خواص و مضرات تانن ها برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات تانن ها
خواص و مضرات تانن ها

چای نه تنها خوشمزه، تسکین دهنده و با طراوت است بلکه به دلیل فواید سلامتی بالقوه بسیار مورد احترام است.

تانن ها (به انگلیسی : Tannins) گروهی از ترکیبات موجود در چای هستند. آن ها به دلیل طعم متمایز و خواص شیمیایی جالب خود شناخته شده اند و همچنین ممکن است فواید سلامتی زیادی را ارائه دهند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی تانن ها برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

تانن چیست؟

تانن ها نوعی ترکیب شیمیایی هستند که به گروه بزرگتری از ترکیبات به نام پلی فنل ها تعلق دارند.

مولکول‌ های آن‌ ها معمولا بسیار بزرگ‌ تر از مولکول‌ های موجود در انواع دیگر پلی‌ فنول‌ ها هستند و توانایی منحصر به‌ فردی برای ترکیب آسان با مولکول‌ های دیگر مانند پروتئین‌ ها و مواد معدنی دارند.

تانن ها به طور طبیعی در انواع گیاهان خوراکی و غیر خوراکی از جمله پوست درخت، برگ ها، ادویه جات، آجیل، دانه ها، میوه ها و حبوبات یافت می شوند.

گیاهان آن ها را به عنوان یک دفاع طبیعی در برابر آفات تولید می کنند. تانن ها همچنین به رنگ و طعم غذاهای گیاهی کمک می کنند.

برخی از غنی ترین و رایج ترین منابع غذایی تانن شامل چای، قهوه، شراب و شکلات است.

طعم‌ های گس و تلخی که مشخصه این غذاها و نوشیدنی‌ ها است، معمولا به منبع فراوان تانن آن‌ ها نسبت داده می‌ شود.

سطح تانن ها در انواع مختلف چای متفاوت است

اگرچه چای به طور کلی یک منبع غنی از تانن در نظر گرفته می شود، متغیرهای متعددی می تواند بر مقداری که در فنجان چای شما ختم می شود تاثیر بگذارد.

چهار نوع اصلی چای سفید، سیاه، سبز و اولانگ هستند که همگی از برگ های گیاهی به نام کاملیا سیننسیس تهیه می شوند.

هر نوع چای حاوی تانن است اما غلظت آن به شدت تحت تاثیر نحوه تولید و مدت زمان خیساندن آن در هنگام تهیه چای است.

برخی منابع می گویند چای سیاه دارای بالاترین غلظت تانن است، در حالی که چای سبز اغلب کمترین میزان تانن را دارد.

چای سفید و اولانگ معمولا در جایی بین این دو قرار می گیرند اما مقدار آن در هر نوع بسته به نحوه تولید آن ها می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

به طور کلی چای‌ های با کیفیت پایین‌ تر سطح تانن بیشتری دارند و هر چه بیشتر چای خود را دم بکشید، غلظت تانن در فنجان شما بیشتر می‌ شود.

فواید و مزایای تانن ها برای سلامتی بدن

انواع مختلفی از تانن‌ ها در چای یافت می‌ شوند و نحوه تاثیر آن‌ ها بر بدن انسان هنوز به خوبی شناخته نشده است.

با این حال تحقیقات اولیه نشان می‌ دهد که برخی از تانن‌ های چای دارای ویژگی‌ هایی شبیه به سایر پلی‌ فنول‌ ها هستند و با ارائه مزایای آنتی‌ اکسیدانی و ضد میکروبی به پیشگیری از بیماری‌ ها کمک می‌ کنند.

1. اپی گالوکاتچین گالات

یکی از تانن های اصلی موجود در چای سبز به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) شناخته می شود.

اپی گالوکاتچین گالات متعلق به گروهی از ترکیبات به نام کاتچین است و تصور می شود که یکی از دلایل بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط با چای سبز باشد.

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که اپی گالوکاتچین گالات ممکن است در کاهش التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی و برخی بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد.

در نهایت تحقیقات بیشتری برای درک بهتر چگونگی استفاده از اپی گالوکاتچین گالات برای حمایت از سلامت انسان مورد نیاز است.

2. تئافلاوین ها و تئاروبیگین ها

چای منبع فراوانی از دو گروه تانن به نام‌ های تئافلاوین و تئاروبیگین است. چای سیاه حاوی سطوح بالایی از این تانن ها است که به چای سیاه رنگ تیره متمایز خود را می دهند.

اطلاعات بسیار کمی در مورد تئافلاوین ها و تئاروبیگین ها وجود دارد. با این حال تحقیقات اولیه نشان می دهد که آن ها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند و ممکن است در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کنند.

بیشتر شواهد در مورد تئافلاوین ها و تئاروبیگین ها به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات محدود می شود. تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

3. الاژیتانین

چای همچنین حاوی سطوح بالایی از تانن به نام الاژیتانین است.

تحقیقات در مراحل اولیه نشان می‌ دهد که الاژیتانن ممکن است باعث رشد و فعالیت باکتری‌ های مفید روده شود اما مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

الاژیتانین همچنین به دلیل تاثیر بالقوه آن بر درمان و پیشگیری از سرطان در کانون توجه است.

مانند سایر انواع پلی فنول های غذایی الاژیتانن اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی از خود نشان می دهد.

مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که ممکن است در کاهش رشد و گسترش سلول های سرطانی نیز نقش داشته باشد.

تحقیقات فعلی امیدوار کننده است. با این حال برای درک کامل اینکه آیا الاژیتانن اثرات ضد سرطانی دارد و در طرحی برای درمان یا پیشگیری سرطان به کجا تعلق دارد نیاز به اطلاعات بیشتری است.

عوارض و مضرات تانن ها

اگرچه تانن های چای فواید متعددی برای سلامتی دارند اما مصرف بیش از حد آن ها می تواند منجر به عوارض جانبی شود.

تانن ها در توانایی خود برای اتصال آسان با سایر ترکیبات منحصر به فرد هستند. این ویژگی به چای طعم دلپذیر تلخ و خشک می دهد اما همچنین می تواند فرآیندهای گوارشی خاصی را مختل کند.

باعث کاهش جذب آهن می شود

یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد تانن ها توانایی بالقوه آن ها در جلوگیری از جذب آهن است.

در دستگاه گوارش، تانن‌ ها می‌ توانند به راحتی به آهن موجود در غذاهای گیاهی متصل شوند و آن را برای جذب از دسترس خارج کنند.

تحقیقات نشان می دهد که این اثر به احتمال زیاد در افرادی که سطح آهن سالم دارند آسیب قابل توجهی ایجاد نمی کند اما می تواند برای کسانی که کمبود آهن دارند مشکل ساز باشد.

اگر آهن پایینی دارید اما می خواهید چای بنوشید، می توانید با اجتناب از مصرف چای با غذاهای غنی از آهن، خطر ابتلا به این بیماری را محدود کنید.

در عوض چای خود را بین وعده های غذایی میل کنید.

ممکن است باعث تهوع شود

اگر چای را با معده خالی بنوشید، سطوح بالای تانن موجود در چای ممکن است منجر به حالت تهوع شود. این اثر ممکن است به ویژه بر افرادی با سیستم گوارشی حساس‌ تر تاثیر بگذارد.

شما می توانید با خوردن یک فنجان چای صبحگاهی همراه با مقداری غذا یا اضافه کردن مقداری شیر از این اثر جلوگیری کنید. پروتئین‌ ها و کربوهیدرات‌ های غذا می‌ توانند به برخی از تانن‌ ها متصل شوند و توانایی آن‌ ها در تحریک دستگاه گوارش را به حداقل برسانند.

خلاصه

تانن ها ترکیبات شیمیایی هستند که در انواع غذاها و نوشیدنی های گیاهی از جمله چای یافت می شوند. این ترکیبات مسئول دادن طعم خشک و تا حدودی تلخ چای و ایجاد رنگ در انواع خاصی از چای هستند.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که تانن‌ های چای به دلیل اثرات آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی‌ شان ممکن است فواید سلامتی داشته باشند. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تانن های چای ممکن است باعث حالت تهوع شوند به خصوص اگر با معده خالی مصرف شوند. آن ها همچنین ممکن است توانایی بدن شما برای جذب آهن از برخی غذاها را مختل کنند.

برای بهره مندی بیشتر از چای غنی از تانن، آن را جدا از غذاهای حاوی آهن مصرف کنید و مطمئن شوید که آن را در حد اعتدال بنوشید.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات کافئین چیست؟

منبع : healthline