خواص میوه قهوه برای سلامتی بدن چیست؟

خواص میوه قهوه
خواص میوه قهوه

در حالی که بیشتر مردم با دانه های قهوه آشنا هستند، میوه قهوه یا توت قهوه (به انگلیسی : Coffee Fruit یا Coffee Berries) آنقدرها هم شناخته شده نیست.

میوه قهوه که از همان گیاه قهوه مشتق شده است، به طور سنتی در طول فرآیند قهوه‌ سازی دور انداخته می‌ شود.

با این حال اخیرا در دنیای سلامت و تندرستی مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک ابر غذا برای تهیه انواع مکمل‌ ها، آبمیوه‌ ها و دمنوش های گیاهی استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی میوه قهوه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

میوه قهوه چیست؟

میوه قهوه نوعی میوه هسته دار است که توسط گیاه قهوه تولید می شود و اغلب با نام های دیگری از جمله گیلاس قهوه یا توت قهوه هم شناخته می شود.

میوه قهوه به طور معمول کوچک و سبز است و با رسیدن به رنگ قرمز تیره یا بنفش در می آید. دانه قهوه در داخل میوه قرار دارد و از نظر فنی به عنوان دانه طبقه بندی می شود.

در طول تولید قهوه، دانه های قهوه استخراج می شوند در حالی که میوه ها معمولا دور ریخته می شوند.

با این حال به دلیل تحقیقات در حال ظهور در مورد اثرات بالقوه آن بر سلامتی، میوه قهوه در حال حاضر به عنوان یک مکمل و ترکیب نوشیدنی محبوب مورد توجه قرار گرفته است.

فواید و مزایای میوه قهوه برای سلامتی بدن

1. آنتی اکسیدان های زیادی دارد

میوه قهوه سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های مفید است.

آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن ترکیبات مضر به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند، که در غیر این صورت می توانند در طول زمان منجر به آسیب سلولی و بیماری های مزمن شوند.

این میوه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند روتین و کلروژنیک اسید، پروتوکاتکویک اسید و گالیک اسید است.

یک مطالعه کوچک روی 20 ورزشکار نشان داد که مصرف روزانه 800 میلی گرم عصاره میوه قهوه به مدت 4 هفته وضعیت آنتی اکسیدانی را بهبود می بخشد.

به طور مشابه مطالعات قدیمی‌ تر در لوله‌ های آزمایش و بر روی حیوانات نشان داده‌ اند که عصاره میوه قهوه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد و رشد سلول‌ های سرطانی را کند کند.

توجه داشته باشید که مطالعات بیشتری برای بررسی اینکه چگونه آنتی اکسیدان های موجود در میوه قهوه ممکن است بر سلامت انسان تاثیر بگذارند، مورد نیاز است.

به خاطر داشته باشید که روش فرآوری می تواند به میزان قابل توجهی بر محتوای آنتی اکسیدانی محصولات میوه قهوه تاثیر بگذارد. به عنوان مثال یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره ها تا 25 برابر بیشتر از پودرها است.

2. ممکن است برای سلامت مغز مفید باشد

تحقیقات امیدوار کننده نشان می‌ دهد که میوه قهوه می‌ تواند به محافظت از عملکرد مغز و کند کردن علائم پیری کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه بر روی 71 فرد مسن با زوال ذهنی خفیف نشان داد که مصرف عصاره میوه قهوه به مدت 28 روز به طور قابل توجهی زمان واکنش را کاهش می دهد.

مطالعه کوچک دیگری نشان داد که مصرف 100 میلی گرم کنسانتره میوه قهوه باعث افزایش سطح فاکتور نورون زایی مشتق از مغز (BDNF) – نوعی پروتئین ضروری برای بقا و رشد سلول های عصبی در مغز – در عرض 2 ساعت بیشتر از 143 درصد می شود.

علاوه بر این بر اساس بررسی 15 مطالعه افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تمایل به سطوح پایین‌ تری از فاکتور نورون زایی مشتق از مغز دارند. بنابراین کنسانتره میوه قهوه می تواند در مدیریت یا درمان این بیماری نقش داشته باشد.

با این حال هنوز مطالعات بیشتری برای درک بهتر فواید میوه قهوه برای سلامت مغز مورد نیاز است.

3. ممکن است باعث کاهش چربی بدن شود

اگرچه تحقیقات در مورد این موضوع محدود است برخی از مطالعات نشان می دهد که میوه قهوه و اجزای آن ممکن است باعث کاهش چربی بدن شود.

به عنوان مثال در یک مطالعه لوله آزمایشی عصاره میوه قهوه باعث شکسته شدن سلول های چربی و در عین حال سرکوب تولید سلول های چربی جدید شد.

میوه قهوه همچنین سرشار از کلروژنیک اسید است که به دلیل توانایی آن در کاهش وزن و تقویت چربی سوزی مورد مطالعه قرار گرفته است.

در یک مطالعه 6 هفته ای روی موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند،کلروژنیک اسید از افزایش وزن و چربی جلوگیری کرد.

به طور مشابه در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 150 فرد دارای اضافه وزن، نوشیدن قهوه غنی شده با کلروژنیک اسید به طور قابل توجهی چربی بدن و شکم را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد.

با این وجود به خاطر داشته باشید که تحقیقات کنونی عمدتا محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی است که اثرات عصاره‌ های بسیار غلیظ را ارزیابی می‌ کنند. در نهایت تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه مصرف میوه قهوه ممکن است بر کاهش وزن و چربی در انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

عوارض و مضرات میوه قهوه

در حالی که تحقیقات در مورد ایمنی طولانی مدت میوه قهوه هنوز محدود است، به طور کلی در صورت مصرف متعادل بی خطر در نظر گرفته می شود.

در یک مطالعه حیوانی میوه قهوه به خوبی تحمل می‌ شد و در صورت مصرف روی موش‌ ها حتی در دوزهای نسبتا بالا، با عوارض جانبی همراه نبود.

فقط به خاطر داشته باشید که میوه قهوه حاوی کافئین است اگرچه مقدار دقیق آن بر اساس محصول خاص، دوز و شکل متفاوت است اما اکثر محصولات حاوی حدود 5 تا 20 میلی گرم کافئین در هر وعده هستند.

این به طور قابل توجهی کمتر از قهوه معمولی است که معمولا حاوی حدود 96 میلی گرم کافئین در هر فنجان (240 میلی لیتر) است. با این حال اگر به کافئین حساس هستید یا مصرف خود را محدود می‌ کنید، این موضوع را مد نظر داشته باشید.

روش های استفاده از میوه قهوه در رژیم غذایی

میوه قهوه به طور گسترده در فروشگاه های بهداشتی و داروخانه ها در دسترس است. می توان آن را به اشکال مختلفی از جمله عصاره مایع، قرص و کپسول یافت.

این میوه همچنین اغلب به مکمل هایی که گفته می شود برای بهبود سلامت مغز و افزایش سطح انرژی مفید هستند، معمولا در کنار ترکیبی از سایر عصاره های میوه استفاده می شود.

مطالعات نشان می دهد که دوزهای 100 تا 800 میلی گرم در روز ممکن است بی خطر بوده و به خوبی قابل تحمل باشد. با این حال در حال حاضر هیچ دوز رسمی توصیه شده برای این مکمل ها وجود ندارد.

همچنین شایان ذکر است که میوه قهوه گاهی در نوشیدنی‌ هایی مانند مخلوط آبمیوه‌ ها و همچنین برای تهیه دمنوش میوه قهوه استفاده می‌شود، نوعی دمنوش گیاهی است که از پوست خشک میوه قهوه تهیه می‌ شود.

علاوه بر این به برخی از محصولات مراقبت از پوست اضافه شده و به صورت موضعی برای کاهش التهاب و بهبود بافت پوست استفاده می شود. با این حال برای ارزیابی چگونگی تاثیر میوه قهوه بر سلامت پوست تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اگر بیماری زمینه ای دارید یا دارو مصرف می کنید، قبل از مصرف میوه قهوه حتما با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

میوه قهوه میوه گیاه قهوه است.

مطالعات نشان می دهد که سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است به بهبود عملکرد مغز و کاهش چربی بدن کمک کند.

میوه قهوه در چندین شکل مختلف موجود است و اغلب به عنوان مکمل مصرف می شود یا به دمنوش ها و آبمیوه های طبیعی اضافه می شود.

با این حال تحقیقات در مورد ایمنی و اثرات طولانی مدت مصرف میوه قهوه برای سلامتی محدود است بنابراین قبل از مصرف این مکمل ها حتما با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص قهوه چیست؟

منبع : healthline