9 خاصیت شگفت انگیز دمنوش بابونه برای سلامتی بدن

خواص دمنوش بابونه
خواص دمنوش بابونه

دمنوش بابونه یک نوشیدنی محبوب است که فواید سلامتی را نیز به همراه دارد. بابونه گیاهی از خانواده کاسنیان است و قرن هاست که به عنوان یک داروی طبیعی برای چندین بیماری بهداشتی مصرف می شود.

برای تهیه دمنوش بابونه، گل های خشک شده بابونه را در آب داغ بریزید و بگذارید بماند تا دم بکشد.

بسیاری از افراد از دمنوش بابونه به عنوان جایگزینی بدون کافئین به جای چای سیاه یا سبز استفاده کرده و از مزه خاکی و تا حدی شیرین آن لذت می برند.

علاوه بر این، چای بابونه دارای آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری های قلبی و سرطان نقش داشته باشد. بابونه دارای خواصی است که به خواب و هضم غذا نیز کمک می کند.

در این مقاله با همه ی فواید دمنوش بابونه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش بابونه برای سلامتی بدن

1. ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد

بابونه دارای خواص بی نظیری است که ممکن است به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.

این ماده حاوی آپیژنین است، یک آنتی اکسیدان که به گیرنده های خاصی در مغز شما متصل می شود و ممکن است باعث خواب آلودگی، کاهش بی خوابی و درمان بی خوابی مزمن شود.

در یک مطالعه، زنان پس از زایمان که به مدت دو هفته دمنوش بابونه می نوشیدند در مقایسه با گروهی که دمنوش بابونه نمی نوشیدند کیفیت خواب بهتری را گزارش کردند. آن ها همچنین علائم افسردگی کمتری داشتند که اغلب با مشکلات خواب در ارتباط است.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که 270 میلی گرم عصاره بابونه دو بار در روز و به مدت 28 روز مصرف کرده بودند 1/3 بیدار شدن از خواب شبانه کمتر داشتند و 15 دقیقه سریع تر از کسانی که این عصاره را مصرف نکرده بودند به خواب رفتند.

این یافته ها امیدوار کننده است اما مطالعات بیشتری برای تعیین میزان تاثیر دمنوش بابونه بر خواب لازم است. با این وجود، اگر در خواب رفتن مشکل دارید، نوشیدن دمنوش بابونه قبل از خواب ارزش آن را دارد که امتحان کنید.

2. ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد

هضم مناسب برای سلامت کلی شما بسیار مهم است. شواهد محدود حاکی از آن است که بابونه با کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری های دستگاه گوارش برای تقویت هضم بهتر موثر است.

چند مطالعه نشان داده است که عصاره بابونه توانایی محافظت در برابر اسهال در موش ها را دارد. این امر به خاصیت ضد التهابی آن نسبت داده می شود.

مطالعه دیگر روی موش ها، بابونه را برای جلوگیری از زخم معده مفید دانست زیرا ممکن است اسیدیته معده را کاهش داده و رشد باکتری هایی را که به گسترش زخم کمک می کنند، مهار کند.

با وجود این یافته ها، تحقیقات بیشتری در مورد انسان برای تایید نقش بابونه در هضم مورد نیاز است.

با این وجود ادعاهای زیادی وجود دارد که نوشیدن دمنوش بابونه برای معده تسکین دهنده است. به طور سنتی برای درمان چندین بیماری گوارشی از جمله حالت تهوع و احتباس گاز از دمنوش بابونه استفاده می شود.

3. ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش بابونه خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهند.

بابونه حاوی آنتی اکسیدان آپی ژنین است. در مطالعات لوله آزمایش نشان داده شده است که آپی ژنین برای مقابله با سلول های سرطانی به ویژه سرطان های پستان، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مفید است.

علاوه بر این یک مطالعه بر روی 537 نفر مشاهده کرد کسانی که 2-6 بار در هفته دمنوش بابونه می نوشند به طور قابل توجهی کمتر از کسانی که دمنوش بابونه نمی نوشیدند به سرطان تیروئید مبتلا می شوند.

این یافته ها امیدوارکننده است اما تحقیقات انسانی با کیفیت بالاتر برای نتیجه گیری در مورد نقش دمنوش بابونه در پیشگیری از سرطان لازم است.

4. ممکن است برای کنترل قند خون سودمند باشد

نوشیدن دمنوش بابونه ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند. خواص ضد التهابی آن ممکن است از آسیب به سلول های لوزالمعده شما جلوگیری کند، این امر هنگامی رخ می دهد که سطح قند خون شما به طور مزمن افزایش یابد.

سلامت پانکراس بسیار مهم است زیرا انسولین تولید می کند، هورمونی که مسئول از بین بردن قند از خون شماست.

در یک مطالعه بر روی 64 فرد دیابتی، کسانی که روزانه دمنوش بابونه را با وعده های غذایی به مدت هشت هفته مصرف می کردند نسبت به افرادی که آب مصرف کرده بودند به طور قابل توجهی سطح قند خون پایین تر بود.

علاوه بر این، چندین مطالعه بر روی حیوانات نشان می دهد که دمنوش بابونه ممکن است مقدار قند خون ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و همچنین ممکن است برای جلوگیری از افزایش قند خون پس از خوردن غذا مفید باشد.

بیشتر شواهد مربوط به نقش دمنوش بابونه در کنترل قند خون بر اساس نتایج مطالعات حیوانی است. با این وجود، یافته ها امیدوار کننده هستند.

5. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

دمنوش بابونه مقادیر بالایی فلاون – دسته ای از آنتی اکسیدان ها دارد. فلاون ها از نظر پتانسیل آن ها در کاهش فشار خون و سطح کلسترول که نشانگرهای مهم خطر بیماری قلبی هستند، مورد مطالعه قرار گرفته اند.

یک مطالعه بر روی 64 بیمار دیابتی نشان داد کسانی که دمنوش بابونه را با وعده های غذایی می نوشند در مقایسه با کسانی که آب می نوشند بهبود قابل توجهی در کلسترول کل، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون نشان داده اند.

برای تایید نقش دمنوش بابونه در ارتقا سلامت قلب، تحقیقات بیشتری لازم است.

6. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

دمنوش بابونه اغلب به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی تبلیغ می شود اما شواهدی در این مورد وجود ندارد. همچنین گفته شده است که به تسکین گلو درد کمک می کند.

7. اضطراب و افسردگی را برطرف می کند

برخی شواهد نشان می دهد که بابونه ممکن است از شدت اضطراب و افسردگی بکاهد اما این بیشتر مبتنی بر استفاده از آن به عنوان رایحه درمانی یا مصرف مکمل آن است.

8. سلامت پوست را بهبود می بخشد

گزارش شده است که استفاده از بابونه در محصولات آرایشی مانند لوسیون ها، کرم های چشم و صابون روی پوست می تواند مرطوب کننده و مفید برای کاهش التهاب پوست باشد.

9. از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می کند

برخی ادعا می کنند که چای بابونه می تواند در جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان که منجر به بیماری هایی مانند پوکی استخوان می شود، نقش داشته باشد. با این حال شواهد این امر ضعیف است.

اگرچه این ادعاهای بهداشتی فاقد شواهد هستند اما این به معنای نادرست بودن آن ها نیست. آن ها هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته اند و ممکن است در آینده مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

عوارض و مضرات دمنوش بابونه

نوشیدن چای بابونه به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است.

گزارشاتی در مورد آلرژی به بابونه گزارش شده است که به احتمال زیاد در افرادی که به گیاهان خانواده کاسنیان حساسیت دارند.

بعلاوه، محصولات آرایشی حاوی بابونه در صورت تماس مستقیم با چشم ممکن است باعث تحریک چشم ها شوند. این ممکن است منجر به التهاب ملتحمه شود که التهاب پوشش داخلی چشم شماست.

یادآوری این نکته نیز مهم است که ایمن بودن نوشیدن دمنوش بابونه در کودکان خردسال، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به بیماری کبد یا کلیه اثبات نشده است.

با این وجود هیچ گزارشی در مورد واکنش های جانبی تهدید کننده زندگی یا سمیت ناشی از نوشیدن دمنوش بابونه گزارش نشده است.

خلاصه

چای بابونه یک نوشیدنی سالم است. سرشار از برخی آنتی اکسیدان های قدرتمند که ممکن است دارای فواید مختلف سلامتی از جمله کاهش خطر سرطان و بیماری های قلبی باشد.

اگرچه تحقیقات مربوط به دمنوش بابونه امیدوار کننده است اما مطالعات کافی برای نتیجه گیری درباره اثرات آن بر سلامتی انجام نشده است.

بسیاری از مطالعات مربوط به دمنوش بابونه روی حیوانات و لوله های آزمایش انجام شده است و نتایج آن نمی تواند به انسان نسبت داده شود.

با این وجود، نوشیدن دمنوش بابونه بسیار بی خطر است و بسیاری از مردم به دلیل طعم خوشمزه و رایحه آرامش بخشی که دارد از نوشیدن آن لذت می برند.

اگر می خواهید مزایای بالقوه چای بابونه را کشف کنید، مطمئنا ارزش آن را دارد که در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش زعفران برای سلامتی بدن

منبع : healthline