خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت چیست؟

خواص روغن جوجوبا برای پوست
خواص روغن جوجوبا برای پوست

گیاه جوجوبا یک گیاه چند ساله است که در آمریکای شمالی می روید. نه تنها در آب و هوای خشن و بیابانی که می تواند بیشتر موجودات زنده را از بین ببرد رشد می کند بلکه آجیلی با خواص درمانی بسیاری تولید می کند.

آجیل گیاه جوجوبا را می توان به صورت روغن درآورد. روغن جوجوبا به اندازه ای ملایم است که می توان از آن به عنوان روغن حامل برای ترکیب با سایر روغن های ضروری استفاده کرد. شما همچنین می توانید آن را به تنهایی استفاده کنید.

بسیاری از مردم از روغن جوجوبا به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست خود استفاده می کنند و دلایل خوبی برای آن وجود دارد. شواهد زیادی وجود دارد که از استفاده از روغن خالص جوجوبا به عنوان درمانی برای آکنه، پوست خشک و بسیاری از بیماری های پوستی دیگر حمایت می کند.

در ادامه این مقاله فواید دارویی و درمانی روغن جوجوبا برای پوست صورت آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن جوجوبا برای پوست صورت

1. مرطوب کننده است

روغن جوجوبا یک عنصر مرطوب کننده است. این بدان معنی است که برای جذب آب به لایه بالایی پوست عمل می کند و به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می کند. این ممکن است به جلوگیری از عفونت های باکتریایی، آکنه و شوره سر کمک کند.

2. آنتی باکتریال است

روغن جوجوبا دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است. در حالی که آزمایش‌ های آزمایشگاهی دریافتند که روغن جوجوبا همه گونه‌ های باکتریایی یا قارچی را از بین نمی‌ برد اما باکتری‌ ها و قارچ‌ های خاصی را که می‌ توانند باعث سالمونلا، عفونت اشرشیا کولای و کاندیدا شوند از بین می‌ برد.

3. یک آنتی اکسیدان است

روغن جوجوبا حاوی اشکال طبیعی ویتامین E است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان بر روی پوست شما کار می کند.

این بدان معناست که روغن جوجوبا می تواند به پوست شما کمک کند تا با استرس اکسیداتیو ناشی از قرار گرفتن روزانه در معرض آلاینده ها و سایر سموم مبارزه کند.

4. غیر کومدون زا است

اگرچه روغن جوجوبا یک ماده گیاهی است اما آرایش آن به قدری شبیه سبوم است – ماده ای که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند که پوست شما نمی تواند تفاوت آن ها را تشخیص دهد.

این باعث می‌ شود که کمتر روی پوست شما جمع شود و منافذ شما را مسدود کند و همین منجر به جوش‌ ها و آکنه‌ های شدید کمتری می‌ شود.

5. ضد حساسیت است

در سطح مولکولی روغن جوجوبا یک موم است. اگرچه می تواند جذب پوست شما شود اما ماهیت مومی آن به آن اجازه می دهد تا یک موم تسکین دهنده بر روی سطح پوست ایجاد کند.

بر خلاف سایر اسانس های گیاهی روغن جوجوبا معمولا غیر تحریک کننده است و واکنش آلرژیک در برابر آن نادر است.

6. به کنترل تولید سبوم کمک می کند

روغن جوجوبا تولید سبوم را تنظیم می کند چون خیلی شبیه به سبومی است که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند.

هنگامی که روغن جوجوبا را روی پوست خود قرار می دهید، پوست شما آرام و مرطوب می شود. این سیگنالی را به فولیکول های مو و عرق می فرستد که پوست شما برای آبرسانی به سبوم اضافی نیاز ندارد.

این کار از چرب به نظر رسیدن پوست جلوگیری می کند و به جلوگیری از آکنه ناشی از مسدود شدن منافذ کمک می کند.

7. ممکن است به تقویت سنتز کلاژن کمک کند

آنتی اکسیدان های موجود در روغن جوجوبا ممکن است به بدن شما در تولید کلاژن کمک کند. کلاژن پروتئینی است که در پوست و مفاصل شما و همچنین قسمت هایی از بدن شما که از غضروف ساخته شده است وجود دارد.

با افزایش سن سطح کلاژن کاهش می یابد. این بخشی از دلیل تغییر ساختار صورت شما با افزایش سن است. حداقل یک مطالعه مورد اعتماد آنتی اکسیدان های اعمال شده روی پوست را به بهبود سنتز کلاژن پیوند می دهد.

8. ممکن است به تسریع بهبود زخم کمک کند

روغن جوجوبا یک عنصر امیدوار کننده در تحریک بهبود زخم است. تحقیقات اولیه نشان می‌ دهد که روغن جوجوبا سلول‌ های پوست شما را تشویق می‌ کند تا پس از جدا شدن توسط خراش یا بریدگی به یکدیگر متصل شوند.

این نیز ممکن است دلیل توانایی آن در درمان آکنه و اسکار آکنه باشد. این خواص ترمیم زخم را می توان به غلظت ویتامین E طبیعی روغن جوجوبا مرتبط کرد.

9. ممکن است به تسکین اگزما، پسوریازیس و سایر بیماری های پوست کمک کند

روغن جوجوبا دارای خواص ضد التهابی و درمانی است. استفاده موضعی ممکن است به تسکین خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و علائم مرتبط کمک کند.

افرادی که دارای بیماری های التهابی پوستی مانند پسوریازیس و اگزما هستند ممکن است روغن جوجوبا را به ویژه مفید بدانند.

10. ممکن است به تسکین آفتاب سوختگی کمک کند

روغن جوجوبا یک عنصر محبوب در برخی از محصولات طبیعی ضد آفتاب است. یک مطالعه نشان می دهد که ویتامین E، هنگامی که با سایر آنتی اکسیدان ها ترکیب شود، می تواند به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های خورشید کمک کند.

روغن جوجوبا هر دو ویژگی را دارد.

آسیب ناشی از نور خورشید می تواند پوست شما را کم آب کرده و باعث پوسته پوسته شدن پوست شود. روغن جوجوبا ویتامین E را بازیابی می کند، رطوبت را اضافه می کند و با تسکین علائم آفتاب سوختگی باعث بهبودی ظاهر پوست می شود.

11. ممکن است به درمان آکنه کمک کند

حداقل یک کارآزمایی بالینی خواص روغن جوجوبا برای جوش صورت را نشان داده است.روغن جوجوبا دارای مواد ضد التهابی تسکین دهنده، خواص درمانی، مرطوب کننده و ضد میکروبی طبیعی است.

این خواص نشان می‌ دهد که روغن جوجوبا می‌ تواند به شما در جلوگیری از جوش‌ ها و همچنین بهبود آکنه خفیف کمک کند.

12. ممکن است به کاهش چین و چروک کمک کند

استرس اکسیداتیو را می توان با ایجاد چین و چروک مرتبط دانست. هیچ تحقیقی وجود ندارد که جوجوبا را مستقیما با درمان چین و چروک و خطوط ریز مرتبط کرد اما سایر محصولات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست مفید هستند.

این بدان معنی است که قدرت آنتی اکسیدانی روغن جوجوبا ممکن است به کاهش علائم پیری هنگام استفاده روی پوست شما کمک کند.

13. ممکن است در به حداقل رساندن ظاهر اسکار کمک کند

ویتامین E برای مدت طولانی توسط متخصصان پوست برای کمک به درمان زخم توصیه می شود. تحقیقات در مورد اینکه آیا این کار می کند – و اگر چنین است تا چه حد – هنوز ادامه دارد.

اگر می خواهید ویتامین E را به عنوان درمانی برای جای زخم امتحان کنید روغن جوجوبا ممکن است در روند بهبودی مفید باشد.

خواص طبیعی ترمیم زخم روغن جوجوبا همراه با محتوای ویتامین E موجود در آن می تواند ظاهر جای زخم را به حداقل برساند.

روش های استفاده از روغن جوجوبا برای پوست صورت

برخلاف برخی دیگر روغن‌ های ضروری، روغن جوجوبا نیازی به رقیق شدن ندارد و می‌ توان آن را مستقیما روی پوست مالید.

قبل از استفاده از روغن جوجوبا یا هر محصول آرایشی برای اولین بار باید یک آزمایش پچ انجام دهید تا مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید.

با دنبال کردن مراحل زیر می توانید تست پچ را انجام دهید :

  • روی ساعد داخلی خود سه یا چهار قطره روغن جوجوبا بمالید
  • محل را با باند بپوشانید و 24 ساعت صبر کنید
  • بانداژ را بردارید و پوست زیر آن را بررسی کنید. اگر هیچ نشانه ای از کهیر، قرمزی یا سوزش وجود نداشته باشد شما به آن حساسیت ندارید

نحوه استفاده از روغن جوجوبا به نتیجه دلخواه شما بستگی دارد. می توانید از آن به عنوان یک بالم لب برای تسکین لب های خشک و ترک خورده استفاده کنید یا می توانید قبل از خواب آن را به عنوان یک سرم ضد پیری روی تمام صورت خود بمالید.

همچنین می توانید روغن جوجوبا را با سایر مواد طبیعی مبارزه کننده با آکنه در یک ماسک برای بهبود آکنه مخلوط کنید.

روغن جوجوبا برای استفاده در اطراف دور چشم شما بی خطر است برخلاف بسیاری از مواد دیگر که آن را به یک پاک کننده آرایش محبوب برای آرایش مبتنی بر روغن تبدیل می کند.

عوارض و مضرات روغن جوجوبا

از آنجایی که روغن جوجوبا ضد حساسیت است استفاده موضعی از آن به طور کلی بی خطر است.

با این حال موارد نادری وجود دارد که روغن جوجوبا باعث واکنش آلرژیک شده است که علائم آن شامل کهیر و خارش بود.

برای جلوگیری از این عوارض جانبی قبل از استفاده از روغن جوجوبا، حتما یک تست پچ انجام دهید.

محصولات محبوب روغن جوجوبا را امتحان کنید

برای استفاده حداکثری از استفاده از روغن جوجوبا در روتین مراقبت از پوست خود مهم است که به دنبال مارک هایی باشید که روغن جوجوبا ارگانیک و پرس سرد را ارائه می کنند.

انواع روغن های پرس سرد تعداد بیشتری از آنتی اکسیدان های گیاه را نسبت به آن هایی که از فرآیند پرس گرم تجاری ساخته می شوند حفظ می کنند. آنتی اکسیدان های اضافی ممکن است به افزایش مزایای مراقبت از پوست روغن جوجوبا کمک کنند.

خلاصه

روغن جوجوبا دارای خواص درمانی مختلفی است که ممکن است آن را در درمان بیماری های پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس موثر کند.

با استفاده از آن به عنوان پاک کننده، مرطوب کننده یا درمان لکه می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. معمولا می توان آن را در هر جایی از بدن از جمله صورت بدون رقیق شدن استفاده کرد.

در صورت بروز راش یا سایر واکنش های آلرژیک، مصرف را قطع کنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن جوجوبا برای مو

منبع : healthline