10 خاصیت ادویه کاری برای سلامتی بدن چیست؟

خواص پودر کاری
خواص پودر کاری

پودر کاری (به انگلیسی : Curry Powder) ترکیبی از ادویه ها با رنگ طلایی روشن و طعمی منحصر به فرد است.

می توان آن را با انواع ادویه ها معمولا زردچوبه، گشنیز، زیره، شنبلیله و فلفل چیلی درست کرد. سایر افزودنی های رایج عبارتند از زنجبیل، فلفل سیاه، دانه خردل، برگ کاری و دانه رازیانه.

پودر کاری به دلیل ادویه های مفید متعددی که دارد ممکن است فواید سلامتی مختلفی را ارائه دهد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی پودر کاری برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای پودر کاری برای سلامتی بدن

1. خواص ضد التهابی قوی دارد

از آنجایی که پودر کاری حاوی ادویه هایی مانند زردچوبه، گشنیز و فلفل چیلی است جای تعجب نیست که نشان داده شده است این چاشنی فواید ضد التهابی دارد.

زردچوبه، یکی از ادویه های اصلی این ترکیب، حاوی رنگدانه ای به نام کورکومین است. کورکومین به دلیل توانایی خود در مبارزه با التهاب با تنظیم پروتئین های التهابی مانند اینترلوکین 6 (IL-6) و فاکتور نکروز توموری آلفا (TNF-alpha) به خوبی شناخته شده است.

در حقیقت هم تحقیقات انسانی و هم حیوانی زردچوبه و کورکومین جدا شده را برای تسکین علائم بیماری‌ های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و بیماری التهابی روده نشان داده‌ اند.

سایر ادویه‌ هایی که معمولا در پودر کاری یافت می‌ شوند از جمله فلفل چیلی و گشنیز هم اثرات ضد التهابی دارند.

فلفل چیلی حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که به عنوان یک عامل ضد التهابی قوی عمل می کند.

گشنیز از زمان های قدیم به عنوان یک عامل ضد التهابی در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است و تحقیقات روی جوندگان نشان می دهد که درمان با این ادویه ممکن است علائم بیماری های التهابی روده را کاهش دهد.

با این حال مطالعات بیشتری برای تایید این اثر در انسان مورد نیاز است.

2. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

مصرف پودر کاری ممکن است از چندین جهت برای سلامت قلب مفید باشد. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که مخلوط ادویه کاری ممکن است جریان خون را تقویت کرده و عملکرد رگ های خونی را بهبود بخشد، که به نوبه خود ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک روی 14 مرد نشان داد که خوردن 180 گرم از یک وعده غذایی حاوی پودر کاری باعث بهبود جریان خون در شریان بازویی – منبع اصلی خون به بازو – در مقایسه با یک وعده غذایی کنترلی شد. این اثر به محتوای آنتی اکسیدانی بالای کاری نسبت داده شده است.

مطالعه دیگری که روی بیش از 100000 نفر انجام شد نشان داد افرادی که غذاهای مبتنی بر پودر کاری را 2 تا 3 بار در ماه یا یک بار در هفته مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در ماه کاری مصرف می کردند سطح تری گلیسیرید بسیار پایین تری داشتند.

علاوه بر این مطالعات روی انسان نشان داده است که مکمل‌ های حاوی زردچوبه و کورکومین ممکن است سطح کلسترول را در انسان کاهش دهند، اگرچه این نتایج حاصل از مکمل‌ های با دوز بالا بیشتر از مقادیری است که معمولا در غذاهای حاوی پودر کاری یافت می‌ شود.

علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف کاری ممکن است اثرات مطلوبی بر سطح فشار خون داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از آنجایی که فشار خون بالا، سطح تری گلیسیرید بالا و کلسترول خون بالا از عوامل خطر بیماری قلبی هستند، مصرف پودر کاری ممکن است به بهبود سلامت قلب کمک کند.

با این حال تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تاثیر مثبت پودر کاری بر سلامت قلب و کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مورد نیاز است.

3. ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد

بسیاری از ادویه های موجود در پودر کاری دارای خواص ضد سرطانی هستند. مطالعات متعدد در لوله آزمایش نشان داده اند که زردچوبه، ممکن است با سلول های سرطانی خاصی مبارزه کند.

کورکومین، ترکیب فعال اصلی در زردچوبه دارای خواص قوی برای مبارزه با سرطان است. این ترکیب باعث مرگ سلول های سرطانی می شود و با سرکوب مسیرهای سیگنالینگ خاص در بدن از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

بر اساس تحقیقات حیوانی و لوله آزمایش کورکومین ممکن است با سرطان های مختلف از جمله سرطان پروستات، سینه، روده بزرگ و مغز مبارزه کند.

مطالعات انسانی نیز نتایج امیدوار کننده ای داشته است. به عنوان مثال مطالعه ای روی 126 فرد مبتلا به سرطان کولورکتال نشان داد که مصرف روزانه مکمل 1080 میلی گرمی کورکومین به مدت 30 روز باعث افزایش مرگ سلول های سرطانی و کاهش التهاب می شود.

تحقیقات به طور مشابه نشان داده است که سایر ادویه‌ های پودر کاری مانند فلفل چیلی، گشنیز و زیره نیز ممکن است اثرات ضد سرطانی قوی داشته باشند.

اگرچه تحقیقات فعلی در مورد اثرات ضد سرطانی پودر کاری امیدوار کننده است اما مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

4. حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول‌ های واکنشی به نام رادیکال‌ های آزاد کمک می‌ کنند.

رادیکال های آزاد بیش از حد در بدن شما می تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود، وضعیتی که با بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و زوال ذهنی مرتبط است. خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند اثرات استرس اکسیداتیو و خطر بیماری را کاهش دهد.

پودر کاری حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند کورکومین، کوئرستین، پینن، لوتئین، زآگزانتین و کومینال است.

یک مطالعه کوچک روی 17 مرد نشان داد که خوردن وعده های غذایی حاوی 6 تا 12 گرم پودر کاری به طور قابل توجهی آلانتوئین – نشانگر استرس اکسیداتیو – را در مقایسه با خوردن وعده های غذایی بدون کاری کاهش می دهد.

بنابراین افزودن پودر کاری غنی از آنتی اکسیدان به وعده های غذایی ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و خطر بیماری کمک کند.

5. ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند

مطالعه ای روی بیش از 100000 نفر نشان داد افرادی که مقدار متوسطی از کاری مصرف می کردند نسبت به افرادی که کمتر از یک بار در ماه کاری می خوردند به میزان قابل توجهی سطح قند خون پایین تری داشتند.

6. ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشد

تحقیقات انسانی و حیوانی نشان داده است که کورکومین، ترکیب اصلی زردچوبه، ممکن است به طور قابل توجهی نشانگرهای زوال ذهنی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

7. ممکن است باعث احساس سیری بیشتر شود

در یک مطالعه، مردانی که وعده‌ های غذایی حاوی 6 یا 12 گرم پودر کاری داشتند در مقایسه با افرادی که یک وعده غذایی کنترلی مصرف کردند به میزان قابل توجهی گرسنگی و تمایل به خوردن را کاهش دادند.

8. خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد

پودر کاری حاوی گشنیز و زیره است، دو ادویه که مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که اثرات ضد قارچی و ضد باکتریایی دارند.

9. ممکن است سلامت گوارش را تقویت کند

مطالعات روی جوندگان نشان داده است که کورکومین ممکن است به عملکرد صحیح سیستم گوارش شما کمک کند و علائم اختلالات گوارشی را تسکین دهد اگرچه تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

به خاطر داشته باشید که این فواید بیشتر مربوط به اجزای جداگانه پودر کاری است و نه خود ادویه کاری. تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از پودر کاری برای تقویت سلامت مورد نیاز است.

روش های استفاده از پودر کاری در رژیم غذایی

از آنجایی که پودر کاری ترکیبی از ادویه ها است، می توان از آن برای طعم دادن به غذاهای متعدد استفاده کرد.

پودر کاری دارای طعمی منحصر به فرد و گرم است که بسته به ترکیب دقیق ادویه های مورد استفاده توسط سازنده، می تواند مزه ای شیرین یا شور را به خود بگیرد.

به یاد داشته باشید که هیچ دستور العمل خاصی برای پودر کاری وجود ندارد و ادویه های مورد استفاده ممکن است متفاوت باشند. برخی از نسخه ها ممکن است از فلفل تند استفاده کنند در حالی که برخی دیگر از فلفل های با طعم ملایم استفاده می کنند.

سعی کنید پودر کاری را به غذاهایی مانند ماریناد، سالاد سیب زمینی، کباب، خورش و سوپ اضافه کنید. در واقع این ترکیب ادویه همه کاره را می توان برای چاشنی هر چیزی از سبزیجات گرفته تا تخم مرغ استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید از آنجایی که پودر کاری معمولا حاوی زردچوبه است، رنگ طلایی به دستور پخت شما می دهد.

خلاصه

ترکیبی از ادویه های موجود در پودر کاری، این چاشنی را راهی عالی برای افزودن طعم و مواد مغذی به غذاهای شما می کند.

مخلوط ادویه کاری سرشار از ترکیبات ضد التهابی است و مصرف آن ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو، تقویت سلامت قلب و بهبود سطح قند خون کمک کند.

بهترین بخش این است که پودر کاری افزودنی عالی به مجموعه وسیعی از دستور العمل ها است. سعی کنید آن را به غذای مورد علاقه خود اضافه کنید تا طعم و رنگ خوبی پیدا کند.

همچنین بخوانید : خواص نمک صورتی هیمالیا

منبع : healthline