خواص نارنگی یافا (کلمانتین) برای سلامتی بدن چیست؟

خواص نارنگی یافا (کلمانتین)
خواص نارنگی یافا (کلمانتین)

نارنگی کلمانتین یا نارنگی یافا (به انگلیسی : Clementines) یکی از انواع مرکبات است که از ترکیب ماندارین و پرتقال شیرین ایجاد شده است.

پوست کندن این میوه های ریز نارنجی روشن آسان است و معمولا شیرین تر از سایر مرکبات و بدون دانه هستند.

کلمانتین منبع عالی ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست. با این حال مانند گریپ فروت حاوی ترکیباتی است که ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی نارنگی کلمانتین برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای کلمانتین برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

کلمانتین ها مرکبات کوچکی هستند – به اندازه یک توپ گلف – با محتوای آب بالا. آن ها حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

یک عدد کلمانتین (74 گرم) حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 35
  • پروتئین : 1 گرم
  • چربی : 0 گرم
  • کربوهیدرات : 9 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • ویتامین C : حدود 40 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : 5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • تیامین : 5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

بیشتر کالری موجود در کلمانتین از قندهای طبیعی به همراه مقدار کمی پروتئین به دست می آید.

کلمانتین همچنین یک منبع غنی ویتامین C است و یک میوه کوچک 40 درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین می کند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی است که می تواند از آسیب سلولی ناشی از ترکیبات مضر و ناپایدار به نام رادیکال های آزاد جلوگیری کند.

علاوه بر این یک کلمانتین مقداری فولات و تیامین فراهم می کند. این ویتامین ها عملکردهای بسیاری را برای حفظ عملکرد بهینه بدن شما انجام می دهند از جمله کمک به پیشگیری از کم خونی و افزایش متابولیسم بدن.

کلمانتین ها سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C هستند که می تواند به بهبود سلامت و ظاهر پوست شما کمک کند. آن ها همچنین می توانند به افزایش مصرف فیبر شما کمک کنند.

به علاوه با توجه به اینکه این نوع میوه ها برای کودکان جذاب هستند، مصرف میوه را در این گروه سنی ترویج می کنند.

2. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

کلمانتین ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. به این ترتیب آنتی اکسیدان ها می توانند در پیشگیری از دیابت نوع 2، بیماری قلبی و بسیاری از بیماری های دیگر نقش داشته باشند.

همراه با ویتامین C، این میوه ها حاوی تعدادی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در مرکبات از جمله هسپریدین، ناریروتین و بتا کاروتن هستند.

بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است که معمولا در غذاهای گیاهی نارنجی و قرمز یافت می شود. این آنتی اکسیدان قوی باعث رشد سلولی سالم و متابولیسم قند می شود.

بر اساس برخی از مطالعات حیوانی و لوله آزمایش آنتی اکسیدان هسپریدین بسیار ضد التهاب است اما تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

در نهایت برخی از مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده اند که ناریروتین می تواند به بهبود سلامت روان کمک کند و ممکن است به طور بالقوه به درمان بیماری آلزایمر کمک کند. با این وجود تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

3. ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

کلمانتین ها سرشار از ویتامین C هستند که می تواند سلامت پوست را از طرق مختلف بهبود بخشد.

پوست شما به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است زیرا این ویتامین به سنتز کلاژن کمک می کند – مجموعه پروتئینی که به پوست شما سفتی، حجم و ساختار می دهد.

این بدان معناست که دریافت مقدار زیادی ویتامین C در رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که بدن کلاژن کافی تولید می کند تا پوست شما سالم و بالقوه جوان تر به نظر برسد زیرا سطوح کافی کلاژن می تواند چین و چروک ها را کاهش دهد.

فعالیت آنتی اکسیدانی ویتامین C همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد و به معکوس کردن آسیب رادیکال های آزاد کمک کند. همین ممکن است به بهبود آکنه، قرمزی و تغییر رنگ پوست کمک کند.

4. می تواند مصرف فیبر شما را افزایش دهد

اگرچه یک کلمانتین حاوی تنها 1 گرم فیبر است اما خوردن چند عدد از آن در طول روز راهی آسان و خوشمزه برای افزایش مصرف فیبر است.

فیبر میوه به عنوان غذا برای باکتری های خوب در روده شما عمل می کند. همچنین مدفوع شما را حجیم و نرم می کند تا یبوست را کاهش دهد و به طور بالقوه از شرایطی مانند بیماری دیورتیکولی جلوگیری می کند – بیماری که که اگر غذای هضم شده در پولیپ های دستگاه گوارش به دام بیفتد رخ می دهد.

فیبر میوه همچنین ممکن است با اتصال به کلسترول رژیم غذایی و جلوگیری از جذب آن در جریان خون به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند.

علاوه بر این فیبر میوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است در حالی که مصرف فیبر بالا با وزن سالم بدن مرتبط است.

5. مصرف میوه را در کودکان ترویج می کند

کلمانتین ها کوچک هستند، به راحتی پوست کنده می شوند، شیرین و معمولا بدون دانه هستند و همین آن ها را به یک میان وعده عالی برای کودکان تبدیل می کند.

در واقع بیشتر کلمانتین ها برای کودکان خردسال و والدین آن ها به عنوان راهی برای افزایش مصرف میوه به بازار عرضه می شوند.

این مهم است زیرا طبق گزارش موسسه ملی سرطان تنها حدود یک سوم کودکان در ایالات متحده به اندازه کافی میوه می‌ خورند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات در دوران کودکی می تواند منجر به عادات غذایی ضعیف و سلامت ضعیف در بزرگسالی شود.

از آنجایی که کلمانتین ها برای کودکان جذاب هستند – و معمولا برای والدین شان ارزان هستند – می توانند به ترویج مصرف میوه و عادات غذایی سالم از سنین پایین کمک کنند.

عوارض و مضرات کلمانتین

برخی تحقیقات نشان داده است که کلمانتین ها حاوی فورانوکومارین هستند – ترکیبی که در گریپ فروت نیز یافت می شود و می تواند با داروهای خاص قلب تداخل داشته باشد.

به عنوان مثال فورانوکومارین ها می توانند استاتین های کاهش دهنده کلسترول را تقویت کرده و عوارض شدید ایجاد کنند. به همین دلیل اگر استاتین مصرف می کنید باید مصرف کلمانتین را محدود کنید.

علاوه بر این فورانوکومارین ها می توانند با سایر کلاس های دارو تداخل داشته باشند. با پزشک در مورد تداخلات احتمالی بین داروهای خود و کلمانتین صحبت کنید.

روش های استفاده از کلمانتین در رژیم غذایی

پوست کلمانتین به راحتی جدا می شود.

به سادگی یک کلمانتین را در دست بگیرید و پوست آن را از بالا یا پایین بکنید. پوست باید به راحتی در یک یا دو قطعه بزرگ جدا شود.

پس از پوست کندن، میوه ها را به چند قسمت تقسیم کنید. اگر قسمت ها حاوی دانه هستند، حتما آن ها را قبل از خوردن یا دادن به کودک بردارید.

کلمانتین یک افزودنی جالب به سالاد و دسرها است. از طرف دیگر به تنهایی یک میان وعده عالی محسوب می شود.

خلاصه

کلمانتین یکی از انواع مرکبات کوچک و شیرین است که به راحتی پوست کنده می شود و معمولا بدون دانه می باشد. به این ترتیب این میوه ها برای کودکان خردسال جذاب هستند و می توانند به تشویق مصرف میوه آن ها کمک کنند.

علاوه بر این کلمانتین مملو از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی مانند ویتامین C و بتا کاروتن می باشد. با این حال می تواند با برخی داروها به دلیل محتوای فورانوکومارین تداخل داشته باشد.

با همه ی این حرف ها کلمانتین یک میان وعده سالم برای بیشتر بزرگسالان و کودکان است.

همچنین بخوانید : خواص نارنگی چیست؟

منبع : healthline