خواص شگفت انگیز گلابی برای زنان باردار

خواص گلابی برای زنان باردار
خواص گلابی برای زنان باردار

رژیم غذایی زنان باردار باید شامل میوه های سالم باشد. بسیاری از ما گلابی را دوست داریم اما در مورد مصرف آن در دوران بارداری نگران هستیم.

گلابی بسیار به سیب نزدیک می باشد، دارای طعم ملایم، شیرینی اشتها آور و عطر ماندگار است.

در ادامه این مقاله با فواید میوه گلابی برای سلامتی در دوران بارداری و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

آیا خوردن گلابی در دوران بارداری ایمن است؟

خوردن گلابی در دوران بارداری ایمن و سالم است زیرا حاوی چندین ماده مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهاست.

با این حال شما باید آن ها را قبل از خوردن بشویید زیرا انجمن بارداری آمریکا هشدار می دهد که گلابی شسته نشده حاوی باکتری ها و انگل های مضر است که ممکن است منجر به بیماری های ناشی از غذا مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز شود.

فواید و مزایای گلابی در دوران بارداری

1. سرشار از مواد مغذی است

میوه گلابی حاوی ویتامین های A ،C ،K ،B9 است و همچنین حاوی طیف وسیعی از عناصر و مواد معدنی مانند گوگرد، پکتین، فسفر، پتاسیم، آهن، روی، مس، فیبر، کبالت، کلسیم و ید می باشد.

2. توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها را افزایش می دهد

گلابی در جلوگیری از بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزای فصلی کمک می کند. آن ها همچنین نقش حیاتی در درمان عفونت های ریوی مانند برونشیت، ذات الریه و هپاتیت دارند.

گلابی منبع غنی ویتامین C است که برای بارداری مفید می باشد. یک گلابی تنها حاوی 10 میلی گرم ویتامین C است که 11 درصد از میزان توصیه شده روزانه برای زنان باردار را شامل می شود.

ویتامین C با عفونت های بدن مبارزه می کند. گلابی را به همراه غذاهای حاوی آهن بالا مانند لوبیا، گوشت یا برنج مصرف کنید زیرا ویتامین C موجود در میوه به بدن آهن کمک می کند.

3. باعث درمان یبوست می شود

گلابی منبع خوبی از فیبر است که با یبوست مبارزه می کند – یک مشکل رایج در دوران بارداری.

یبوست با مصرف مکمل های آهن در این زمان حاد می شود. یک گلابی تنها حاوی 7 گرم فیبر از جمله 2 گرم پکتین (فیبر محلول که به هضم غذا کمک می کند) است. برای مصرف فیبر بیشتر باید گلابی را همراه با پوست آن بخورید.

4. به تامین انرژی بدن کمک می کند

یک میوه گلابی کامل 100 کالری و یک لیوان آب آن 46 کالری دارد. این میوه به دلیل کم چربی بودن باعث افزایش وزن نمی شود، علاوه بر این به شما احساس سیری می دهد و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

5. هوس شیرینی را کاهش می دهد

گلابی حاوی دو کربوهیدرات ساده گلوکز و فروکتوز است. این قندهای طبیعی جایگزین شکر سفید هستند و می توانند هوس شما را در دوران بارداری برطرف کنند. طعم آن ها شیرین تر از سیب است اما قند کمتری دارند.

6. برای قلب شما مفید است

حدود 100 گرم گلابی حاوی 116 میلی گرم (میلی گرم) پتاسیم است. این برای عملکرد قلب مادر و نوزاد ضروری است، همچنین به بازسازی سلول ها کمک می کند.

7. سموم را دفع می کند

مقدار بالای تانن موجود در میوه به حذف موثر فلزات سنگین و سموم خطرناک کمک می کند.

8. باعث تقویت استخوان ها می شود

یک میوه گلابی متوسط ​​حدود 16 میلی گرم کلسیم دارد. این ماده معدنی برای تقویت استخوان ها و دندان های کودک بسیار مهم است.

9. حاوی فولیک اسید است

یک عدد گلابی حدود 12 میکروگرم فولیک اسید دارد. اگرچه این مقدار واقعا زیاد نیست اما می تواند به مصرف روزانه فولیک اسید شما اضافه کند.

فولیک اسید در سه ماهه اول بسیار مهم است زیرا نقش کلیدی در جلوگیری از نقایص لوله عصبی دارد. به همین دلیل پزشکان مکمل فولیک اسید را برای زنان در سنین باروری تجویز می کنند.

10. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

بارداری سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند. شما باید آن را با مصرف غذاهایی مانند گلابی تقویت کنید.

11. ضد افسردگی طبیعی است

میوه گلابی یک ضد افسردگی ملایم و طبیعی است. بنابراین در مبارزه با استرس و تنش های روزمره کمک می کند.

12. خاصیت ضد استفراغ دارد

خوردن گلابی در دوران بارداری در صورتی که از تهوع صبحگاهی رنج می برید مقداری تسکین دهنده است. همچنین می توانید ناراحتی معده را با آب گلابی درمان کنید.

13. تورم را به حداقل می رساند

خوردن یک تا دو گلابی در روز باعث می شود نیاز روزانه کبالت را که به جذب آهن کمک می کند تامین کنید. همچنین کلیه ها را قادر می سازد تا آب اضافی را دفع کرده و در نتیجه تورم معمول در دوران بارداری را به حداقل می رساند.

14. سایر مزایا

این میوه یک داروی طبیعی برای رفع خستگی، سرگیجه، متابولیسم پایین و اختلالات غذایی مانند بیزاری از غذا و چاقی است.

عوارض و مضرات گلابی برای زنان باردار

  • اگر دیابت دارید زیاد گلابی زیاد نخورید
  • اگر از تولید بیش از حد گاز رنج می برید از مصرف گلابی خودداری کنید
  • همچنین به خاطر داشته باشید که میوه های نارس حاوی فیبر زیاد هستند که باعث تحریک شکم و منجر به استفراغ یا اسهال می شود. فقط گلابی قرمز، نارنجی و زرد یا میوه های پخته یا کبابی بخورید. این گونه ها سالم هستند، به راحتی هضم می شوند و شکم را تحریک نمی کنند

زنان باردار چند گلابی می توانند در روز بخورند؟

مقدار توصیه شده روزانه میوه گلابی در دوران بارداری یک تا سه میوه کوچک یا متوسط ​​است. میوه را با معده خالی مصرف نکنید بلکه یک تا دو ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

روش های انتخاب و نگهداری گلابی

برای انتخاب گلابی به روش زیر عمل کنید؛

  • باید اشتها آور به نظر برسد و بوی میوه ای دلپذیری داشته باشد
  • نباید هیچ گونه لکه، پوسیدگی یا آسیب روی پوست داشته باشد
  • اگر گلابی بویی نمی دهد به این معنی است که برای مدت طولانی ذخیره شده است و ممکن است تمام مواد مغذی و با ارزش را از دست داده باشد

می توانید گلابی را در یخچال نگهداری کنید اما آن ها را در نزدیکی غذاهای با بوی قوی نگهداری نکنید زیرا گلابی می تواند بو را به راحتی جذب کند. شما نمی توانید آن ها را بیش از یک تا دو هفته ذخیره کنید.

اگر میوه ها نارس و سبز هستند آن ها را در کیسه کاغذی در دمای اتاق نگهداری کنید تا در عرض دو تا سه روز رسیده شوند.

روش های استفاده از گلابی در دوران بارداری

  • برش های گلابی خام را با برگ خردل، شاهی و گردو ترکیب کنید تا یک سالاد سالم خوشمزه داشته باشید
  • گلابی را با پنیر بز ترکیب کنید
  • گلابی را به فرنی اضافه کنید و سپس مقداری زنجبیل و عسل رنده شده روی آن بریزید تا یک صبحانه غنی تهیه کنید
  • گلابی های گوشتی را از وسط نصف کرده و به همراه مقداری عسل یا شکر قهوه ای، دارچین و گردو بپزید. فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید و هر طرف را به مدت 15 دقیقه بپزید. این گلابی پخته یک دسر فوق العاده است و برای زنان بارداری که از تهوع صبحگاهی یا سوزش سر دل رنج می برند مفید است
  • آب گلابی را با آب سیب و هویج به نسبت مساوی ترکیب کنید. همچنین می توانید مقداری زنجبیل به آبمیوه ی خود اضافه کنید
  • گلابی را خرد کرده و به جو دوسر اضافه کنید تا یک صبحانه خوشمزه و سالم داشته باشید

به یاد داشته باشید شما باید گلابی را بلافاصله پس از برش بخورید زیرا به دلیل اکسیداسیون می تواند قهوه ای شود. در غیر این صورت مقداری آب پرتقال یا آب لیموترش را روی برش ها اضافه کنید تا از اکسیداسیون جلوگیری شود.

همچنین بخوانید : خواص گلابی برای سلامتی بدن

منبع : momjunction