7 خاصیت شگفت انگیز فلفل هالوپینو برای سلامتی بدن

خواص فلفل هالوپینو
خواص فلفل هالوپینو

فلفل هالوپینو (به انگلیسی : Jalapeños) یکی از انواع فلفل های تند از خانواده فلفل هاست. آن ها کوچک، سبز یا قرمز رنگ و نسبتا تند هستند.

هالوپینو معمولا در غذاهای مکزیکی استفاده می شود اما در سراسر جهان محبوب است.

آن ها همچنین مملو از مواد مغذی هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید فلفل هالوپینو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای فلفل هالوپینو برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

هالوپینو کم کالری و سرشار از ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان است.

یک عدد هالوپینوی خام حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 4
  • فیبر : 0.4 گرم
  • ویتامین C : حدود 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 4 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین A : حدود 2 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین K : حدود 2 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : 2 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 2 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

مانند بیشتر میوه ها و سبزیجات فلفل هالاپینو منبع خوبی از فیبر است. یک فلفل هالوپینو 2 درصد مقدار مورد نیاز را برای فردی که روزانه 2000 کالری مصرف می کند، تامین می کند.

هالوپینو همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین B6 است.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می کند و پوست شما را سالم و محکم نگه می دارد در حالی که ویتامین B6 یک ماده مغذی ضروری است که در بیش از 140 واکنش بدن دخیل است.

یکی از منحصر به فردترین ترکیبات موجود در هالاپینو، کپسایسین است – یک آلکالوئید که به فلفل ها کیفیت تند خاصی می بخشد و مسئول بسیاری از فواید سلامتی آن هاست.

2. می تواند باعث کاهش وزن شود

هالوپینو ممکن است با افزایش متابولیسم، افزایش چربی سوزی و کاهش اشتها به کاهش وزن کمک کند.

چندین مطالعه نشان داده‌ اند که کپسایسین و سایر ترکیبات مشابه به نام کپسایسینوئیدها می‌توانند متابولیسم را 4 تا 5 درصد در روز افزایش دهند و به طور بالقوه کاهش وزن را آسان‌ تر کنند.

مکمل‌ های کپسایسینوئید علاوه بر افزایش متابولیسم، چربی شکم و اشتها را کاهش می‌ دهند به طوری که افراد 50 تا 75 کالری کمتر در روز می‌ خورند.

همه این عوامل به توضیح اینکه چرا مصرف منظم فلفل چیلی با کاهش چشمگیر خطر اضافه وزن یا چاقی در طول زمان مرتبط است کمک می کند.

در حالی که این تحقیق امیدوارکننده است مهم است که توجه داشته باشیم که بسیاری از این مطالعات اثرات کپسایسین یا فلفل چیلی را به طور کلی بررسی کردند نه فقط هالوپینو.

3. ممکن است با سرطان مبارزه کند

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌ اند که کپسایسین دارای خواص ضد سرطانی قوی است و قادر است بیش از 40 نوع سلول سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول‌ های طبیعی از بین ببرد.

کپسایسین به روش های زیر با سرطان مبارزه می کند؛

  • توقف رشد و تقسیم سلول های سرطانی
  • کند کردن تشکیل عروق خونی جدید در اطراف تومورهای سرطانی
  • جلوگیری از گسترش سرطان به سایر نواحی بدن

با این حال مطالعات انسانی مزایای ضد سرطانی را که در مطالعات آزمایشگاهی یافت شده است تکرار نکرده است.

در واقع چندین مطالعه انسانی نشان داده اند که خوردن منظم فلفل چیلی با خطر بالاتر ابتلا به سرطان مرتبط است. با این حال همه مطالعات این ارتباط را نشان نداده اند.

همچنین به نظر می رسد که دوز مهم است. در حالی که به نظر می رسد دوزهای بالای کپسایسین گسترش سرطان را کاهش می دهد دوزهای پایین ممکن است گسترش را تشویق کند.

برای تعیین اینکه چگونه کپسایسین و فلفل چیلی بر خطر ابتلا به سرطان در انسان تاثیر می‌گذارند مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

4. ممکن است مسکن طبیعی باشد

کپسایسین یک مسکن موثر در صورت استفاده خارجی است.

این دارو با مسدود کردن موقت گیرنده های درد در ناحیه ای که در آن اعمال می شود، درد را تسکین می دهد. در ابتدا ممکن است احساس سوزش و به دنبال آن بی حسی و عدم وجود درد احساس شود.

لوسیون ها و چسب های کپسایسین اغلب برای تسکین درد ناشی از ویروس زونا، درد عصب دیابتی و درد مزمن ماهیچه ها و مفاصل استفاده می شود.

در یک مطالعه افراد مسن مبتلا به آرتریت روماتوئید پس از استفاده از کرم کپسایسین روی مفاصل خود 57 درصد کاهش درد را تجربه کردند. این به طور قابل توجهی موثرتر از کرم دارونما بود.

علاوه بر استفاده از کپسایسین روی پوست می توان از آن به عنوان اسپری بینی برای تسکین درد میگرن استفاده کرد.

در حالی که لوسیون ها و اسپری های حاوی کپسایسین ممکن است در درمان درد موثر باشند مشخص نیست خوردن هالوپینو یا مالیدن آن به پوست نیز همین اثر را دارد یا نه.

5. می تواند به جلوگیری از زخم معده کمک کند

زخم معده می تواند توسط تعدادی از عوامل ایجاد شود که عبارتند از :

  • رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده
  • سطوح بالای اسید معده
  • جریان خون کم به معده
  • مصرف بیش از حد مسکن های NSAID
  • نوشیدن الکل
  • سیگار کشیدن
  • استرس

در حالی که معمولا اعتقاد بر این است که غذاهای تند مانند هالوپینو می توانند باعث ایجاد یا تشدید زخم معده شوند تحقیقات نشان داده است که این نادرست است.

در واقع کپسایسین موجود در فلفل چیلی ممکن است در وهله اول از معده در برابر ایجاد زخم محافظت کند.

ممکن است این اثر را با کاهش التهاب معده در افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری و حتی کمک به از بین بردن عفونت داشته باشد. با این حال مشخص نیست که آیا مقدار کپسایسین موجود در هالوپینو به اندازه کافی زیاد است که این اثر را داشته باشد.

فلفل هالوپینو همچنین می تواند به کاهش آسیب معده ناشی از استفاده بیش از حد از مسکن های ضد درد NSAID و الکل کمک کند و به طور بالقوه از تشکیل زخم از همان ابتدا جلوگیری کند.

6. به مبارزه با عفونت کمک می کند

ادویه ها و گیاهان از دیرباز در آشپزی برای کمک به جلوگیری از فساد و مسمومیت غذایی استفاده می شده است.

ترکیبات موجود در فلفل چیلی به ویژه در کاهش رشد باکتری ها و مخمرهای معمولی موجود در مواد غذایی قوی هستند.

عصاره فلفل قرمز حتی می تواند باکتری های وبا را از تولید سموم متوقف کند و به طور بالقوه تاثیر این بیماری کشنده ناشی از غذا را کاهش دهد.

فراتر از مسمومیت غذایی تحقیقات جدید نشان می‌ دهد که کپسایسین می‌ تواند به پیشگیری از انواع دیگر عفونت‌ها مانند گلودرد استرپتوکوکی، پوسیدگی دندان‌های باکتریایی و کلامیدیا کمک کند.

با این حال توجه به این نکته مهم است که همه این مطالعات از عصاره فلفل قرمز استفاده کردند نه فلفل قرمز کامل و در لوله های آزمایش و نه در انسان انجام شد.

این مطالعات اولیه نشان می دهد که فلفل چیلی ممکن است خواص ضد میکروبی قوی داشته باشد و تحقیقات آینده برای تعیین اینکه آیا ممکن است به عنوان نگهدارنده یا داروی طبیعی استفاده شود، در حال انجام است.

7. ممکن است قلب شما را سالم نگه دارد

برخی از بزرگترین عوامل خطر برای بیماری قلبی عبارتند از دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا.

کپسایسین می تواند به کاهش تاثیر این عوامل کمک کند و ممکن است به حفظ سلامت قلب شما کمک کند.

نشان داده شده است که خوردن 5 گرم فلفل چیلی قبل از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات به تثبیت قند خون کمک می کند و از افزایش قند خون بعد از غذا جلوگیری می کند.

همچنین نشان داده شده است که کپسایسین سطح کلسترول و چربی را در حیوانات کاهش می دهد اما هیچ مطالعه ای بر روی انسان انجام نشده است.

مطالعات حیوانی همچنین نشان می‌ دهد که کپسایسین می‌ تواند با شل کردن رگ‌ های خونی به کاهش فشار خون کمک کند اما هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد آیا این موضوع در انسان صادق است یا خیر.

به طور کلی تحقیقات اولیه نشان می دهد که کپسایسین و فلفل چیلی ممکن است برای سلامت قلب مفید باشند اما مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

عوارض و مضرات فلفل هالوپینو

در حالی که خوردن هالوپینو با بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط است برخی از عوارض جانبی بالقوه نیز وجود دارد.

شایع ترین عارضه جانبی احساس سوزش موقت دهان پس از غذا خوردن است. بسته به تندی فلفل این واکنش می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

برای افرادی که تحمل کمی نسبت به غذاهای تند دارند چند احتیاط وجود دارد که می‌تواند واکنش‌ ها به هالوپینو را کاهش دهد :

  • از مصرف هالوپینوی زخمی اجتناب کنید : به دنبال فلفل هالاپینو صاف و بدون خطوط قهوه ای کوچک باشید زیرا جای بریدگی نشان دهنده فلفل تندتر است
  • از دستکش استفاده کنید : پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به فلفل می تواند از انتقال ترکیبات تند به سایر نقاط حساس بدن مانند چشم جلوگیری کند
  • غشاها را بردارید : غشاهای سفید داخل هالاپینو را قبل از پختن با آن ها جدا کنید زیرا غشاها دارای بالاترین غلظت کپسایسین هستند
  • شیر بنوشید : اگر احساس سوزش بیش از حد کردید، نوشیدن شیر پرچرب گاو می تواند به کاهش موقت آن کمک کند

یک مطالعه نشان داده است که کپسایسین می تواند سوزش سر دل را بدتر کند بنابراین کسانی که رفلاکس دارند ممکن است بخواهند در صورت ایجاد علائم، از مصرف هالوپینو اجتناب کنند.

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نیز ممکن است پس از خوردن فلفل تند علائم ناخوشایندی را تجربه کنند به خصوص اگر جز منظم رژیم غذایی آن ها نباشد. عوارض جانبی رایج عبارتند از درد شکمی، سوزش، گرفتگی عضلات و اسهال.

علاوه بر این فلفل‌ ها و ادویه‌ های خشک می‌توانند به آفلاتوکسین نوعی کپک که در برخی از مواد غذایی در شرایط خاص رشد می‌کند آلوده شوند.

روش های استفاده از هالوپینو در رژیم غذایی

هالوپینو را می توان به صورت خام، پخته، دودی (که به عنوان فلفل چیپوتل شناخته می شود)، خشک و حتی پودر شده استفاده کرد.

تحقیقات نشان می‌ دهد که کپسایسینوئیدها در طول فرآیند خشک‌ کردن از بین نمی‌ روند و تنها کاهش متوسطی از مزه وجود دارد بنابراین مصرف هالوپنیو در تمام اشکال آن می‌تواند مفید باشد.

هالوپینو را می توان به روش های زیر استفاده کرد :

  • خام در سالاد، سالسا یا گواکامول
  • در روغن های تند چیلی
  • به عنوان طعم دهنده در غذا
  • به صورت ترشی شده
  • دودی به عنوان فلفل چیپوتل
  • مخلوط شده با اسموتی
  • همراه با تخم مرغ به عنوان وعده ی غذایی
  • برای مزه دار کردن گوشت، پنیر و پلو

بر اساس برآوردها یک فرد به طور متوسط 1.5 میلی گرم کپسایسینوئید در روز مصرف می کند.

مصرف کپسایسینوئید در کشورهایی مانند هند، تایلند و مکزیک بسیار بیشتر است (بین 25 تا 200 میلی گرم در روز) که در آن پخت و پز با فلفل رایج تر است.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور منظم فلفل چیلی می خورند 12 درصد کاهش خطر مرگ به هر دلیلی دارند حتی در صورت کنترل عوامل دیگر بنابراین ممکن است برای افراد مفید باشد که فلفل تند بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

به طور کلی هر چه فلفل تندتر باشد حاوی کپسایسین تقویت‌کننده سلامت بیشتری است اما تحقیقات جدیدتر فواید سلامتی را برای ترکیبات کپسایسینوئید غیر تند نشان می‌ دهد.

خلاصه

هالوپینو یکی از انواع سبزیجات همه کاره و مغذی است که می توان از آن به طرق مختلف لذت برد.

آن ها حاوی کپسایسین هستند، ترکیبی که احتمالا بسیاری از مزایای سلامتی آن ها از جمله کاهش وزن، تسکین درد، بهبود سلامت قلب و کاهش خطر زخم را به همراه دارد.

در حالی که برای بیشتر افراد آن ها بی خطر هستند اما می توانند باعث احساس سوزش موقت در دهان و عوارض جانبی روده ای ناراحت کننده در برخی شوند.

اگر از غذاهای تند لذت می برید و هیچ عارضه ای را تجربه نمی کنید هالاپینو می تواند یک افزودنی سالم به رژیم غذایی شما باشد.

همچنین بخوانید : خواص فلفل هابانرو چیست؟

منبع : healthline