7 خاصیت شگفت انگیز مکمل رسوراترول برای سلامتی بدن

خواص رسوراترول
خواص رسوراترول

رسوراترول از ترکیبات گیاهی پر فایده و سالم با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد و چه به صورت طبیعی در برخی منابع گیاهی و چه به صورت مکمل می توان از مزیت های آن بهره مند شد.

دانشمندان در حال تحقیق روی خواص و فواید این ترکیب هستند و به نظر می رسد مصرف آن برای بهبود برخی عملکردهای بدن از جمله مغز و همچنین کاهش فشار خون بالا، چربی خون، علائم سرطان و دیابت مفید می باشد.

در ادامه قصد داریم درباره همه ی فواید رسوراترول برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

رسوراترول چیست؟

رسوراترول از ترکیبات گیاهی شناخته شده با خاصیت آنتی اکسیدانی است که به صورت طبیعی در برخی خوراکی ها از جمله پوست و دانه های انگور، برخی توت ها و بادام زمینی یافت می شود.

تاکنون تحقیقات متعددی درباره اثر و فواید این ترکیب گیاهی انجام شده اما باید توجه داشت در این مطالعات دوز بالای این ماده استفاده شده که این مقدار بیشتر در مکمل ها یافت می شود نه مواد غذایی طبیعی، به علاوه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است و لازم است قبل از مصرف این مکمل ها حتما با پزشک مشورت شود.

فواید رسوراترول

برخی فواید احتمالی رسوراترول عبارتند از :

1. کاهش فشار خون

رسوراترول به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی به عنوان یکی از مکمل های مفید برای کاهش فشار خون شناخته شده است.

به نظر می رسد دوزهای بالای این ماده می تواند به کاهش فشار وارد شده به دیواره سرخرگ ها هنگام ضربان قلب کمک کند. به این نوع فشار خون سیستولیک گفته می شود که همان عدد بالایی در دستگاه فشار خون می باشد.

لازم به ذکر است فشار خون سیستولیک به طور طبیعی با افزایش سن که سرخرگ ها سفت تر می شوند افزایش می یابد و بالا بودن آن از عوامل خطر زای بیماری های قلبی است.

این خاصیت رسوراترول احتمالا به افزایش تولید بیشتر اکسید نیتریک در بدن بر می گردد که باعث شل شدن عروق خونی می شود و فشار خون را کاهش می دهد.

هنوز اطلاعات کافی درباره بهترین دوز رسوراترول برای به حداکثر رساندن فواید آن در کاهش فشار خون به دست نیامده و بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل در این زمینه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

2. کاهش چربی خون

به نظر می رسد مصرف مکمل رسوراترول می تواند به تغییرات سالم در چربی خون کمک کند. به عنوان مثال مشخص شده مصرف این ماده در حیوانات احتمالا تاثیر خوبی در کاهش کلسترول کل و وزن بدن و همچنین افزایش کلسترول خوب داشته است.

این خاصیت رسوراترول احتمالا از کاهش اثر آنزیم کنترل کننده تولید کلسترول نشات می گیرد. همچنین این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند اکسیداسیون کلسترول بد خون را کاهش دهد.

ناگفته نماند اکسیداسیون کلسترول بد خون به تجمع پلاک در دیواره سرخرگ ها و بروز بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

3. افزایش طول عمر

به نظر می رسد رسوراترول با فعال کردن ژن های خاصی که بیماری های مرتبط با پیری را دفع می کنند در افزایش طول عمر ارگانیسم های مختلف نقش دارد.

رسوراترول در این مورد شبیه تکنیک محدودیت کالری عمل می کند، به این صورت که با تغییر در نحوه بیان ژن ها باعث افزایش طول عمر می شود.

محققان زیادی به این جنبه از خصوصیات رسوراترول علاقه مند هستند و تاکنون اثر رسوراترول روی طول عمر ارگانیسم های مختلف را تست کرده اند و متوجه شده اند طول عمر 60 درصد این نمونه های ارگانیسمی افزایش یافته است اگرچه بیشترین افزایش طول عمر در ارگانیسم هایی همچون کرم و ماهی بوده که ارتباط زیادی با انسان ندارند.

4. محافظت از مغز

به نظر می رسد مصرف رسوراترول به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی تاثیر خوبی در کاهش زوال شناختی ناشی از افزایش سن داشته باشد.

این خاصیت رسوراترول از ایجاد تداخل در فعالیت قطعات پروتئینی به نام بتا آمیلوئیدها نشات می گیرد که در تشکیل پلاک های مشخصه بیماری آلزایمر نقش مهمی دارند. به علاوه باعث زنجیره ای از رخدادها در بدن می شود که از سلول های مغز در برابر آسیب های مختلف محافظت می کند.

ناگفته نماند میزان توانایی بدن در استفاده از رسوراترول موجود در مکمل ها، تاثیر استفاده فوری از آن به عنوان مکمل محافظت کننده مغز را محدود می کند.

5. افزایش حساسیت به انسولین

به نظر می رسد رسوراترول می تواند تاثیر خوبی روی دیابت داشته باشد که شامل افزایش حساسیت به انسولین و جلوگیری از عوارض دیابت می باشد.

گفته شده رسوراترول با مسدود کردن عملکرد یک آنزیم خاص، از تبدیل گلوکز به سوربیتول که نوعی الکل قندی است جلوگیری می کند. لازم به ذکر است تجمع بیش از حد سوربیتول در بدن افراد دیابتی می تواند باعث افزایش استرس اکسیداتیو آسیب رسان به سلول ها شود.

از دیگر مزیت های احتمالی رسوراترول برای افراد دیابتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی احتمالا از بدن در برابر استرس اکسیداتیو که عامل برخی عوارض دیابت می باشد محافظت می کند
  • به نظر می رسد به کاهش التهاب کمک می کند. التهاب از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت محسوب می شود
  • پروتئین AMPK را فعال می کند، این پروتئین به بدن در متابولیسم گلوکز کمک می کند و باعث کاهش سطح قند خون می شود

برخی محققان معتقد هستند که خواص و مزیت های مصرف رسوراترول برای افراد مبتلا به دیابت بسیار بیشتر از افراد سالم می باشد.

6. تسکین درد مفاصل

آرتریت از بیماری های شایع است که با مشخصه درد مفاصل و کاهش تحرک شناخته می شود. به نظر می رسد مصرف رسوراترول به صورت مکمل می تواند از غضروف ها محافظت کند.

تجزیه غضروفی از عوامل ایجاد کننده درد مفاصل و یکی از اصلی ترین علائم آرتریت می باشد.

7. خاصیت ضد سرطانی

گفته شده رسوراترول احتمالا می تواند به مقابله با سلول های سرطانی در برخی انواع سرطان از جمله سرطان معده، سرطان روده بزرگ، سرطان پوست، سرطان سینه و سرطان پروستات کمک کند.

این خاصیت رسوراترول از ویژگی های زیر نشات می گیرد :

  • این ماده احتمالا رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و از تکثیر و انتشار آن ها جلوگیری می کند
  • ممکن است بیان ژن سلول های سرطانی را تغییر دهد تا از رشد آن ها جلوگیری کند
  • می تواند اثرات هورمونی داشته باشد، به این صورت که با تداخل در نحوه بیان برخی هورمون ها، گسترش سرطان های مرتبط به هورمون ها را کاهش دهد

عوارض احتمالی رسوراترول

در مطالعات انجام شده درباره مکمل های رسوراترول خطر خاصی مشخص نشده و به نظر می رسد مصرف این ماده برای افراد سالم خطری به دنبال نداشته باشد.

با این حال باید توجه داشت در مورد دوز مصرف رسوراترول به منظور بهره بردن از فواید سلامتی آن، توصیه دقیقی ارائه نشده و لازم است در برخی موارد به خصوص تداخل احتمالی آن با داروهای مصرفی احتیاط کرد.

به عنوان مثال دوزهای بالای این مکمل احتمالا با داروهای ضد لخته مانند هپارین و وارفارین و برخی داروهای تسکین دهنده درد تداخل داشته و خطر خونریزی یا کبودی را افزایش می دهد.

همچنین این ماده تعدادی از آنزیم هایی را که به پاکسازی برخی ترکیبات در بدن کمک می کنند مسدود می کند که باعث می شود سطح برخی داروها در بدن افزایش یابد. از جمله این داروها می توان به داروهای خاص فشار خون، داروهای ضد اضطراب و سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

اگر در حال حاضر از این داروها استفاده می کنید لازم است قبل از مصرف مکمل رسوراترول با پزشک خود مشورت کنید.

ناگفته نماند در حال حاضر بحث های زیادی بر سر این مسئله وجود دارد که بدن از چه مقدار از رسوراترول موجود در مکمل ها و منابع دیگر می تواند استفاده کند.

منبع: healthline