خواص شگفت انگیز زیتون سیاه برای سلامتی بدن

خواص زیتون سیاه
خواص زیتون سیاه

زیتون میوه ای است که روی درختان زیتون (نام علمی : Olea europaea) می روید.

زیتون سبز پس از رسیدن کامل به رنگ سیاه درآمده و زیتون سیاه (به انگلیسی : Black Olives) را تولید می کند.

با این حال همه زیتون های رسیده به طور طبیعی سیاه نیستند. روش های فرآوری مانند تخمیر یا قرار گرفتن در معرض هوا ممکن است باعث تیره شدن رنگ این میوه شود. زیتون ها از نظر رنگ، منشا، اندازه، شکل و طعم متفاوت هستند.

در ادامه این مقاله با فواید زیتون سیاه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای زیتون سیاه برای سلامتی بدن

1. سرشار از اولئیک اسید است

75 درصد چربی موجود در زیتون سیاه از اولئیک اسید – یک چربی تک غیراشباع تامین می شود که فواید سلامتی مانند خواص ضد التهابی و کاهش کلسترول بالای خون را به همراه دارد.

2. منبع ویتامین E است

ویتامین E یک ماده مغذی آنتی اکسیدانی است که از عملکرد سیستم ایمنی حمایت می کند و از سلول های بدن به ویژه سلول های مغز، ریه و گلبول های قرمز خون در برابر آسیب محافظت می کند.

بر اساس نتایج بررسی ملی سلامت و تغذیه که در مجله تغذیه در سال 2006 منتشر شد ویتامین E به همراه آهن و پتاسیم یک ماده مغذی است که معمولا در رژیم غذایی اکثر آمریکایی ها کمبود دارد.

یک فنجان زیتون سیاه بیش از 20 درصد مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین E را تامین می کند و به گفته موسسه ملی بهداشت مصرف این ماده مغذی از غذاهای سرشار از چربی های غیراشباع مانند روغن، آجیل، زیتون و دانه ها بهتر جذب می شود.

3. حاوی چربی سالم مفید برای قلب است

بیشتر چربی موجود در زیتون سیاه چربی تک غیراشباع سالم برای قلب است. در واقع از 14.4 گرم کل چربی موجود در یک فنجان زیتون سیاه 10.5 گرم آن چربی تک غیراشباع است.

زیتون یکی از بهترین منابع غذایی چربی های تک غیراشباع است.

طبق دستورالعمل‌ های رژیم غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده برای داشتن سلامتی مطلوب چربی‌ هایی که می‌ خورید باید از غذاهای غنی از چربی‌ های تک و چند غیراشباع باشد زیرا این چربی‌ ها ممکن است سطح LDL یا کلسترول بد را کاهش و HDL یا کلسترول خوب را افزایش دهند.

عوارض و مضرات زیتون سیاه

اگرچه زیتون سیاه فواید سلامتی مختلفی دارد اما باید در چارچوب یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی از آن لذت برد.

برخی از چربی های اشباع شده و ترانس در رژیم غذایی شما باید با غذاهای غنی از چربی های تک و چند غیراشباع جایگزین شوند نه به آن اضافه شوند.

به علاوه زیتون سیاه کنسرو شده و بدون هسته حاوی سدیم بالایی است. شش زیتون سیاه کامل بدون هسته کنسروی 270 میلی گرم سدیم یا تقریبا 12 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه را تامین می کند.

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم برای قلب مهم است که مراقب میزان مصرف سدیم خود باشید حتی اگر از غذاهای سالم تامین شود.

همچنین بخوانید : خواص میوه خارگیل چیست؟

منبع : livestrong