10 خاصیت شگفت انگیز فلفل سیاه برای سلامتی بدن

خواص فلفل سیاه
خواص فلفل سیاه

فلفل سیاه (به انگلیسی : Black Pepper) یکی از رایج ترین ادویه های مورد استفاده در سراسر جهان است.

فلفل سیاه از آسیاب کردن دانه‌ های فلفل که توت‌ های خشک شده ی درخت Piper nigrum هستند به دست می‌ آید. طعم تند و ملایمی دارد که با بسیاری از غذاها به خوبی ترکیب می شود.

اما فلفل سیاه چیزی بیش از یک ادویه اصلی آشپزخانه است. به دلیل غلظت بالای ترکیبات گیاهی قوی و مفید، آن را پادشاه ادویه ها می دانند و در طب باستانی آیورودا برای هزاران سال استفاده شده است.

در ادامه این مقاله با فواید فلفل سیاه برای سلامتی بدن و همچنین نحوه مصرف آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای فلفل سیاه برای سلامتی بدن

1. آنتی اکسیدان های زیادی دارد

رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول های شما آسیب برسانند. برخی از رادیکال های آزاد به طور طبیعی ایجاد می شوند – مانند زمانی که شما ورزش می کنید و غذا را هضم می کنید.

با این حال رادیکال های آزاد بیش از حد می توانند با قرار گرفتن در معرض چیزهایی مانند آلودگی، دود سیگار و اشعه خورشید تشکیل شوند.

آسیب بیش از حد رادیکال های آزاد ممکن است منجر به مشکلات عمده سلامتی شوند. به عنوان مثال با التهاب، پیری زودرس، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ ها مرتبط هستند.

فلفل سیاه سرشار از ترکیب گیاهی به نام پیپرین است که مطالعات لوله آزمایش نشان داده است دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است به جلوگیری یا به تاخیر انداختن اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک کند.

مطالعات لوله آزمایش و بر روی جوندگان مشاهده کرده اند که مکمل های فلفل سیاه آسیاب شده و پیپرین ممکن است آسیب رادیکال های آزاد را کاهش دهند.

به عنوان مثال موش‌ هایی که از رژیم غذایی پرچرب به همراه فلفل سیاه یا عصاره فلفل سیاه غلیظ تغذیه شده بودند پس از 10 هفته در مقایسه با موش‌ هایی که به تنهایی از یک رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌ شدند نشانگرهای کمتری از آسیب رادیکال‌ های آزاد در سلول‌ های خود داشتند.

2. خاصیت ضد التهابی دارد

التهاب مزمن ممکن است یک عامل زمینه‌ای در بسیاری از بیماری‌ها مانند آرتریت، بیماری قلبی، دیابت و سرطان باشد.

بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که پیپرین – ترکیب فعال اصلی فلفل سیاه – ممکن است به طور موثر با التهاب مبارزه کند.

برای مثال در مطالعات روی موش‌های مبتلا به آرتریت درمان با پیپرین منجر به تورم مفاصل کمتر و نشانگرهای خونی کمتری برای التهاب شد.

در مطالعات روی موش، پیپرین التهاب راه‌ های هوایی ناشی از آسم و آلرژی‌ های فصلی را سرکوب کرد.

با این حال اثرات ضد التهابی فلفل سیاه و پیپرین هنوز به طور گسترده در افراد مورد مطالعه قرار نگرفته است.

3. ممکن است برای مغز شما مفید باشد

در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که پیپرین عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

به طور خاص مزایای بالقوه ای را برای علائم مربوط به بیماری های دژنراتیو مغز مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون نشان داده است.

به عنوان مثال مطالعه‌ ای روی موش‌ های مبتلا به آلزایمر نشان داد که پیپرین حافظه را بهبود می‌بخشد زیرا توزیع پیپرین موش‌ ها را قادر می‌ سازد تا به طور مکرر در پیچ و خم کارآمدتر از موش‌ هایی که این ترکیب را دریافت نکرده‌ اند حرکت کنند.

در یک مطالعه دیگر روی جوندگان به نظر می‌ رسد که عصاره پیپرین تشکیل پلاک‌ های آمیلوئید را کاهش می‌ دهد این پلاک‌ ها توده‌ های متراکم قطعات پروتئینی آسیب‌رسان در مغز هستند که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

با این حال برای تایید اینکه آیا این اثرات در خارج از مطالعات حیوانی نیز دیده می شود به مطالعات روی انسان نیاز است.

4. ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد

مطالعات نشان می دهد که پیپرین ممکن است به بهبود متابولیسم قند خون کمک کند.

در یک مطالعه موش‌ هایی که با عصاره فلفل سیاه تغذیه شدند پس از مصرف گلوکز در مقایسه با موش‌ های گروه کنترل افزایش کمتری در سطح قند خون داشتند.

علاوه بر این 86 فرد دارای اضافه وزن که مکمل حاوی پیپرین و سایر ترکیبات را به مدت 8 هفته مصرف کردند، بهبود قابل توجهی را در حساسیت به انسولین تجربه کردند – معیاری برای اینکه هورمون انسولین چقدر گلوکز را از جریان خون حذف می کند.

با این حال مشخص نیست که آیا اثرات مشابه با فلفل سیاه به تنهایی رخ می دهد یا خیر زیرا ترکیبی از بسیاری از ترکیبات فعال گیاهی در این مطالعه استفاده شد.

5. ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد

کلسترول خون بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است که یکی از علت های مرگ در سراسر جهان می باشد.

عصاره فلفل سیاه در حیوانات به دلیل پتانسیل آن برای کاهش سطح کلسترول مورد مطالعه قرار گرفته است.

در یک مطالعه 42 روزه موش‌ هایی که با رژیم غذایی پرچرب و عصاره فلفل سیاه تغذیه شدند سطح کلسترول خون از جمله کلسترول LDL را کاهش دادند. اثرات مشابهی در گروه کنترل مشاهده نشد.

علاوه بر این اعتقاد بر این است که فلفل سیاه و پیپرین جذب مکمل‌ های غذایی را که دارای اثرات بالقوه کاهش کلسترول هستند مانند زردچوبه و مخمر برنج قرمز افزایش می‌ دهند.

به عنوان مثال مطالعات نشان داده است که فلفل سیاه ممکن است جذب جز فعال زردچوبه – کورکومین – را تا 2000 درصد افزایش دهد.

با این حال برای تعیین اینکه آیا فلفل سیاه خود اثرات قابل توجهی در کاهش کلسترول در انسان دارد به مطالعات بیشتری نیاز است.

6. ممکن است خاصیت مبارزه با سرطان داشته باشد

محققان فرض می کنند که ترکیب فعال موجود در فلفل سیاه – پیپرین – ممکن است خواص مبارزه با سرطان داشته باشد.

اگرچه هیچ آزمایش انسانی انجام نشده است مطالعات لوله آزمایش نشان داد که پیپرین تکثیر سلول‌ های سرطانی سینه، پروستات و روده بزرگ را کند می‌کند و باعث مرگ سلول‌ های سرطانی می‌ شود.

مطالعه دیگری در لوله آزمایشی 55 ترکیب از ادویه ها را غربالگری کرد و مشاهده کرد که پیپرین از فلفل سیاه موثرترین در افزایش اثربخشی درمان سنتی برای سرطان سینه سه گانه منفی، تهاجمی ترین نوع سرطان است.

علاوه بر این پیپرین اثرات امیدوارکننده‌ ای را در مطالعات آزمایشگاهی برای معکوس کردن مقاومت چند دارویی در سلول‌ های سرطانی نشان داده است – مسئله‌ای که با اثربخشی درمان شیمی‌ درمانی تداخل می‌ کند.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند اما مطالعات بیشتری برای درک خواص بالقوه فلفل سیاه و پیپرین در مبارزه با سرطان مورد نیاز است.

7. جذب مواد مغذی را افزایش می دهد

فلفل سیاه ممکن است جذب مواد مغذی ضروری مانند کلسیم و سلنیوم و همچنین برخی از ترکیبات گیاهی مفید مانند ترکیبات موجود در چای سبز و زردچوبه را افزایش دهد.

8. ممکن است سلامت روده را تقویت کند

ترکیب باکتری های روده شما با عملکرد سیستم ایمنی، خلق و خو، بیماری های مزمن و موارد دیگر مرتبط است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که فلفل سیاه ممکن است باکتری های خوب در روده شما را افزایش دهد.

9. ممکن است باعث تسکین درد شود

اگرچه هنوز در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است مطالعات روی جوندگان نشان می دهد که پیپرین موجود در فلفل سیاه ممکن است یک مسکن طبیعی درد باشد.

10. ممکن است اشتها را کاهش دهد

در یک مطالعه کوچک 16 بزرگسال گزارش کردند که پس از نوشیدن یک نوشیدنی مبتنی بر فلفل سیاه در مقایسه با آب طعم‌دار، اشتها را کاهش داده است. با این حال مطالعات دیگر اثرات مشابهی را نشان ندادند.

روش های استفاده از فلفل سیاه در رژیم غذایی

فلفل سیاه به یک ادویه ی اصلی آشپزخانه در خانواده های در سراسر جهان تبدیل شده است.

با طعم تندش، همه کاره است و می تواند تقریبا طعم هر غذایی را تقویت کند.

یک تکه فلفل سیاه آسیاب شده می تواند یک چاشنی خوشمزه برای سبزیجات پخته شده، پاستا، گوشت، ماهی، مرغ و بسیاری دیگر باشد.

همچنین با سایر چاشنی های سالم از جمله زردچوبه، هل، زیره سبز، سیر و پوست لیمو به خوبی ترکیب می شود.

به عنوان مثال سعی کنید توفو، ماهی، مرغ و سایر پروتئین ها را با دانه های فلفل درشت آسیاب شده ترکیب کنید.

خلاصه

فلفل سیاه و ترکیب فعال آن پیپرین ممکن است خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی داشته باشند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که فلفل سیاه ممکن است سطح کلسترول، قند خون و سلامت مغز و روده را بهبود بخشد.

علی‌ رغم این یافته‌ های امیدوارکننده برای درک بهتر مزایای سلامتی دقیق فلفل سیاه و عصاره‌ های غلیظ آن مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

صرف نظر از همه ی این ها، این طعم دهنده همه کاره ارزش افزودن به غذاهای روزانه شما را دارد زیرا طعم تند آن تقریبا برای هر غذایی عالی است.

همچنین بخوانید : خواص فلفل هابانرو

منبع : healthline