانند هضم و جذب کربوهیدرات در روده را کاهش دهند، ترشح انسولین را بهبود بخشند، التهاب را کاهش دهند و جذب قند را از خون به داخل عضله تحریک کنند.

برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که مصرف بیشتر فلاوانول‌ ها از جمله فلاوانول‌ های کاکائو می‌ تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود.

علاوه بر این بررسی مطالعات انسانی نشان داد که خوردن شکلات تلخ یا کاکائو غنی از فلاوانول می تواند حساسیت به انسولین و کنترل قند خون را بهبود بخشد و التهاب را در افراد دیابتی و غیر دیابتی کاهش دهد.

علی‌ رغم این نتایج امیدوار کننده ناسازگاری‌ هایی در تحقیقات وجود دارد که برخی از مطالعات تنها یک اثر محدود، کنترل بدتر دیابت یا هیچ اثری را نشان نمی‌ دهند.

با این وجود این نتایج همراه با اثرات مثبت بیشتر بر سلامت قلب نشان می دهد که پلی فنول های کاکائو ممکن است تاثیر مثبتی در پیشگیری و کنترل دیابت داشته باشند اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

7. ممکن است به کنترل وزن کمک کند

مصرف کاکائو حتی به شکل شکلات ممکن است به شما در کنترل وزن کمک کند.

تصور می‌ شود که کاکائو ممکن است به تنظیم مصرف انرژی، کاهش اشتها و التهاب و افزایش اکسیداسیون چربی و افزایش احساس سیری کمک کند.

یک مطالعه جمعیتی نشان داد افرادی که بیشتر شکلات مصرف می‌ کردند شاخص توده بدنی کمتری نسبت به افرادی داشتند که کمتر آن را می‌ خوردند، علی‌ رغم اینکه گروه قبلی کالری و چربی بیشتری مصرف می‌ کردند.

علاوه بر این یک مطالعه کاهش وزن با استفاده از رژیم‌ های غذایی کم کربوهیدرات نشان داد گروهی که روزانه 42 گرم شکلات کاکائویی 81 درصد مصرف می‌ کردند سریع‌ تر از گروه رژیم معمولی وزن کم کردند.

با این حال مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف شکلات باعث افزایش وزن می شود با این حال بسیاری از آن ها تفاوتی بین نوع شکلات مصرفی قائل نشدند – شکلات سفید و شیری فواید مشابهی با شکلات تیره ندارند.

به طور کلی به نظر می رسد که کاکائو و محصولات غنی از کاکائو ممکن است در دستیابی به کاهش وزن یا حفظ وزن مفید باشند اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

8. ممکن است دارای خواص ضد سرطان باشد

فلاوانول های موجود در میوه ها، سبزیجات و سایر غذاها به دلیل خواص محافظتی در برابر سرطان، سمیت کم و عوارض جانبی کمی که دارند توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.

کاکائو دارای بالاترین غلظت فلاوانول در بین تمام مواد غذایی به ازای هر وزن است و می تواند به میزان قابل توجهی در میزان آن ها در رژیم غذایی شما نقش داشته باشد.

مطالعات لوله آزمایش بر روی اجزای کاکائو نشان داده است که آن ها دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند، از سلول ها در برابر آسیب مولکول های واکنشی محافظت می کنند، با التهاب مبارزه می کنند، رشد سلول را مهار می کنند، باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند و به جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی کمک می کنند.

مطالعات حیوانی با استفاده از رژیم غذایی غنی از کاکائو یا عصاره کاکائو نتایج مثبتی را در کاهش سرطان سینه، پانکراس، پروستات، کبد و روده بزرگ و همچنین سرطان خون مشاهده کرده است.

مطالعات انجام شده بر روی انسان نشان داده است که رژیم غذایی غنی از فلاوانول با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. با این حال شواهد مربوط به کاکائو به طور خاص متناقض است زیرا برخی آزمایش‌ ها هیچ فایده‌ ای پیدا نکرده‌ اند و برخی حتی متوجه افزایش خطر شده‌ اند.

مطالعات کوچک انسانی در مورد کاکائو و سرطان نشان می دهد که می تواند یک آنتی اکسیدان قوی باشد و ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. با این حال تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است.

9. تئوبرومین و تئوفیلین آن ممکن است به افراد مبتلا به آسم کمک کند

آسم یک بیماری التهابی مزمن است که باعث انسداد و التهاب راه‌ های هوایی می‌ شود و می‌ تواند تهدید کننده زندگی باشد.

تصور می شود که کاکائو ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد زیرا حاوی ترکیبات ضد آسم مانند تئوبرومین و تئوفیلین است.

تئوبرومین شبیه کافئین است و ممکن است به سرفه های مداوم کمک کند. پودر کاکائو حاوی حدود 1.9 گرم از این ترکیب در هر 100 گرم است.

تئوفیلین به گشاد شدن ریه ها، شل شدن راه های هوایی و کاهش التهاب کمک می کند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره کاکائو می تواند هم انقباض راه های هوایی و هم ضخامت بافت را کاهش دهد.

با این حال این یافته ها هنوز از نظر بالینی بر روی انسان آزمایش نشده است و مشخص نیست که آیا کاکائو برای استفاده با سایر داروهای ضد آسم بی خطر است یا خیر.

بنابراین اگرچه این یک حوزه توسعه جالب است هنوز خیلی زود است که بگوییم چگونه کاکائو ممکن است در درمان آسم استفاده شود.

10. خواص ضد باکتریایی آن ممکن است برای دندان و پوست شما مفید باشد

چندین مطالعه اثرات محافظتی کاکائو در برابر حفره های دندانی و بیماری لثه را بررسی کرده اند.

کاکائو حاوی ترکیبات زیادی است که دارای خواص ضد باکتریایی، ضد آنزیمی و محرک سیستم ایمنی هستند که ممکن است به اثرات سلامت دهان و دندان آن کمک کند.

در یک مطالعه موش‌ های آلوده به باکتری‌ های دهانی که به آن ها عصاره کاکائو داده شد در مقایسه با موش‌ هایی که فقط به آن ها آب داده بودند کاهش قابل توجهی در سوراخ های دندانی داشتند.

با این حال هیچ مطالعه انسانی قابل توجهی وجود ندارد و اکثر محصولات کاکائویی مصرف شده توسط انسان نیز حاوی قند هستند. در نتیجه برای تجربه مزایای سلامت دهان و دندان کاکائو باید محصولات جدیدی تولید شوند.

علیرغم افکار عمومی کاکائو موجود در شکلات عامل ایجاد آکنه نیست. در حقیقت پلی فنول های کاکائو فواید قابل توجهی برای پوست شما دارند.

نشان داده شده است که مصرف طولانی مدت کاکائو به محافظت در برابر آفتاب، بهبود گردش خون پوست و بهبود بافت سطحی و آبرسانی پوست شما کمک می کند.

روش های استفاده از پودر کاکائو در رژیم غذایی

میزان دقیق کاکائویی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به فواید سلامتی برسید مشخص نیست.

سازمان ایمنی غذای اروپا 2.5 گرم پودر کاکائو با فلاوانول بالا یا 10 گرم شکلات تلخ با فلاوانول بالا را توصیه می کند که حاوی حداقل 200 میلی گرم فلاوانول برای دستیابی به فواید سلامت قلب باشد، توصیه می کند.

با این حال این تعداد توسط سایر محققان بسیار کم تلقی شده است که ادعا می کنند برای مشاهده فواید به مقادیر بالاتری از فلاوانول ها نیاز است.

به طور کلی مهم است که منابع کاکائویی را انتخاب کنید که محتوای فلاوانول بالایی دارند – هر چه کمتر فرآوری شده باشد بهتر است.

راه های جالب برای افزودن کاکائو به رژیم غذایی عبارتند از :

  • شکلات تلخ بخورید : مطمئن شوید که شکلات کیفیت خوب و حاوی حداقل 70 درصد کاکائو است
  • کاکائو سرد/گرم : کاکائو را با شیر لبنی یا غیر لبنی مورد علاقه خود برای یک میلک شیک شکلاتی ترکیب کنید
  • اسموتی : کاکائو می تواند به دستور العمل اسموتی سالم مورد علاقه شما اضافه شده تا آن را غنی تر کندپودینگ : می توانید پودر کاکائو را به پودینگ های خانگی مانند پودینگ صبحانه چیا یا پودینگ برنج اضافه کنید
  • موس شکلاتی وگن : آووکادو، کاکائو، شیر بادام و یک شیرین کننده ای مانند خرما برای یک موس شکلاتی وگان غلیظ را با هم ترکیب کنید
  • آن را روی میوه بپاشید : کاکائو را روی موز یا توت فرنگی بپاشید
  • گرانولا : کاکائو را به گرانولای مورد علاقه خود اضافه کنید

خلاصه

کاکائو هزاران سال است که جهان را مجذوب خود کرده است و بخش بزرگی از غذاهای مدرن به شکل شکلات است.

فواید کاکائو برای سلامتی شامل کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب و مغز، کنترل قند خون و وزن و دندان و پوست سالم است.

مغذی است و به راحتی می توان آن را با روش های خلاقانه به رژیم غذایی خود اضافه کرد. با این حال اگر می‌خواهید فواید سلامتی را به حداکثر برسانید مطمئن شوید که از پودر کاکائو غیر قلیایی یا شکلات تلخ حاوی بیش از 70 درصد کاکائو استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که شکلات هنوز حاوی مقادیر قابل توجهی قند و چربی است بنابراین اگر می خواهید از آن استفاده کنید به اندازه های معقول پایبند باشید و آن را با یک رژیم غذایی متعادل سالم ترکیب کنید.

همچنین بخوانید : خواص شکلات تلخ چیست؟

منبع : healthline