3 خاصیت شگفت انگیز افسنطین شیرین برای سلامتی بدن

خواص افسنطین شیرین
خواص افسنطین شیرین

افسنطین شیرین از گیاهان دارویی شناخته شده در طب سنتی و بومی کشور چین است که طی سالیان گذشته در طب چینی کاربردهای گسترده ای داشته است.

این گیاه ترکیبات مفید زیادی در خود گنجانده و از جمله فواید احتمالی آن برای سلامتی می توان به درمان مالاریا، کمک به درمان سرطان و خواص ضد قارچی و ضد ویروسی اشاره کرد.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید گیاه افسنطین شیرین برای سلامتی بدن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

گیاه افسنطین شیرین چیست؟

گیاه افسنطین شیرین با نام علمی Artemisia annua از گیاهان دارویی با گل های کوچک و زرد رنگ است که ترکیبات مفید متعدد از جمله فلاونوئیدها، روغن های ضروری و آرتمیسینین در خود گنجانده است.

به نظر می رسد فواید این گیاه تا حد زیادی از ماده آرتمیسینین موجود در آن نشات گرفته که به عقیده بسیاری از افراد برای سلامتی مفید می باشد.

افسنطین شیرین به نام هایی همچون گندواش، خاراگوش چینی و آنی شیرین نیز شناخته شده است.

فواید و مزایای افسنطین شیرین برای سلامتی بدن

1. درمان مالاریا

مالاریا از بیماری های جدی و کشنده است که به دلیل نوعی انگل قابل حمل توسط پشه ها ایجاد می شود. متخصصان طب سنتی در برخی نقاط دنیا بر این باور هستند که ماده آرتمیسینین موجود در افسنطین شیرین می تواند این انگل را از بین ببرد.

اگرچه در برخی داروهای گیاهی درمان مالاریا از برگ های خشک این گیاه استفاده می شود اما طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی بهتر است از محصولات خانگی برای این منظور اجتناب کرده و به دنبال مصرف داروهای تجاری حاوی آرتمیسینین و سایر ترکیبات موثر در این زمینه باشید.

در داروهای ضد مالاریای حاوی آرتمیسینین معمولا داروهای دیگر نیز گنجانده شده که اغلب توسط افرادی که در نواحی پر شیوع مالاریا زندگی می کنند مصرف می شود. ناگفته نماند سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2009 دارویی به نام Coartem برای درمان مالاریا تایید کرد که اولین داروی تایید شده حاوی آرتمیسینین در این کشور می باشد.

یکی از نگرانی های پزشکان این است که انگل های ناقل مالاریا در کشورهای پر شیوع در برابر آرتمیسینین مقاوم شوند.

2. ضد سرطان

در حال حاضر مشخص نیست افسنطین شیرین چه تاثیری روی درمان سرطان دارد اما به نظر می رسد ماده آرتمیسینین موجود در این گیاه ممکن است برای درمان سرطان خون و برخی سرطان های دیگر از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان پانکراس مفید باشد.

همچنین ممکن است رشد سلول های سرطان تخمدان را کند کرده و سرطان روده بزرگ را درمان کند. این ماده به طور کلی بی خطر است و به نظر می رسد نسبت به بسیاری از تکنیک های درمانی مورد استفاده برای سرطان عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

3. سایر بیماری ها

به نظر می رسد مصرف افسطنین شیرین می تواند به درمان برخی بیماری های دیگر نیز کمک کند، از جمله :

  • بواسیر
  • یبوست
  • سو هاضمه
  • اسهال
  • درد مفاصل
  • سرماخوردگی
  • کورک

همچنین به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد ویروسی آرتمیسینین ممکن است اثرات مثبت روی بیماری های زیر داشته باشد :

  • هپاتیت B و C
  • تبخال
  • آنفلوآنزا
  • سایر عفونت های ویروسی

گفته شده این ماده دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد که می تواند برای درمان بیماری های التهابی و خود ایمنی مفید باشد. به عنوان مثال ممکن است به درمان علائم مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) کمک می کند.

همچنین بخوانید : خواص افسنطین چیست؟

منبع: healthline