5 خاصیت شگفت انگیز سیب زمینی شیرین برای سلامتی بدن

خواص سیب زمینی شیرین
خواص سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین (به انگلیسی : Sweet Potatoes) یکی از انواع از سبزیجات ریشه ای نشاسته دار است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. سیب زمینی شیرین دارای خواص ضد سرطانی بوده و ممکن است عملکرد سیستم ایمنی، سلامت روده، عملکرد مغز و سلامت چشم را تقویت کند.

سیب زمینی شیرین در اندازه ها و رنگ های مختلف – از جمله نارنجی، سفید و بنفش – یافت می شود و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر می باشد.

در این مقاله با خواص دارویی و درمانی سیب زمینی شیرین برای سلامتی بدن و همچنین نحوه مصرف آن در رژیم غذایی آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سیب زمینی شیرین برای سلامتی بدن

1. بسیار مغذی است

سیب زمینی شیرین منبع خوبی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است.

یک فنجان (200 گرم) سیب زمینی شیرین پخته شده همراه با پوست شامل مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 180
  • کربوهیدرات : 41.4 گرم
  • پروتئین : 4 گرم
  • چربی : 0.3 گرم
  • فیبر : 6.6 گرم
  • ویتامین A : حدود 769٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 65٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 50٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 29٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 27٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • پانتوتنیک اسید : 18٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 16٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • نیاسین : 15٪ مقدار مورد نیاز روزانه

علاوه بر این سیب زمینی شیرین – به ویژه انواع نارنجی و بنفش – سرشار از آنتی اکسیدان هستند که بدن شما را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به DNA آسیب برسانند و باعث التهاب شوند.

آسیب رادیکال آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و پیری مرتبط است. بنابراین خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان برای سلامتی شما مفید است.

2. سلامت روده را بهبود می بخشد

فیبر و آنتی اکسیدان موجود در سیب زمینی شیرین برای سلامت روده مفید است.

سیب زمینی شیرین حاوی دو نوع فیبر است : محلول و نامحلول.

بدن شما نمی تواند هر دو نوع را هضم کند. بنابراین فیبر در دستگاه گوارش شما باقی مانده و انواع مختلفی از فواید مربوط به روده را برای شما فراهم می کند.

انواع خاصی از فیبرهای محلول – معروف به فیبرهای ویسکوز – آب را جذب و مدفوع شما را نرم می کنند. از طرف دیگر فیبرهای غیر ویسکوز و نامحلول آب را جذب نمی کنند و مقدار مدفوع را افزایش می دهند.

برخی از فیبرهای محلول و نامحلول نیز می توانند توسط باکتری های موجود در روده بزرگ شما تخمیر شوند و ترکیباتی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه ایجاد کنند که به سلول های پوشش روده شما سوخت می دهند و آن ها را سالم و قوی نگه می دارند.

رژیم های غذایی غنی از فیبر (حاوی 20 تا 33 گرم در روز) با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و حرکات منظم روده ارتباط دارند.

آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین ممکن است فواید سلامت روده را نیز فراهم کنند.

مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین بنفش باعث رشد باکتری های سالم روده از جمله برخی از گونه های بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس ها می شود.

مقادیر بیشتری از این نوع باکتری ها در روده ها با سلامت بهتر روده و خطر کمتری مانند سندرم روده تحریک پذیر و اسهال عفونی همراه است.

3. ممکن است خواص ضد سرطان داشته باشد

سیب زمینی شیرین آنتی اکسیدان های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کند.

مشخص شده است که آنتوسیانین ها – گروهی از آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین بنفش – رشد برخی از سلول های سرطانی را در مطالعات لوله آزمایش از جمله مثانه، روده بزرگ، معده و پستان کاهش می دهند.

به همین ترتیب موش هایی که از رژیم های غذایی غنی از سیب زمینی شیرین بنفش تغذیه می کنند میزان کمتری از سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه را نشان می دهند – که نشان می دهد آنتوسیانین موجود در سیب زمینی ممکن است دارای اثر محافظتی در این زمینه باشد.

عصاره های سیب زمینی شیرین نارنجی و پوست سیب زمینی شیرین نیز در مطالعات لوله آزمایش خاصیت ضد سرطانی دارند.

با این حال، مطالعات هنوز این اثرات را بر روی انسان آزمایش نکرده اند.

4. به تقویت بینایی کمک می کند

سیب زمینی شیرین به طرز باورنکردنی ای غنی از بتاکاروتن، آنتی اکسیدان مسئول رنگ نارنجی روشن سبزیجات است.

در حقیقت یک فنجان (200 گرم) سیب زمینی شیرین نارنجی پخته شده با پوست بیش از هفت برابر مقدار مورد نیاز روزانه بتاکاروتن برای بزرگسالان را فراهم می کند.

بتاکاروتن در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود و از آن برای ایجاد گیرنده های تشخیص دهنده نور در داخل چشم استفاده می شود.

کمبود شدید ویتامین A یکی از نگرانی های کشورهای در حال توسعه بوده و می تواند منجر به نوع خاصی از اختلالات بینایی شود که به نام خشکی چشم شناخته می شود. خوردن غذاهای غنی از بتاکاروتن مانند سیب زمینی شیرین نارنجی ممکن است به جلوگیری از این بیماری کمک کند.

به نظر می رسد سیب زمینی شیرین بنفش فواید زیادی برای بینایی دارد.

مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که آنتوسیانین های موجود در این نوع سیب زمینی ها می تواند از سلول های چشم در برابر آسیب محافظت کند که ممکن است برای سلامت کلی چشم قابل توجه باشد.

5. ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد

مصرف سیب زمینی شیرین بنفش ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد.

مطالعات حیوانی نشان داده است که آنتوسیانین موجود در سیب زمینی شیرین بنفش می تواند با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد از مغز محافظت کند.

نشان داده شده است که مصرف مکمل حاوی عصاره سیب زمینی شیرین غنی از آنتوسیانین باعث بهبود یادگیری و حافظه در موش ها می شود که این احتمالا به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد.

هیچ مطالعه ای برای آزمایش این اثرات بر روی انسان انجام نشده است اما به طور کلی رژیم های غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و آنتی اکسیدان ها با 13 درصد کاهش خطر بیماری های روانی و زوال عقل همراه هستند.

6. ممکن است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود

سیب زمینی شیرین نارنجی یکی از غنی ترین منابع طبیعی بتاکاروتن است، یک ترکیب گیاهی است که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود.

ویتامین A برای یک سیستم ایمنی سالم بسیار مهم است و سطح پایین آن در خون با کاهش ایمنی مرتبط است.

این ماده همچنین برای حفظ سلامت غشای مخاطی به ویژه در پوشش روده مهم است.

روده جایی است که بدن شما در معرض بسیاری از عوامل بیماری زا بالقوه ایجاد کننده بیماری قرار دارد. بنابراین روده سالم قسمت مهمی از سیستم ایمنی سالم است.

مطالعات نشان داده است که کمبود ویتامین A التهاب روده را افزایش داده و توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای پاسخگویی مناسب به تهدیدهای احتمالی کاهش می دهد.

هیچ مطالعه ای برای تعیین اینکه آیا سیب زمینی شیرین به ویژه بر روی ایمنی بدن تاثیر دارد یا نه انجام نشده اما خوردن منظم آن می تواند از کمبود ویتامین A جلوگیری کند.

موارد استفاده از سیب زمینی شیرین در رژیم غذایی

سیب زمینی شیرین به راحتی به رژیم غذایی اضافه می شود. می توان آن ها را با پوست و یا بدون پوست و به صورت پخته شده، آب پز، کبابی و سرخ کرده مصرف کرد.

شیرینی طبیعی آن ها با چاشنی های مختلف ترکیب می شود و می توان از آن ها برای تهیه غذاهای شیرین و خوش طعم لذت برد.

برخی از روش های محبوب برای تهیه ی سیب زمینی شیرین عبارتند از :

  • چیپس سیب زمینی شیرین
  • سیب زمینی شیرین سرخ شده
  • سیب زمینی شیرین تست شده : آن ها را به صورت نازک برش دهید، کباب کنید و با کره آجیل ها یا آووکادو بخورید
  • پوره سیب زمینی شیرین
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • خوراک سیب زمینی شیرین با پیاز
  • استفاده از پوره سیب زمینی شیرین برای تهیه غذاهای پخته شده

سیب زمینی شیرین را با کمی روغن – مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا آووکادو – تهیه کنید، از آنجا که بتاکاروتن ماده مغذی محلول در چربی است می تواند به جذب بیشتر آن کمک کند.

اگرچه پختن سیب زمینی شیرین مقدار بتاکاروتن آن ها را کمی کاهش می دهد اما آن ها هنوز 70 درصد از این ماده مغذی را حفظ می کنند و منبع عالی آن محسوب می شوند.

خلاصه

سیب زمینی شیرین از سبزیجات ریشه ای غنی از مواد مغذی است که در رنگ های متنوعی وجود دارد.

آن ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند که بدن شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و باعث تقویت سلامتی روده و مغز می شوند.

آن ها همچنین فوق العاده غنی از بتاکاروتن هستند که برای تقویت بینایی و سیستم ایمنی بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود.

سیب زمینی شیرین همه کاره است و می توان آن را برای تهیه انواع غذاها به کار برد و آن ها را برای اکثر مردم به یک گزینه عالی کربوهیدرات تبدیل کرد.

همچنین بخوانید : خواص سیب زمینی شیرین برای لاغری

منبع : healthline