7 خاصیت شگفت انگیز آب خیار برای سلامتی بدن

خواص آب خیار
خواص آب خیار

آب خیار یکی از گواراترین آبمیوه هاست که فواید زیادی برای سلامتی بدن و هیدراته ماندن آن دارد.

در این مقاله به بررسی همه ی فواید آب خیار برای سلامتی بدن و پوست صورت می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب خیار برای سلامتی بدن

1. بدن شما را هیدراته نگه می دارد

بدن شما بدون آب نمی تواند به درستی کار کند. طبق نظر آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، بیشتر افراد باید نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز را هدف قرار دهند.

ما می دانیم که قرار است در طول روز آب بنوشیم اما گاهی اوقات نوشیدن آب ساده خسته کننده می شود. افزودن خیار عطر و طعم بیشتری به آن می بخشد و شما را به نوشیدن بیشتر ترغیب می کند.

2. به لاغری و کاهش وزن کمک می کند

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، جایگزین کردن نوشابه های شیرین، نوشیدنی های ورزشی و آبمیوه ها با آب خیار می تواند به شما در کاهش کالری رژیم غذایی کمک کند.

هیدراته ماندن همچنین به شما کمک می کند احساس سیری کنید. گاهی بدن شما تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرد.

وقتی واقعا تشنه هستید، ممکن است احساس کنید گرسنه هستید.

از کجا این تفاوت را خواهید فهمید؟ ابتدا یک لیوان آب خیار بنوشید. اگر بعد از اتمام نوشیدنی گرسنگی شما برطرف شد، تشنه بودید اما اگر هنوز گرسنه هستید پس می دانید که این گرسنگی است.

3. منبع غنی آنتی اکسیدان هاست

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو که آن هم ناشی از رادیکال های آزاد است کمک کرده و آن را به تعویق می اندازند. استرس اکسیداتیو می تواند به بیماری های مزمن زیر منجر شود :

  • سرطان
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • آلزایمر
  • تحلیل رفتن چشم

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها ممکن است این آسیب را جبران کرده یا متوقف کنند. به همین دلیل است که بیشتر میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان زیادی هستید و خیار هم در این گروه قرار می گیرد. آن ها غنی از مواد مغذی زیر هستند :

  • ویتامین سی
  • بتاکاروتن
  • منگنز
  • مولیبدن
  • چندین آنتی اکسیدان فلاونوئیدی

4. ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که خیار می تواند در مبارزه با سرطان مفید باشد. در کنار آنتی اکسیدان ها، خیار همچنین دارای ترکیباتی به نام کوکوربیتاسین و گروهی از مواد مغذی به نام لیگنان است که ممکن است در محافظت از بدن در برابر سرطان نقش داشته باشند.

یک مطالعه در مجله تحقیقات سرطان نشان داد که فلاونوئید فیستین در رژیم غذایی که در خیار یافت می شود، ممکن است به کاهش پیشرفت سرطان پروستات کمک کند.

5. فشار خون بالا را کاهش می دهد

یکی از عوامل موثر در فشار خون بالا داشتن نمک زیاد (سدیم) و مقدار کمی پتاسیم در رژیم غذایی شماست. نمک اضافی باعث می شود مایعات در بدن شما نگه داشته شود و همین باعث افزایش فشار خون می شود.

پتاسیم یک الکترولیت است که به تنظیم میزان سدیم موجود در کلیه ها کمک می کند.

خیار منبع خوبی از پتاسیم است. نوشیدن آب خیار به بدن شما کمک می کند پتاسیم بیشتری دریافت کرده و به طور بالقوه به کاهش فشار خون کمک می کند.

6. به سلامت پوست کمک می کند

آب خیار می تواند به سلامت پوست شما از داخل و خارج کمک کند. هیدراته ماندن به بدن کمک می کند تا سموم را دفع کرده و به این ترتیب چهره سالم تری داشته باشید.

همچنین خیار سرشار از پانتوتنیک اسید یا ویتامین B5 است که برای درمان آکنه استفاده شده است. یک فنجان خیار خرد شده حدود 5 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین B5 دارد.

7. برای سلامت استخوان مفید است

خیار سرشار از ویتامین K است. در حقیقت یک فنجان خیار خرد شده حدود 19 درصد مقدار توصیه شده روزانه ویتامین K دارد.

بدن شما برای کمک به تشکیل پروتئین هایی برای ساختن استخوان ها و بافت های سالم و همچنین کمک به لخته شدن خون به ویتامین K نیاز دارد. چه راهی بهتر از دریافت آب خیار برای دریافت این ویتامین؟

همچنین بخوانید : خواص خیار چیست؟

منبع : healthline