خواص شگفت انگیز کره بادام زمینی برای زنان باردار

خواص کره بادام زمینی برای زنان باردار
خواص کره بادام زمینی برای زنان باردار

تعجب آور نیست که پیروی از یک رژیم غذایی سالم متعادل برای سلامت مطلوب مادر و نوزاد بسیار مهم است. شاید این سوال شما هم باشد که آیا کره بادام زمینی می تواند در رژیم غذایی سالم بارداری جای بگیرد یا خیر؟

بله خوردن کره بادام زمینی در دوران بارداری بی خطر است. در حقیقت مواد غذایی حاوی مواد مغذی بسیار مفید بوده و مزایای سلامتی زیادی را به همراه دارد.

در صورت عدم حساسیت به بادام زمینی می توانید از کره بادام زمینی در دوران بارداری لذت ببرید.

در ادامه این مقاله با فواید کره بادام زمینی برای سلامتی در دوران بارداری و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

هوس دوران بارداری و کره بادام زمینی

عوامل زیادی در دلایل تمایل به غذاهای خاص در دوران بارداری نقش دارند. یک مطالعه بر روی 2022 مادر نشان داد که کره بادام زمینی یکی از چندین هوس غذایی شور در دوران بارداری است.

هوس های غذایی مستقل از گرسنگی هستند و با میل شدید به غذا، نوشیدنی یا طعم ها مشخص می شوند. بارداری می تواند منجر به افزایش میل به غذا شود. هوس ها معمولا در اواخر سه ماهه اول ظاهر می شوند.

براساس تحقیقات رایج ترین وعده های غذایی در دوران بارداری شیرینی هایی مانند شکلات و دسرها و غذاهای حاوی کربوهیدرات بیشتر است که شامل پیتزا و چیپس می شود.

کره بادام زمینی خارج از این دو دسته است زیرا این یک پودر گیاهی است که از بادام زمینی آسیاب شده تهیه شده است. گاهی روغن، شکر و نمک به کره بادام زمینی اضافه می شود.

دلایل ولع مصرف کره بادام زمینی ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی یا فیزیکی در بارداری باشد. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خوشبختانه ولع به کره بادام زمینی ممکن است در دوران بارداری به دلیل مشخصات تغذیه ای چشمگیر مفید باشد.

فواید و مزایای کره بادام زمینی در دوران باداری

1. سرشار از مواد مغذی فراوان است

2 قاشق غذاخوری (33 گرم) کره بادام زمینی طبیعی حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 190 کالری
  • پروتئین : 8 گرم
  • چربی : 16 گرم
  • چربی اشباع شده : 3 گرم
  • کربوهیدرات : 7 گرم
  • فیبر : 3 گرم

کره بادام زمینی نسبت به سایر غذاها دارای کالری نسبتا بالایی است زیرا مقدار زیادی چربی های غیر اشباع سالم را به بدن می رساند. کره بادام زمینی همچنین پروتئین و فیبر را در رژیم غذایی شما تامین می کند.

2. ممکن است به کنترل دیابت بارداری کمک کند

اگرچه کره بادام زمینی کالری بالایی دارد اما کربوهیدرات کمی دارد. ممکن است لازم باشد میزان مصرف کربوهیدرات خود را کنترل کنید زیرا دیابت بارداری دارید. این وضعیت سالانه 2 تا 10 درصد از حاملگی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیابت بارداری با سطح غیر طبیعی قند خون در دوران بارداری مشخص می شود. توصیه های فعلی این است که روزانه مقادیر متوسط ​​کربوهیدرات را در طول وعده های غذایی و میان وعده های مختلف بخورید.

علاوه بر این کره بادام زمینی دارای شاخص گلیسمی پایین است. غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین در مقایسه با غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالاتر تاثیر مطلوب تری بر ثابت نگه داشتن سطح قند خون دارند.

3. منبع پروتئین گیاهی است

بارداری زمان رشد و نمو سریع است. افزایش رشد و نمو رحم، سینه ها و نوزاد نیاز به مقدار کافی پروتئین دارد.

یک قاشق غذاخوری (33 گرم) کره بادام زمینی دارای 8 گرم پروتئین گیاهی است که می تواند به شما در تامین نیاز پروتئین در دوران بارداری کمک کند.

خوردن کره بادام زمینی در بارداری می تواند به احساس سیری بیشتر شما کمک کند.

4. ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

تشخیص روغن در یک شیشه کره بادام زمینی طبیعی آسان است. در واقع کره بادام زمینی یک غذای پرچرب است.

با این حال سرشار از چربی های غیر اشباع سالم برای قلب است. چربی های تک غیراشباع به دلیل نقش آن ها در کاهش خطر بیماری های قلبی مورد توجه قرار می گیرند.

5. ممکن است به درمان یبوست حاملگی کمک کند

با توجه به تغییرات قابل توجه هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد افراد باردار در معرض افزایش ابتلا به یبوست هستند.

افزایش هورمون بارداری به نام پروژسترون ممکن است با کند کردن سرعت حرکت غذا در روده های شما باعث یبوست شود.

یبوست می تواند بسیار ناراحت کننده باشد اما راه هایی برای تسکین وجود دارد. فیبر یک ماده مغذی است که به طور طبیعی در غذاهای گیاهی یافت شده و باعث هضم سالم می شود.

از جمله غذاهای حاوی فیبر، کره بادام زمینی ممکن است به رفع یا جلوگیری از یبوست در بارداری کمک کند. یک قاشق غذاخوری (33 گرم) کره بادام زمینی حاوی 3 گرم فیبر است.

وقتی فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه می کنید حتما مقدار زیادی آب بنوشید.

6. دارای انبوهی از آنتی اکسیدان هاست

کره بادام زمینی دارای انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها از جمله رزوراترول، فلاونوئیدها و ویتامین E است. این ترکیبات به دلیل توانایی خود در کاهش خطر بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان شناخته شده اند.

آنتی اکسیدان ها برای حفظ تعادل سالم رادیکال های آزاد ایجاد کننده بیماری عمل می کنند. رادیکال های آزاد محصول جانبی عملکردهای روزانه بدن هستند. کمبود یا عدم تعادل سطح آنتی اکسیدان ها می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

مصرف کره بادام زمینی در دوران بارداری و خطر حساسیت به بادام زمینی

یک مطالعه ملی بر روی 10901 کودک و مادران آن ها از دوران بارداری تا نوجوانی بود. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین مصرف بادام زمینی در دوران بارداری و شیوع حساسیت به بادام زمینی در فرزندان آن ها بود.

تقریبا 8509 مادران باردار بادام زمینی یا آجیل های درختی دیگر را پنج بار یا بیشتر در ماه مصرف می کردند و میزان کمتری از آلرژی غذایی تشخیص داده شده در کودکان خود را گزارش کردند.

در مطالعه دیگری در ایالات متحده که بر روی 127 مادر و کودک انجام شد، 47 درصد کاهش احتمال ابتلا به آلرژی به بادام زمینی در بین کودکانی دیده شد که مادران آن ها در دوران بارداری مقادیر بیشتری بادام زمینی مصرف کرده بودند.

عوارض و مضرات کره بادام زمینی برای زنان باردار

بادام زمینی خام در زمین رشد می کند و خطر آلودگی با عامل سمی به نام آفلاتوکسین را دارد. آسپرژیلوس نوعی قارچ است که آفلاتوکسین تولید می کند. در ایالات متحده سازمان غذا و دارو (FDA) میزان آفلاتوکسین موجود در بادام زمینی و محصولات بادام زمینی را تعدیل می کند.

مصرف آفلاتوکسین ممکن است باعث مشکلات بهداشتی قابل توجهی مانند سرطان کبد، اختلال در رشد جنین، کم خونی بارداری، زایمان زودرس و از دست دادن نوزاد شود.

آفلاتوکسین ها همراه با سایر قارچ های موجود در محصولات بادام زمینی در کشورهایی که عملکرد سیستم غذایی به خوبی کنترل نمی شود خطر بیشتری را ایجاد می کنند.

مارک های تجاری را انتخاب کنید زیرا مشمول مقررات FDA هستند و از مصرف کره بادام زمینی فرآوری نشده که به احتمال زیاد حاوی سطوح بالاتری از آفلاتوکسین است اجتناب کنید.

همچنین باید از خوردن بادام زمینی یا کره بادام زمینی که به نظر می رسد رنگ شده یا کپک زده است اجتناب کنید.

بهترین انواع کره بادام زمینی برای زنان باردار

با توجه به گزینه های متعدد کره بادام زمینی که امروزه در قفسه های فروشگاه موجود است ممکن است تصمیم گیری در مورد انتخاب سخت باشد. سالم ترین کره بادام زمینی برای خوردن در دوران بارداری – و به طور کلی – کره بادام زمینی طبیعی بدون افزودنی است.

بسیاری از کره های بادام زمینی موجود در فروشگاه شامل روغن های هیدروژنه، نمک و قندهای اضافی هستند. روغن های هیدروژنه حاوی چربی های ترانس هستند که با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط است. خوردن بیش از حد شکر افزوده شده نیز برای سلامت قلب مفید نیست.

لیست مواد تشکیل دهنده کره بادام زمینی خود را بررسی کنید. یک شیشه کره بادام زمینی انتخاب کنید که فقط حاوی بادام زمینی یا بادام زمینی و نمک باشد. اگر روی برچسب مواد دیگری به غیر از بادام زمینی و نمک وجود دارد بهتر است آن را کنار بگذارید.

توصیه

اگر زن باردار به بادام زمینی حساسیت دارد باید از مصرف محصولات حاوی بادام زمینی اجتناب کرد.

اگر نه هیچ دلیلی برای اجتناب از کره بادام زمینی در دوران بارداری وجود ندارد. در حقیقت می توان آن را یک غذای بسیار سالم برای زنان بارداری دانست.

بر اساس شواهد آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا توصیه نکرده است که از خوردن بادام زمینی در بارداری خودداری کنید.

خلاصه

کره بادام زمینی یک غذای بسیار مغذی و حاوی پروتئین است که برای زنان باردار بدون حساسیت به بادام زمینی عالی محسوب می شود.

کره بادام زمینی یک غذای کم قند است که ممکن است به شما در حفظ سطح قند خون سالم کمک کند. همچنین پروتئین را تامین می کند – یک ماده مغذی کلیدی برای دوران بارداری. علاوه بر این چربی های سالم آن ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهند و فیبر آن به رفع یبوست کمک می کند.

در ضمن کره بادام زمینی سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست. به این ترتیب می تواند به جلوگیری از بیماری ها در دوران بارداری کمک کند.

خوردن کره بادام زمینی یا بادام زمینی در دوران بارداری حتی ممکن است خطر حساسیت به بادام زمینی را در کودکان کاهش دهد.

خوردن کره بادام زمینی در دوران بارداری تا زمانی که یک محصول کره بادام زمینی فرآوری نشده را انتخاب کنید بی خطر است. از مارک های تجاری کره بادام زمینی که طبیعی و عاری از مواد افزودنی هستند استفاده کنید.

همچنین بخوانید : خواص کره بادام زمینی

منبع : healthline